PDA

Bekijk Volledige Versie : Roddelen en zich bezighouden met andermans fouten

Moe'tasima
07-10-08, 18:55
http://www.lakii.com/vb/smile/12-6.gif

Roddelen en zich bezighouden met andermans fouten
Sayings of the Sahaba’ - Radhia Allahoe 'anhoema -

Mansoer ibn Zaadaan heeft gezegd:

‘Als ik één van mijn broeders tegenkom, dan verheug ik mij als het niet iemand is die slecht praat over mijn vrienden of iemand die mij komt vertellen dat anderen over mij geroddeld hebben. Ik ben altijd op mijn hoede als ik met iemand zit, totdat die persoon vertrekt, omdat ik bang ben dat hij iets zal zeggen wat hem zal doen zondigen en mij zal doen zondigen.’

http://www.lakii.com/vb/smile/9-40.gif

‘Awn ibn ‘Abdillaah heeft gezegd:

‘Ik denk niet dat iemand zich bezighoudt met de fouten van anderen wegens een andere reden dan dat hij nalatig is in het kijken naar zichzelf.’

‘Abdollaah ibn Abie Zakariyaa heeft gezegd:

‘Ik heb twintig jaar lang geprobeerd om stil te zijn over hetgeen mij niet aangaat, maar ik heb nog steeds niet het niveau bereikt dat ik beoog.’ Er werd over ‘Abdollaah gezegd dat hij niemand in zijn bijzijn liet roddelen, hij zei dan: ‘Als jullie Allaah gedenken, dan helpen wij jullie, en als jullie de mensen gedenken, dan laten wij jullie.’
(In dhakartomollaaha a’annaakom wa in dhakartomo naasa taraknaakom).

Ibn ‘Awn heeft gezegd:

‘Ik wens voor jullie, o mijn broeders, drie zaken: Dat jullie deze Qoraan reciteren tijdens de nacht en dag, dat jullie je niet afscheiden van de islamitische gemeenschap en dat jullie wegblijven bij de eer van de moslims.’

Overgenomen van de site: —= El-Kawthar =— (http://elkawthar.wordpress.com/)

**Fatimamoslima**
23-10-08, 21:18
Dzjaak Allahoe Gairan zuster voor het plaatsen...

Het is echt erg als je weet hoeveel mensen roddelen en zichbezig houden met andermans fouten/zaken.

Het is zo slecht maar toch is het aan de andere kant heel makkelijk om het te doen. Ik probeer echt te stoppen met roddelen en me niet te bemoeien met anders mans zaken. Als je met je vriendinnen bent en je staat te roddelen is het echt een normale zaak geworden dat je niet in de gaten hebt dat je eigenlijk verkeerd bezig bent.. :( :( Nu merk ik ook dat als ik sta te roddelen dat ik dan wakker word en zeg van stop er mee... De Shaitan gaat dan weg. En op dat moment ben je echt trots op je zelf. Het is een kwetsie van sterk zijn.
en het is inderdaad zo, als je roddeld dat je gewoon onzeker bent.

Moge Allah(swt) ons vergeven. En ons imaam nog sterker maakt inchallah.

Moe'tasima
24-10-08, 18:04
Je gaat al de goede richting op door het bewustzijn te hebben dat het roddelen geen goede zaak is, zuster. Misschien een kleine adviesje; wanneer er iemand is die je wat wilt vertellen over iemand anders, kun je voordat men hiermee begint vragen of het om iets goeds of slechts gaat. Dat is meestal de manier hoe ik het aanpak. Wanneer een vriendin iets slechts wil vertellen over een ander, dan zeg ik meestal dat ik het niet wil weten. Ik zeg er wel bij, dit is een vriendin die weet dat het roddelen verkeerd is (en er probeert naar te handelen). Wanneer ik dan zeg dat ik het beter niet wil weten, weet zij waar ik het over heb.
Zorg er voor dat het niet onbeschoft klinkt. Als ik nu even terugdenk naar situaties die bij mij voor kwamen, is het vaak zo dat ze even iets kwijt wil, ze wil vertellen wat haar overkomen is. Het is begrijpelijk dat ze haar frustraties even moet uiten. Zeg dan niet dat ze niet moet gaan roddelen en dat het hartstikke fout is waar ze nu meebezig is etc. etc.. Haar herinneren dat Allah de Alziende is zal haar meer goed doen en gerust stellen. Onthoud daarbij dat je altijd wel een "maar...!" zult krijgen. Dhikroe Allah is belangrijk, en de vergiffenis zoeken bij Hem.
Degene die met respect handelt, zit altijd goed. En wat er dan van de andere kant gebeurd moet jou juist meer houvast geven.

Moge Allah ons vergeven voor onze fouten, Amien. Wa iyaakoem djazak Allah.

Wassalaam

**Fatimamoslima**
25-10-08, 13:31
Je gaat al de goede richting op door het bewustzijn te hebben dat het roddelen geen goede zaak is, zuster. Misschien een kleine adviesje; wanneer er iemand is die je wat wilt vertellen over iemand anders, kun je voordat men hiermee begint vragen of het om iets goeds of slechts gaat. Dat is meestal de manier hoe ik het aanpak. Wanneer een vriendin iets slechts wil vertellen over een ander, dan zeg ik meestal dat ik het niet wil weten. Ik zeg er wel bij, dit is een vriendin die weet dat het roddelen verkeerd is (en er probeert naar te handelen). Wanneer ik dan zeg dat ik het beter niet wil weten, weet zij waar ik het over heb.
Zorg er voor dat het niet onbeschoft klinkt. Als ik nu even terugdenk naar situaties die bij mij voor kwamen, is het vaak zo dat ze even iets kwijt wil, ze wil vertellen wat haar overkomen is. Het is begrijpelijk dat ze haar frustraties even moet uiten. Zeg dan niet dat ze niet moet gaan roddelen en dat het hartstikke fout is waar ze nu meebezig is etc. etc.. Haar herinneren dat Allah de Alziende is zal haar meer goed doen en gerust stellen. Onthoud daarbij dat je altijd wel een "maar...!" zult krijgen. Dhikroe Allah is belangrijk, en de vergiffenis zoeken bij Hem.
Degene die met respect handelt, zit altijd goed. En wat er dan van de andere kant gebeurd moet jou juist meer houvast geven.

Moge Allah ons vergeven voor onze fouten, Amien. Wa iyaakoem djazak Allah.

Wassalaam

Djaak Allahoe gairan voor je advies zuster. Ik zal het voortaan zeker toepassen Inch'Allah.
Het is inderdaad zo dat je moet oppassen dat je de gene niet kwetst. Omdat ik dus soms pas later in de gaten heb dat ik sta te roddelen zeg ik direct van ''ja, ik wil het er niet meer over hebben" En in sommige situaties zag ik dat de gene me dan verdacht en raar vond.. Ik vind zelf dat roddelen echt 1 van de dingen die moeilijk zijn om niet te doen.

Wa salaam zuster

Sweet*Lady*
25-10-08, 20:24
Jah roddelen gaat gemakkelijk zekers als je met vriendinnen bent zoals Fatimamoslima al zei, ik probeer er soms op te letten, maar soms dan beseft ge da gewoon niet..Moge Allah (swt) ons vergeven en ons hierbij helpen om te stoppen..Amien!