PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe belangrijk is het voor jou ...

Moe'tasima
12-10-09, 14:22
Assalaam oe'leikoem,

Dit is meer gericht naar de mannen. Ik vroeg mij af hoe belangrijk het voor jou is (als manzijnde) dat jouw vrouw een goede band heeft met je moeder? Hoe zien jullie dat voor je? Wat betekend voor jou 'een goede band hebben'?

Het klinkt vast heel onlogisch, jullie zullen vast denken: dat spreekt voorzich. Maar zijn er mannen die dit helemaal niet belangrijk vinden? Dat ze denken; zolang ik het goed heb met mijn vrouw ben ik tevreden, ik zal met haar mijn leven delen.
Zusters, hoe kijken jullie daar tegenaan als een man dit zegt.

Voor de dames onders ons heb ik ook nog een stelling, wie is het hier mee eens: "mijn schoonmoeder beschouw ik als mijn eigen moeder".

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, insha Allah.

(Wist niet zo goed waar ik dit het beste kon plaatsen, het mag rustig verplaatst worden als dit nodig is : ))

wa1slama
13-10-09, 21:03
As-Salaamu Alaykum Ukhtii

What is precies een "goede band"?
If the mother of the son, did not like the sister, she would have expressed herself.
Wheter the mother of the boy does not like the sister or vice versa.
This matter would have been know, way before marriage.
So in that sense a good bond between the girl and the mother-in-law should have been know before marriage.
And exsuse me I cannot typ that well in Dutch anymore

was salaam

Moe'tasima
15-10-09, 20:49
As-Salaamu Alaykum Ukhtii

What is precies een "goede band"?
If the mother of the son, did not like the sister, she would have expressed herself.
Wheter the mother of the boy does not like the sister or vice versa.
This matter would have been know, way before marriage.
So in that sense a good bond between the girl and the mother-in-law should have been know before marriage.
And exsuse me I cannot typ that well in Dutch anymore

was salaam

Assalaam oe'leikoem wa1slama,

First, i thank you for your time to answer my questions. Shokran brother.
Second, i hope it's oke if i just response you in Dutch. It's been a long time i've wrote/typ in English, i will make a lot of mistakes :oops:. My apologies ...

Dat is een goeie vraag; wat is een goede band? Ik denk dat het verschilt per persoon. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord; vind jij het belangrijk dat deze band er is? Of (zoals in mijn vorige reactie) zolang jij het maar goed hebt met je vrouw.
Het kan toch heel goed zijn dat er niet die 'klik' is tussen vrouw en schoonmoeder? Wat zou je daarvan vinden?

Ik begin het nu bij mezelf op te merken, ik ga al snel van het negatieve uit : $. Misschien wel een slechte eigenschap van mij.

Wat betreft hetgeen ik rood heb gemaakt; Ik begrijp niet goed wat je precies bedoelt met 'way before marriage'. In de meeste gevallen bevind het jonge bruidje zelf in een leer-elkaar-kennen situatie. Voor haar is alles nog nieuw, wanneer er sprake is van een huwelijk voor haar (handvraging, verloving/bruiloft, schoonouders/familie etc.). Zou je denken dat je meteen kunt zien of er een (goede) band zou kunnen ontstaan tussen de bruid en de schoonmoeder?

Hmm ja misschien begrijp ik je wel ergens en misschien heb je wel gelijk. Goed opgemerkt.

OegtNajat
06-11-09, 19:47
Salaam 3alaikom wbt,

Ik zelf persoonlijk vind het wel belangrijk dat ik een goede band ga opbouwen met mijn schoonmoeder...ook al heeft mijn man zo iets van ewa safi maakt niet uit...Dan ga ik als nog met hem praten en zeggen dat ik het wel belangrijk vind. Als mijn band met mijn schoonmoeder dan zo goed is (InshaAllah ik hoop het wel als mijn tijd gaat komen hihi) kan ik haar wel yemma of mama noemen...vind dat eerlijk gezegd geen enkel probleem...Maar het licht er natuurlijk ook wel weer aan hoe zij mij gaat behandelen..behandeld zij mij ook net als haar dochter of ben ik in haar ogen meer van buiten?

»¤ƒãïtµ¤«
06-11-09, 22:05
kan ik haar wel yemma of mama noemen...vind dat eerlijk gezegd geen enkel probleem...

Sry ik zou dat niet kunnen, voor mij is er maar 1 yemma/moeder:o irreplaceable 2 me. Knap/respect dat jij dat eventueel wel zal kunnen.

Moe'tasima
06-11-09, 23:28
Salaam 3alaikom wbt,

Ik zelf persoonlijk vind het wel belangrijk dat ik een goede band ga opbouwen met mijn schoonmoeder...ook al heeft mijn man zo iets van ewa safi maakt niet uit...Dan ga ik als nog met hem praten en zeggen dat ik het wel belangrijk vind. Als mijn band met mijn schoonmoeder dan zo goed is (InshaAllah ik hoop het wel als mijn tijd gaat komen hihi) kan ik haar wel yemma of mama noemen...vind dat eerlijk gezegd geen enkel probleem...Maar het licht er natuurlijk ook wel weer aan hoe zij mij gaat behandelen..behandeld zij mij ook net als haar dochter of ben ik in haar ogen meer van buiten?

