PDA

Bekijk Volledige Versie : Het bezoeken van graven

Nordin
01-02-07, 10:03
Het bezoeken van graven

Vraag:

Is het aanroepen van een afwezige persoon of een dode persoon in noodomstandigheden Grote Kufr (ongeloof)?

Antwoord:

Ja, de doden of de afwezigen aanroepen in noodomstandigheden is Grote Shirk, degene die dit doet treedt uit de Islamitische religie.

Vanwege Zijn Woorden soebhaanahoe: "En degene die met Allaah een andere ilaah (god) aanroept, waar hij geen bewijs voor heeft, zijn rekening is alleen bij zijn Heer. Voorzeker, Hij laat de ongelovigen niet welslagen". (Al-Moeminoen 23: 117)

En Zijn Woorden 'azza wa djall: "Dat is Allaah jullie Heer, aan Hem behoort het koninkrijk. En degenen die jullie naast Hem aanroepen, beheersen niet eens een Qitmier (het dunne membraan over een dadelsteen). Als jullie ze aanroepen, horen ze jullie aanroep niet, en als ze zouden horen, zouden ze jullie niet kunnen verhoren. En op de Dag der Opstanding zullen zij jullie (aanbidding aan hen) Shirk verwerpen. En niemand kan jou (O Mohammed) informeren zoals Hij die alles weet". (Al-Faatir 35: 13-14)

En bij Allaah ligt het succes. En moge Allaah Salaat en vrede zenden over onze Profeet Mohammed, en zijn volgelingen en metgezellen.

Het Permanente Comité voor Islamitisch Onderzoek en Fataawa

Lid: 'Abdallaah ibn Ghudayyaan
Vice-voorzitter: 'Abd Ar-Razzaaq 'Afiefie
Voorzitter: 'Abd Al-'Aziez ibn 'Abdallaah ibn Baaz

(Vraag 2, van Fatwa nr. 9272 - Volume 1, blz. 110)

Vraag:

Betreffende sommige bezoekers van (graven van) overledenen Awliyaa (vrome mensen). De mensen gaan naar ze toe bij bepaalde gebeurtenissen, zoals bij droogte, ziektes en dergelijke. Ze slachten bij hun een schaap of een kip, zodat Allaah hun regen zal zenden, of voor hen de zieke zal genezen.

Antwoord:

Dit is niet toegestaan. Beter gezegd, dit is Shirk.

Vanwege de Woorden van ta'aala: "Zeg (O Mohammed): "Voorwaar, mijn Salaat (gebed), mijn slachten, mijn leven, en mijn sterven zijn voor Allaah, de Heer van de Werelden. Hij heeft geen deelgenoot. En met dit ben ik geboden, en ik ben de eerste van de Moslims". (Al-An'aam 6: 163-164)

En Zijn Woorden: "Daarvoor, bidt voor jouw Heer, en slacht voor Hem (Alleen)". (Al-Kawthar 108: 2)

En wat bevestigd is van de Profeet salla Allaahoe 'alaihi wa sallam, dat hij zei: "Moge Allaah degene die voor een ander dan Allaah slacht vervloeken". (Overgeleverd door Moeslim - 1978)

En bij Allaah ligt het succes. En moge Allaah Salaat en vrede zenden over onze Profeet Mohammed, en zijn volgelingen en metgezellen.

Het Permanente Comité voor Islamitisch Onderzoek en Fataawa

Lid: 'Abdallaah ibn Qu'oed
Lid: 'Abdallaah ibn Ghudayyaan
Vice-voorzitter: 'Abd Ar-Razzaaq 'Afiefie
Voorzitter: 'Abd Al-'Aziez ibn 'Abdallaah ibn Baaz

(Vraag 2, van Fatwa nr. 7125 - Volume 1, blz. 200-201)

Sweet*Lady*
01-02-07, 18:42
Moge allah (swt) ons weerhouden van Shirk..Allahoema Amien..

:djazak: voor deze info!

Muslima_Aziza
02-02-07, 11:53
Salaam Alaikum,

Bedankt voor je info beste broeder. Helaas komt dit best wel vaak voor. In Marokko zou je haast kunnen zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is. Als iemand ziek is adviseert men elkaar vaak om naar een graftombe te gaan van vrome mensen van vroeger. Er wordt ook vaak een kip geslacht ofzo. En men gelooft ook echt dat die persoon hun kan genezen, Allahi Hafidhum! En het stomme is dat wanneer je er iets over zegt, dat het niet goed is om met die intentie daarheen te gaan, dan denken ze dat je onzin uitkraamt. Moge Allah ons op zijn rechte pad leiden en iedere moslim de ware tawheed onderwijzen. Amien!