Wa'leikoem assalaam OegtNajat,

Insha Allah zal jouw tijd ook komen, moge Allah je een goede, rechtschapen partner schenken.

Alleerst eigenlijk, ik had meer reacties willen lezen van de broeders. Maar goed, ik had kunnen weten dat die er niet zullen zijn. Dan ga ik maar over naar de stelling en ik vind het leuk dat je reageerd en je mening deelt, OegtNajat. Shokran : ).

Uit jouw tekst kan ik dus zeggen dat je het eens bent met de stelling: "Mijn schoonmoeder behandel ik als mijn eigen moeder". En stel je nou 's voor dat je schoonmoeder je anders behandeld dat jij had verwacht? Hoe zou je daarmee omgaan?

Eerlijk gezegd vind ik het ook moeilijk om mijn schoonmoeder 'yemma' te noemen. Ik vind het heel raar om dat tegen een andere persoon/vrouw te zeggen. Wellicht als wij écht een sterke band met elkaar hebben.. ik weet niet.

hassan
07-11-09, 01:14
Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu,

Mijn persoonlijke mening; zolang er wederzijds respect is tussen elkaar is al genoeg en natuurlijk een goede omgang.Verder wil ik jullie graag attenderen dat wij slechts één vader en één moeder hebben.Ook las ik ooit enkele ahadith omtrent deze zaak. [In het Engels]

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever calls himself by other than his father’s name (or attributes himself to someone other than his father), will be cursed by Allaah, the angels and all the people." (Reported by Ibn Maajah, 2599; see also Saheeh al-Jaami’, 6104).

Al-Bukhaari (3508.) and Muslim (61) narrated from Abu Dharr (may Allaah be pleased with him) that he heard the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) say: “Any man who knowingly attributes himself to someone other than his father is guilty of kufr. Whoever claims to belong to a people when he has nothing to do with them, let him take his place in Hell.”

(Wa Allahu A3lam)

Baraka Allahu fiekum

Ma3a Salama

»¤ƒãïtµ¤«
07-11-09, 09:36

Mijn persoonlijke mening; zolang er wederzijds respect is tussen elkaar is al genoeg en natuurlijk een goede omgang.Verder wil ik jullie graag attenderen dat wij slechts één vader en één moeder hebben.Ook las ik ooit enkele ahadith omtrent deze zaak. [In het Engels]

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever calls himself by other than his father’s name (or attributes himself to someone other than his father), will be cursed by Allaah, the angels and all the people." (Reported by Ibn Maajah, 2599; see also Saheeh al-Jaami’, 6104).

Al-Bukhaari (3508.) and Muslim (61) narrated from Abu Dharr (may Allaah be pleased with him) that he heard the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) say: “Any man who knowingly attributes himself to someone other than his father is guilty of kufr. Whoever claims to belong to a people when he has nothing to do with them, let him take his place in Hell.”

(Wa Allahu A3lam)

Baraka Allahu fiekum

Ma3a Salama

Good Posting! Hier ben ik het helemaal mee eens, en bedankt voor de 2 overleveringen. Barrak Allahoe Fiek broeder.

Islam_4yaa
07-11-09, 09:36
Salaam alykom

Ikzelf vind het wel degelijk belangrijk dat je een goede band hebt met je schoonmoeder, het is immers de moeder van je man. Je kunt wel denken van ik ben met mn man getrouwd en hij is ook degene met wie ik mn leven deel, maar je trouwt naar hem toe je behoort tot zijn van familie dan. Ik vind dat hoe je je moeder behandelt, zo moet je ook je schoonmoeder behandelen. Een goede band met je schoonmoeder vind ik dus zeker belangrijk. Je moet evenwichtig met je schoonfamilie omgaan en niet alleen aan je eigen familie trekken zoals je tegenwoordig vaak ziet. Mijn moeder zegt altijd doe Gheir in je schoonfamilie. Wees goed voor je schoonfamilie/schoonmoeder, want weet ze zullen je herinneren als een goede schoondochter. En als je man zo iets heeft van 'maak niet uit, het is niet nodig', dan zal ik daar niet in mee stemmen. Hoe je wenst of keert zoals gezegd je trouwt naar zijn familie en daarbij zul je veel met ze in contact zijn. Denk er wel over na het is de moeder van je man, hoe wens jijzelf hoe jou moeder zou worden behandelt als je broer trouwt met een vrouw (schoonzus dus).....

Wa asalaam alykom

OegtNajat
07-11-09, 10:52
Wa'leikoem assalaam OegtNajat,

Insha Allah zal jouw tijd ook komen, moge Allah je een goede, rechtschapen partner schenken.

Alleerst eigenlijk, ik had meer reacties willen lezen van de broeders. Maar goed, ik had kunnen weten dat die er niet zullen zijn. Dan ga ik maar over naar de stelling en ik vind het leuk dat je reageerd en je mening deelt, OegtNajat. Shokran : ).

Uit jouw tekst kan ik dus zeggen dat je het eens bent met de stelling: "Mijn schoonmoeder behandel ik als mijn eigen moeder". En stel je nou 's voor dat je schoonmoeder je anders behandeld dat jij had verwacht? Hoe zou je daarmee omgaan?

Eerlijk gezegd vind ik het ook moeilijk om mijn schoonmoeder 'yemma' te noemen. Ik vind het heel raar om dat tegen een andere persoon/vrouw te zeggen. Wellicht als wij écht een sterke band met elkaar hebben.. ik weet niet.

Allahoema Amien...voor jouw geldt het zelfde inshaAllah zuster,

Ja ik dacht laat ik ook maar even reageren,Walajeb zuster geen dank;)

Ja natuurlijk is mijn moeder anders als mijn schoonmoeder,mijn moeder heeft me opgevoed en alles voor mij gedaan. En het is niet zo dat mijn schoonmoeder mijn echte moeder ze plaats gaat in nemen als ik haar soms mama ga noemen...( je zegt toch ook schoonMOEDER=mama in principe,dus het is voor mij eerlijk gezegd dan geen enkele probleem snapje.) Als mijn schoonmoeder mij anders zou behandelen als verwacht,dus eigenlijk 'slecht' zeg maar...zou ik niet het zelfde doen. Ik ben Alhamdoellilah een heel geduldig iemand...dus ik ga zeker niet in oorlog met mijn schoonmoeder...dus als zij mij niet mag oke..ik doe mijn zaken dan en zij de hare...En ik kan haar dus dan ook niet mama noemen door de gedrag zij naar mij toont...als je begrijpt wat ik bedoel.

Hmm oke Ghair InshaAllah.

OegtNajat
07-11-09, 10:53

(Wa Allahu A3lam)

Baraka Allahu fiekum

Ma3a Salama

Dus het is haram? Oke dat wist ik niet...

OegtNajat
07-11-09, 10:54
Salaam alykom

Ikzelf vind het wel degelijk belangrijk dat je een goede band hebt met je schoonmoeder, het is immers de moeder van je man. Je kunt wel denken van ik ben met mn man getrouwd en hij is ook degene met wie ik mn leven deel, maar je trouwt naar hem toe je behoort tot zijn van familie dan. Ik vind dat hoe je je moeder behandelt, zo moet je ook je schoonmoeder behandelen. Een goede band met je schoonmoeder vind ik dus zeker belangrijk. Je moet evenwichtig met je schoonfamilie omgaan en niet alleen aan je eigen familie trekken zoals je tegenwoordig vaak ziet. Mijn moeder zegt altijd doe Gheir in je schoonfamilie. Wees goed voor je schoonfamilie/schoonmoeder, want weet ze zullen je herinneren als een goede schoondochter. En als je man zo iets heeft van 'maak niet uit, het is niet nodig', dan zal ik daar niet in mee stemmen. Hoe je wenst of keert zoals gezegd je trouwt naar zijn familie en daarbij zul je veel met ze in contact zijn. Denk er wel over na het is de moeder van je man, hoe wens jijzelf hoe jou moeder zou worden behandelt als je broer trouwt met een vrouw (schoonzus dus).....

Wa asalaam alykom

Exactly dat is dus wat ik ook denk;)

Moe'tasima
07-11-09, 12:34
Barak Allahoe fiekoem voor jullie antwoorden/meningen. Ik zal later insha Allah ingaan op jullie reacties.

Shokran lakom zusters en agh Hassan : )

Upwaarts!

Moe'tasima
07-11-09, 14:33

Mijn persoonlijke mening; zolang er wederzijds respect is tussen elkaar is al genoeg en natuurlijk een goede omgang.Verder wil ik jullie graag attenderen dat wij slechts één vader en één moeder hebben.Ook las ik ooit enkele ahadith omtrent deze zaak.

(Wa Allahu A3lam)

Baraka Allahu fiekum

Ma3a Salama

Assalaam oe'leikoem,

Shokran dat je jouw mening/standpunt deelt met ons. Ik was zeer benieuwd naar hoe een man daar tegenaan kijkt. En uit jouw tekst kan ik halen dat jij dat het wel degelijk belangrijk vindt. Dat vind ik mooi. Zeker wanneer deze [I]wederzijdse respect aanwezig is. Ik denk dat je een hele mooie balans kan opmaken van schoonmoeder en dochter. Fijn om te lezen dat een man dit toch wel van belang vind in zijn relatie met zijn vrouw.