Sweet*Lady*
02-02-07, 17:42
Allahoema Amien!

hassan
02-02-07, 19:02
Salaam Alaikum,

Bedankt voor je info beste broeder. Helaas komt dit best wel vaak voor. In Marokko zou je haast kunnen zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is. Als iemand ziek is adviseert men elkaar vaak om naar een graftombe te gaan van vrome mensen van vroeger. Er wordt ook vaak een kip geslacht ofzo. En men gelooft ook echt dat die persoon hun kan genezen, Allahi Hafidhum! En het stomme is dat wanneer je er iets over zegt, dat het niet goed is om met die intentie daarheen te gaan, dan denken ze dat je onzin uitkraamt. Moge Allah ons op zijn rechte pad leiden en iedere moslim de ware tawheed onderwijzen. Amien!

:wasalam:

Dat is wel erg treurig ja en heb het ook zelf moeten waarnemen dat men door onwetendheid in deze valkuilen valt van o.a graven aanbidden.En Amien op je du3a Allahuma leid ons allen.

Hieronder een fragment uit het artikel De aanroeping (Duaa‚¬a„¢aa) is dé aanbidding (aa‚¬ËœIbada) (http://www.risala.nl/forum/viewtopic.php?t=3833) :

Allah zegt:

إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ

Als jullie hen aanroepen,dan horen zij jullie aanroep niet,en als zij zouden horen, dan zouden zij jullie (smeekbede) voor jullie niet kunnen verhoren.En op de Dag der Opstanding zullen zij jullie aanbidding ontkennen. (35:14)

De volgende aya geeft duidelijk aan dat het aanroepen van de doden Shirk is.

Allah zegt:

وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ لاَ يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْيَاء وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ

En zij die door hen in plaats van Allah worden aangeroepen scheppen niets,maar zij worden zelf geschapen.Dood zijn zij en niet levend en zij beseffen niet wanneer zij worden opgewekt (16:20,21)

@Akhi Nordin Djazaak Allahu khairan lieve broeder voor dit profijtvolle artikel.

Nordin
02-02-07, 20:12
:assal:

@ ought Sweet*Lady*: Wa ieyaak inshaa'Allah. Moge Allah sub7anahoe wata'ala jou, je famillieleden en je naasten zegenen. [Ameen]

@ ought Muslima_Aziza: Laa Shokran 3elaa wajib, a7santi hier heeft u helemaal gelijk in. En sub7ana'Allah telkens wanneer ik in Marokko ben gaan voeren mijn famillieleden ( daar in Marokko ) dit uit. Wanneer er iets van gezegt word, zijn wij degene die onwetend zijn. Allahu musta3aan.

Moge Allah hen en ons allen leiden naar het juiste pad. [Ameen]

@ akh Wasil: Wa ieyaak mijn dierbare broeder.

Moge Allah sub7anahoe wata'ala jou bijstaan in deze wereld, en jou belonen met de Hoogste rang in Jannah. Allahuma sier zijn hart met Taqwa en de schoonheid en zoetheid van de Imaan. Allahuma schenk akh Hassan een goed en gelukkig leven en voorzie hem van alle levensbehoeften en al het goede. [Ameen]

Barak Allahu Fiekoem,

Sweet*Lady*
02-02-07, 20:17
:assal:

@ ought Sweet*Lady*: Wa ieyaak inshaa'Allah. Moge Allah sub7anahoe wata'ala jou, je famillieleden en je naasten zegenen. [Ameen]

@ ought Muslima_Aziza: Laa Shokran 3elaa wajib, a7santi hier heeft u helemaal gelijk in. En sub7ana'Allah telkens wanneer ik in Marokko ben gaan voeren mijn famillieleden ( daar in Marokko ) dit uit. Wanneer er iets van gezegt word, zijn wij degene die onwetend zijn. Allahu musta3aan.

Moge Allah hen en ons allen leiden naar het juiste pad. [Ameen]

@ akh Wasil: Wa ieyaak mijn dierbare broeder.

Moge Allah sub7anahoe wata'ala jou bijstaan in deze wereld, en jou belonen met de Hoogste rang in Jannah. Allahuma sier zijn hart met Taqwa en de schoonheid en zoetheid van de Imaan. Allahuma schenk akh Hassan een goed en gelukkig leven en voorzie hem van alle levensbehoeften en al het goede. [Ameen]

Barak Allahu Fiekoem,

Allahoema Amien!