Moge Allah over ons waken en ons in staat doen stellen om onze schoonmoeders (insha Allah) te kunnen behandelen met alle respect. Allahi barek fiek agh Hassan.
Ik had een vraagje over de 2 ahadith: een vrouw mag de achternaam van haar man niet aannemen, niet? Dat wordt er toch bedoeld met deze ahadtih. Of ben ik nu in de war...

Moe'tasima
07-11-09, 14:39
Salaam alykom

Wa asalaam alykom

Assalaam oe'leikoem,

Ik kan mij helemaal vinden in jouw reactie, Islam_4yaa. Ik kan er eigenlijk niks aan toevoegen.

Er kropt zich een bepaalde angst in mij die ik niet kwijt kan..We kunnen slechts doe'a blijven doen en ons richten tot Allah.

Moe'tasima
07-11-09, 14:51
Allahoema Amien...voor jouw geldt het zelfde inshaAllah zuster,

Ja ik dacht laat ik ook maar even reageren,Walajeb zuster geen dank;)

Ja natuurlijk is mijn moeder anders als mijn schoonmoeder,mijn moeder heeft me opgevoed en alles voor mij gedaan. En het is niet zo dat mijn schoonmoeder mijn echte moeder ze plaats gaat in nemen als ik haar soms mama ga noemen...( je zegt toch ook schoonMOEDER=mama in principe,dus het is voor mij eerlijk gezegd dan geen enkele probleem snapje.) Als mijn schoonmoeder mij anders zou behandelen als verwacht,dus eigenlijk 'slecht' zeg maar...zou ik niet het zelfde doen. Ik ben Alhamdoellilah een heel geduldig iemand...dus ik ga zeker niet in oorlog met mijn schoonmoeder...dus als zij mij niet mag oke..ik doe mijn zaken dan en zij de hare...En ik kan haar dus dan ook niet mama noemen door de gedrag zij naar mij toont...als je begrijpt wat ik bedoel.

Hmm oke Ghair InshaAllah.

Er is een familielid in Marokko die noemt haar schoonmoeder ook 'yemma ..[naam]'. Ze heeft dan ook een goede band met haar schoonmoeder. En die wederzijdse respect waar Hassan het over had, was ook erg aanwezig. De contacten onderling is niet meer dan respect voor en naar elkaar toe. Elkaar in zijn/haar waarde leggen, al stam je af van een andere volk en spreek je de taal anders dan de andere. Dat vond ik erg mooi om te zien.

Goed van je zuster. Blijf haar behandelen met respect, jouw geduld zal zeker beloond worden. Is het niet hier in deze dounya dan wel in al-Aghiera insha Allah.

**Fatimamoslima**
21-11-09, 22:36
Ik vind het heel belangrijk als mijn man en zijn moeder een goede band hebben.
Wat bedoel ik daarmee?
Een man mag nooit zijn moeder vergeten. En ik als zijn vrouw zal dat nooit willen/verwachten.
Een man die geen goeie band heeft met zijn moeder, zal dat ook niet hebben met jou(als zijn vrouw)
Jij en je schoonmoeder moeten ervoor zorgen dat je man nooit in de situatie komt dat hij moet kiezen.

Je hebt natuurlijk van die gemene schoonmoeders, die je het liefst nooit wilt zien. (Moge allah(swt) de zusters helpen die dat mee maken) Maar toch vind ik dat jij als een vrome vrouw elke dag moet bidden dat je man, schoonmoeder en jij een mooie band krijgen.
En laten we onze schoonvaders niet buiten sluiten!
hihihi;)

Dit is ongeveer kort en krachtig wat ik vind

OegtNajat
22-11-09, 11:38
Wat bedoel ik daarmee?
Een man mag nooit zijn moeder vergeten. En ik als zijn vrouw zal dat nooit willen/verwachten.
Een man die geen goeie band heeft met zijn moeder, zal dat ook niet hebben met jou(als zijn vrouw)
Jij en je schoonmoeder moeten ervoor zorgen dat je man nooit in de situatie komt dat hij moet kiezen.

Je hebt natuurlijk van die gemene schoonmoeders, die je het liefst nooit wilt zien. (Moge allah(swt) de zusters helpen die dat mee maken) Maar toch vind ik dat jij als een vrome vrouw elke dag moet bidden dat je man, schoonmoeder en jij een mooie band krijgen.
hihihi;)

MashaAllah heel mooi verwoord zuster!

Dat vind ik ook;)

»¤ƒãïtµ¤«
22-11-09, 17:54

insha-Allah!

**Fatimamoslima**
23-11-09, 15:02
Jammer dat onze broeders niet reageren, maar denk ongeveer wel waarom ze dat niet doen ahahahha

Het is namelijk zo dat ieder broeder wenst om een vrome vrouw natuurlijk,maar ook dat het goed klikt met zijn moeder..

Vb:
Ze hoeven niet elke dag bij zijn ouders te eten a.h.w, maar hij zou het volgens mij geweldig vinden als zijn vrouw eens in de tijd vraagd om bij hun te gaan eten. In plaats van dat hij er steeds maar mee komt.

Wa salaam

Moe'tasima
23-11-09, 17:12
Wat bedoel ik daarmee?

hihihi;)

Djazaaki Allah voor je reactie, zuster. Je hebt gesproken tenminste, naar mijn mening. Ik vind dat je daar een goed punt naar voren haalt - het wel/niet kiezen tussen vrouw/schoonmoeder. Masha Allah. Natuurlijk is het moeilijk voor een vrouw als zij behandeld wordt als een stuk vuil door schoonmoeder. Maar inderdaad wat je zegt, een vrome moslimvrouw zou niet luisteren naar wat de shaytaan haar influistert. Je hebt het mooi verwoord (y).

Jij ook bedankt dat jij je mening wilde delen. Shokran!

Jammer dat onze broeders niet reageren, maar denk ongeveer wel waarom ze dat niet doen ahahahha

Het is namelijk zo dat ieder broeder wenst om een vrome vrouw natuurlijk,maar ook dat het goed klikt met zijn moeder..

Vb:
Ze hoeven niet elke dag bij zijn ouders te eten a.h.w, maar hij zou het volgens mij geweldig vinden als zijn vrouw eens in de tijd vraagd om bij hun te gaan eten. In plaats van dat hij er steeds maar mee komt.

Wa salaam

:oops: haha dus het spreekt eigenlijk voorzich, yekkie. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed waarom ik de vraag stelde aan de broeders. In een reactie van mij eerder had ik gezegd dat er een bepaalde 'angst' in mij zit. Ik hoop niet dat ik jullie hierdoor het idee heb gegeven dat ik lak heb aan het contact/band. Ghair insha Allah. Moge Allah over ons waken.

En wat jouw vb betreft; het is een goeie tip/aandachtspunt voor de toekomstige jonge bruidjes : p, insha Allah.

:sjans:

Wassalaam

**Fatimamoslima**
26-11-09, 20:15
Djazaaki Allah voor je reactie, zuster. Je hebt gesproken tenminste, naar mijn mening. Ik vind dat je daar een goed punt naar voren haalt - het wel/niet kiezen tussen vrouw/schoonmoeder. Masha Allah. Natuurlijk is het moeilijk voor een vrouw als zij behandeld wordt als een stuk vuil door schoonmoeder. Maar inderdaad wat je zegt, een vrome moslimvrouw zou niet luisteren naar wat de shaytaan haar influistert. Je hebt het mooi verwoord (y).

Jij ook bedankt dat jij je mening wilde delen. Shokran!

:oops: haha dus het spreekt eigenlijk voorzich, yekkie. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed waarom ik de vraag stelde aan de broeders. In een reactie van mij eerder had ik gezegd dat er een bepaalde 'angst' in mij zit. Ik hoop niet dat ik jullie hierdoor het idee heb gegeven dat ik lak heb aan het contact/band. Ghair insha Allah. Moge Allah over ons waken.

En wat jouw vb betreft; het is een goeie tip/aandachtspunt voor de toekomstige jonge bruidjes : p, insha Allah.

:sjans:

Wassalaam

Salaam ailekom oegtie

Graag gedaan en dank jewel voor je complimenten.

Het is helemaal niet gek om die bepaalde angst te hebben. Ik vind het juist goed, want heel veel meisjes denken dat het allemaal geweldig is( het leven met een schoonmoeder) maar dat is niet altijd zo. En wanneer het dan tegen valt komen zij in een valkuil terecht. En met veel sbar kom je er uit anders heb je pech!!

Je moet maar zo denken; wil ik een goeie huwelijk dan moet ik ook een goeie band hebben met haar.

Wa salaam

Moe'tasima
26-11-09, 20:38
Salaam ailekom oegtie

Graag gedaan en dank jewel voor je complimenten.

Het is helemaal niet gek om die bepaalde angst te hebben. Ik vind het juist goed, want heel veel meisjes denken dat het allemaal geweldig is( het leven met een schoonmoeder) maar dat is niet altijd zo. En wanneer het dan tegen valt komen zij in een valkuil terecht. En met veel sbar kom je er uit anders heb je pech!!

Je moet maar zo denken; wil ik een goeie huwelijk dan moet ik ook een goeie band hebben met haar.

Wa salaam

Assalaam oe'leikoem,

Niets te danken : ).

Insha Allah kunnen wij en zullen wij ook moeite doen om een goede band op te bouwen, niet alleen met onze echtgenoot maar ook met onze schoonmoeder. We krijgen natuurlijk al veel mee van onze ouders. Zij zijn onze grote voorbeeld hieromtrent, naar mijn mening.

En met veel sbar kom je er uit anders heb je pech!!

Dit is in de meeste gevallen onze sleutel die wij nodig hebben. En soms is deze sleutel nog weleens zoek..Moge Allah ons de nodige sabr schenken, Amien ya Rabb.

Barak Allahoe fieki zuster.

:bloem:

Jamal
02-12-09, 20:36
Salaam wahalaikoum,

Laat ik ook maar eens ff reageren.

Ik ben van mening dat het wel belangrijk is dat er sprake dient te zijn van wederzijdse respect en zoals broeder Hassan zei een goede omgang. Indien hiervan sprake zal zijn zal er automatisch een goede band ontstaan tussen beide. Maar dat geldt niet alleen voor de man ik ben van mening dat de man ook een goede band moet hebben met zijn schoonouders. Ook hier dient er sprake te zijn van wederzijdse respect. Het is voor beiden gewoon prettig er is dan rust en vijandigheid.

Je kan het niet afdwingen van je vrouw maar het moet op een natuurlijke wijze ontstaan. Ik neem aan dat indien moeder en schoondochter met elkaar normaal zullen omgaan dat er ook wel een goede band zal ontstaan.

En wat betreft tweede ma of tweede pa. Nope respect en goede behandeling is genoeg.

Wahalaikoum asalaam

Jamal

djowairia
09-04-10, 22:02
Beste mensen, ik denk dat het logische kwestie is. Als een man van zijn moeder houdt en dit belangrijk vindt en dit als een eis stelt, dan zal zijn vrouw hierin vroeg of laat in meegaan. Het is belangrijk dat een man de waarde van zijn moeder duidelijk naar zijn vrouw brengt. Bijvoorbeeld vrijdag ben ik bij mijn mam, ik zou het erg op prijs stellen als jij ook meegaat. Het is gewoon belangrijk dat een man duidelijk is over zijn liefde voor zijn ouders naar zijn madam en het belang hiervan laat inzien aan zijn vrouw. Naast dit kan ik wel roepen ik beschouw mijn schoonma als mijn mam, walakin hier staat wel tegenover dat mijn schoonma mij gaat zien als haar dochter en geloof mij er zijn genoeg zusters die zo''n schoonmoeder hebben!eveneens ook voor de mannen. Het is een kwestie van jezelf aanpassen aan een bepaalde persoonlijkheid en niet verwachten van een ander dat die zich aan jou aanpast.

OegtNajat
10-04-10, 12:16
Klopt je ergens bij aanpassen is ook heel belangrijk,toppie MashaAllah!

Moe'tasima
11-04-10, 14:48
Beste mensen, ik denk dat het logische kwestie is. Als een man van zijn moeder houdt en dit belangrijk vindt en dit als een eis stelt, dan zal zijn vrouw hierin vroeg of laat in meegaan. Het is belangrijk dat een man de waarde van zijn moeder duidelijk naar zijn vrouw brengt. Bijvoorbeeld vrijdag ben ik bij mijn mam, ik zou het erg op prijs stellen als jij ook meegaat. Het is gewoon belangrijk dat een man duidelijk is over zijn liefde voor zijn ouders naar zijn madam en het belang hiervan laat inzien aan zijn vrouw. Naast dit kan ik wel roepen ik beschouw mijn schoonma als mijn mam, walakin hier staat wel tegenover dat mijn schoonma mij gaat zien als haar dochter en geloof mij er zijn genoeg zusters die zo''n schoonmoeder hebben!eveneens ook voor de mannen. Het is een kwestie van jezelf aanpassen aan een bepaalde persoonlijkheid en niet verwachten van een ander dat die zich aan jou aanpast.

Erg bedankt zuster, voor je wijze woorden.

:bloem:

Moe'tasima
11-04-10, 14:51
Salaam wahalaikoum,

Laat ik ook maar eens ff reageren.

Ik ben van mening dat het wel belangrijk is dat er sprake dient te zijn van wederzijdse respect en zoals broeder Hassan zei een goede omgang. Indien hiervan sprake zal zijn zal er automatisch een goede band ontstaan tussen beide. Maar dat geldt niet alleen voor de man ik ben van mening dat de man ook een goede band moet hebben met zijn schoonouders. Ook hier dient er sprake te zijn van wederzijdse respect. Het is voor beiden gewoon prettig er is dan rust en vijandigheid.

Je kan het niet afdwingen van je vrouw maar het moet op een natuurlijke wijze ontstaan. Ik neem aan dat indien moeder en schoondochter met elkaar normaal zullen omgaan dat er ook wel een goede band zal ontstaan.

En wat betreft tweede ma of tweede pa. Nope respect en goede behandeling is genoeg.

Wahalaikoum asalaam

Jamal
Laten we van 't laatste niet hopen dat juist dát aanwezig zal zijn.. :P joke.

Shokran voor je reactie, Jamal. Wederzijds respect is uiteraard van belang in een familieband.

Sawdae
25-04-10, 19:42
Salam alaikoum zusters,

Een interressant stuk, vooral in de tijdperk waarin we nu leven, zoveel commotie rond
schoonmoeders en schoondochters.
Respect is zeer zeer belangrijk, maar ook accepteren dat zijn moeder nog altijd op nummer
1 staat, vele vrouwen kunnen dit feit niet accepteren, terwijl het zelfs vanuit het geloofsoogpunt
ook zo is.
Maar vele vrouwen kunnen bezitterig zijn, en hun man puur voor hunzelf willen, terwijl ze vergeten zijn dat de vrouw die hem 9 maanden gedragen heeft, gebaard heeft met pijn, ontelbare nachten
wakker heeft gelegen omdat hij ziek was, ontelbare keren gewekt werd uit haar slaap door zijn gehuil, zoveel tijd, moeite, en soms nog wel ergernissen erbij om haar zoon groot te brengen, nog altijd de belangrijkste vrouw moet zijn in zijn leven, en natuurlijk kan een man zielsveel van zijn
vrouw houden, zij is immers zijn wederhelft, en zij is immers de mama van zijn kinderen, maar toch hebben wij als echtgenote de taak om onze mannen het gevoel te geven dat zijn moeder
heel belangrijk voor hem is, dat zijn moeder nog altijd voor gaat.
Ik denk dat een man nog meer van zijn vrouw gaat houden, als hij inziet dat zij hem absoluut niet
van zijn moeder drijft, maar hem er juist aan herinnert dat er ook nog een andere vrouw bestaat die nog belangrijker is dan zijn echtgenote.
En natuurlijk bestaan er ook minder makkelijke schoonmoeders, die zijn er ook helaas, net zoals dat de kreng schoondochters ook bestaan, maar laten we sommige dingen door onze vingers zien,
dat doen we immers ook bij onze eigen moeders, dus waarom zouden we de minder leuke dingen
van de schoonmoeders wel altijd benadrukken? (omdat zij maar de moeder van mijn man is)?

Wa alaikoum salaam
Oegtkoem Sawdae.

Sawdae
25-04-10, 19:51
Voor de dames onders ons heb ik ook nog een stelling, wie is het hier mee eens: "mijn schoonmoeder beschouw ik als mijn eigen moeder".

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, insha Allah

salam alaikoum zusters,

Dit is een citaat die vele vrouwen uiten, ze roepen vaak tegen hun schoonmoeders
dat ze haar als hun eigen moeder beschouwen, en andersom wordt er ook vaak
gezegd door de schoonmoeder dat ze haar schoondochter als haar eigen dochter
beschouwd.

Ik heb daar wel een gedeelde mening over, je kunt wel omgaan met jouw schoonmoeder
als jouw eigen moeder, je kunt de evengoede dingen die je met jouw eigen moeder
doet ook met jouw schoonmoeder doen, de gezellige leuke dingen enz.
Maar in het hart voel je naar mijn idee toch wel meer voor jouw eigen moeder dan
voor jouw schoonmoeder, althans dat is bij mij wel zo,
mijn eigen moeder is nog altijd de vrouw die mij gebaard heeft en groot bracht van baby tot volwassen vrouw met behulp van Allah swt.
En een moeder is in mijn ogen uniek, er is er maar 1, en dat gevoel wat ik voel heb ik dus
ook alleen bij 1, en dat is mijn lieve mama.

Oegtkoem Sawdae.

Moe'tasima
26-04-10, 14:17
Salam alaikoum zusters,

Een interressant stuk, vooral in de tijdperk waarin we nu leven, zoveel commotie rond
schoonmoeders en schoondochters.
Respect is zeer zeer belangrijk, maar ook accepteren dat zijn moeder nog altijd op nummer
1 staat, vele vrouwen kunnen dit feit niet accepteren, terwijl het zelfs vanuit het geloofsoogpunt
ook zo is.
Maar vele vrouwen kunnen bezitterig zijn, en hun man puur voor hunzelf willen, terwijl ze vergeten zijn dat de vrouw die hem 9 maanden gedragen heeft, gebaard heeft met pijn, ontelbare nachten
wakker heeft gelegen omdat hij ziek was, ontelbare keren gewekt werd uit haar slaap door zijn gehuil, zoveel tijd, moeite, en soms nog wel ergernissen erbij om haar zoon groot te brengen, nog altijd de belangrijkste vrouw moet zijn in zijn leven, en natuurlijk kan een man zielsveel van zijn
vrouw houden, zij is immers zijn wederhelft, en zij is immers de mama van zijn kinderen, maar toch hebben wij als echtgenote de taak om onze mannen het gevoel te geven dat zijn moeder
heel belangrijk voor hem is, dat zijn moeder nog altijd voor gaat.
Ik denk dat een man nog meer van zijn vrouw gaat houden, als hij inziet dat zij hem absoluut niet
van zijn moeder drijft, maar hem er juist aan herinnert dat er ook nog een andere vrouw bestaat die nog belangrijker is dan zijn echtgenote.
En natuurlijk bestaan er ook minder makkelijke schoonmoeders, die zijn er ook helaas, net zoals dat de kreng schoondochters ook bestaan, maar laten we sommige dingen door onze vingers zien,
dat doen we immers ook bij onze eigen moeders, dus waarom zouden we de minder leuke dingen
van de schoonmoeders wel altijd benadrukken? (omdat zij maar de moeder van mijn man is)?

Wa alaikoum salaam
Oegtkoem Sawdae.

Wa'leikoem assalaam,

Even tussendoor. De vraagstuk was gericht naar de broeders, hoe zij hierover denken. Dit wil ik even benadrukken anders is het net of het een algemene vraag is, wat nÃ*et mijn intentie is.

Netals vele zusters die geregeerd hebben, ben ik 't er mee eens dat het van belang is om een goede band te hebben met je schoonmoeder, in je relatie met jouw echtgenoot. Het is iets wat je niet kunt beschouwen als een onbelangrijke punt in het huwelijk. Oegt Sawdae heeft dit mooi verwoord door te zeggen dat we in de eerste plaats moeten (kunnen) acccepteren dat zijn moeder op de eerste plaats staat (uitzonderingen daar gelaten). Shaytaan wilt tussen jullie in staat. En dat is waar de vrouw vooral voor moet uitkijken.

Masha Allah, een mooie en zeker ook een belangrijke punt breng je hier naar voren, Sawdae.

Wat het vetgedrukte betreft: :goedzo: Mooi gezegd.

Moe'tasima
26-04-10, 14:37
salam alaikoum zusters,

Dit is een citaat die vele vrouwen uiten, ze roepen vaak tegen hun schoonmoeders
dat ze haar als hun eigen moeder beschouwen, en andersom wordt er ook vaak
gezegd door de schoonmoeder dat ze haar schoondochter als haar eigen dochter
beschouwd.

Ik heb daar wel een gedeelde mening over, je kunt wel omgaan met jouw schoonmoeder
als jouw eigen moeder, je kunt de evengoede dingen die je met jouw eigen moeder
doet ook met jouw schoonmoeder doen, de gezellige leuke dingen enz.
Maar in het hart voel je naar mijn idee toch wel meer voor jouw eigen moeder dan
voor jouw schoonmoeder, althans dat is bij mij wel zo,
mijn eigen moeder is nog altijd de vrouw die mij gebaard heeft en groot bracht van baby tot volwassen vrouw met behulp van Allah swt.
En een moeder is in mijn ogen uniek, er is er maar 1, en dat gevoel wat ik voel heb ik dus
ook alleen bij 1, en dat is mijn lieve mama.

Oegtkoem Sawdae.

Ik denk dat wij dit gevoel van "mijn mama" vanzelfsprekend hebben met onze moeders. Er niets of niemand die de plaats van je moeder kan innemen. Niemand kan haar evenaren. De stelling moeten we dan ook niet letterlijk nemen. Het "beschouwen" moet je denk ik zien in de manier hoe je met haar omgaat. Dus op dezelfde respectvolle manier die we normalitair met onze eigen moeders hebben. Dit is hoe ik er over denk.
Je kunt het vergelijken met de term "houden van". Dit kent verschillende vormen. Als ik zeg:" Ik houd van mijn vader", wil het niet zeggen dat dit hetzefde "houden van" is van mijn echtgenoot. Het is nét weer een andere manier van houden van. Begrijp je wat ik bedoel? Of spreek ik nu wartaal :oops:.

Sawdae
27-04-10, 10:43
Salaam alaikoum oegt Moutasima,

Oeps:o, ik wist niet dat het een oproep was dat alleen voor broeders bestemd was,
maar ik heb mijn zegje kunnen bijdragen hierin, en Allah u a3lam dat er iemand misschien
wel ooit wat aan heeft, en wat betreft jouw reactie in #32 begrijp ik volkomen wat je bedoelt,
het is geen wartaal wat je daar schrijft, ik begreep direct wat je bedoelde.

Djazaak Allah.

Oegtk Sawdae

Moe'tasima
27-04-10, 15:39
Salaam alaikoum oegt Moutasima,

Oeps:o, ik wist niet dat het een oproep was dat alleen voor broeders bestemd was,
maar ik heb mijn zegje kunnen bijdragen hierin, en Allah u a3lam dat er iemand misschien
wel ooit wat aan heeft, en wat betreft jouw reactie in #32 begrijp ik volkomen wat je bedoelt,
het is geen wartaal wat je daar schrijft, ik begreep direct wat je bedoelde.

Djazaak Allah.

Oegtk Sawdae

Wa'leikoem assalaam Sawdae,

Is niet erg :P. Er hebben ook andere zusters geantwoord, maar twas inderdaad gericht naar broeders. Ik was benieuwd naar hoe een man hier tegenaan kijkt; vind hij dit wel of niet belangrijk. Alhamdoelilah, van de broeders die gereageerd hebben heb ik gelezen dat zij er netzo over denken als "wij" vrouwen -> dit is wel degelijk belangrijk. Ik had eigenlijk het idee dat dit helemaal niet zo was. Maar alhamdoelilah.

Moge Allah over ons blijven waken en ons behoeden van het slechte in deze dounya. Amien ya Rabb.

Haha, ow gelukkig. Ik kan soms heel onduidelijk zijn...:hhh: