PDA

Bekijk Volledige Versie : Mag ik met hem/haar omgaan?

missmile
07-05-06, 18:28
Salamou3alaikoum warahmatullah wabarakatuh,

Beste broeders,

Stel je voor:

Je bent de enige broeder met een baard tussen al je vrienden.
En je loopt er zelf bij in islamitische kleding en je vrienden
gewoon in hun spijkerbroek en t-shirt. Moet je als goede moslimman
afstand houden van die broeders?
Want meestal krijg je te horen "wat je vrienden zijn, ben je zelf ook"
(is een spreekwoord in het arabisch/shel7a)

Beste zusters

Stel je voor:

Je bent de enige zuster met een hoofddoek tussen al je vriendinnen.
En je loopt er zelf bij in islamitische kleding, helemaal bedekt zoals
het moet en je vriendinnen in hun spijkerbroek, t-shirt en loshaar.
Moet je als goede moslimvrouw afstand houden van deze zusters?
Want meestal krijg je te horen "wat je vriendinnen zijn, ben je zelf ook"
(is een spreekwoord in het arabisch/shel7a)

waarom ik dit vraag? (omdat ik volgens iemand niet met zulke zusters
om moet gaan) :oops:

wa3alaikoum salam warahmatullah wabarakatuh.

Islamgirl*20
07-05-06, 20:26
Salam moe3likoem zuster,
InchAllah verkeer je in goede gezondheid en Imane.
Mischien kan je ervoor zorgen dat je vriendinnen ook hoofddoek te gaan dragen ik bedoel zij doen hopelijk toch niets meer dan jouw, ze zitten net als jouw op school of werken en bij jouw vormt je hoofdoek elhamdoelilah geen belemmeringen in het laten en doen net als zij toch?
En afstand nemen van je vriendinnen doe je niet 1, 2,3 dus als jouw vriendinnen jouw dien niet in de weg zitten en ze vormen geen gevaar zie ik het punt niet. En laat die spreekwoorden maar joh, als Allah Taa'laa maar weet dat je niets verkeerds doet toch en dat je vriendinnen geen belemmeringen voor je vormen is genoeg toch?
Maar in ieder geval veel strekte ermee lieve zuster.
Wa3likoem salam je oegt fi dien.

Moe'tasima
08-05-06, 16:23
Wa'leikoemoe salaam warhamtoe Allah

Toen ik je vraag las dacht ik aan 2 dingen. Namelijk aan wat Islamgirl*20 zei: Je zou kunnen proberen om je vriendinnen ermee bij te trekken. Hen vertellen over het geloof, over de Geweldigheid van Djennah die we insha Allah willen bereiken. Als dat niet echt trekt kun je vertellen over Djahannam, de Bestraffingen van Allah de Almachtige. Er zijn vele boeken&artikelen daarover te vinden. Misschien is het een idee om samen bij elkaar te zitten en dan erover te gaan praten.

Wat ik ook dacht is het voglende: Stel dat jou vriendinnen meer de Dounya lief hebben, dan kan 't zijn dat jij beinvloedt zou kunnen raken, snap je ongeveer wat ik bedoel. Maar daar ga ik niet vanuit. Hou vast aan jou Dien en probeer vaker (stap voor stap) met ze te praten over het geloof. Insha Allah lukt het je

Ghair insha Allah missmile, Allah is de Alziende, insha Allah zal Hij een deur voor jou openen, en het je gemakkelijker maken.

Oem_Nisa
08-05-06, 16:28
salaam 3eilekom oeghtie,

ik alleen maar om met meisjes die spijkerbroeken dragen en t-shirt...maar ze accepteren me...
en als je een stap in je heb gezet,om een hijaab te dragen,en je aan te passen aan kleding enzo...als je die stap zet met heel je hart..dan is het bijna onmogelijk om dan terug te vallen,omdat het iets is,wat jij wil,kijk nooit naar andere maar altijd naar je zelf zeggen ze altijd...en ik heb er totaal geen problemen mee,het omgaan ermee..nee..totaal niet..

3eilekom wa salaam

$0uM!@
09-05-06, 12:25
asalam oealakoem

ik ben het helemaal met je eens moslima_s
ik heb ook gewone vriendinnen die zich niet echt kleden zoals het hoort
maar als ik er nooit bij was wisten ze helemaal niks over de islam
want ik vertel ze steeds verhalen en wat ik heb gelezen over de islam
ik ben eigenlijk bekend dat ik iedereen wel wat vertel over de islam
moslim of niet . :lol:

wa alakoem salam

missmile
09-05-06, 15:02
:assal:

Beste zusters,

Als eerst wil ik jullie allen hartelijk bedanken voor jullie reactie & advies ;)
moge allah jullie ervoor belonen insha allah.

Eerlijk gezegd praten we heel vaak over onze dien en gingen we samen
naar lezingen toe. Ze willen graag veranderen met hun kledingstyle enof
hoofddoek op doen. Maar ze weten niet wanneer ze ervoor klaar staan.
Ze durven die stap niet gelijk te nemen.
En ik wil niet vaak over haram-dingen praten, ik heb daardoor een angst,
dat ze denken dat ik alles beter weet en mezelf voordoe als een perfecte moslima.

Het zijn echt goede meiden en weten elhamdoulillah wel wat over de islam
net als ik oftewel meer dan mij. Alleen hun kleding is niet bepaald zoals
een moslima hoort te dragen.

wa3alaikoum salam warahmatullah wabarakatuh.

Oemshakir
09-05-06, 19:41
Salaam alaikom,

Voordat ik praktiserend werd, ging ik alleen om met koeffar. Zij waren mijn enige vrienden. En ik zal je eerlijk zeggen, ik werd veel door hen beïnvloed. Ook al had ik dat zelf niet in de gaten. Maar sinds ik ben gaan praktiseren ontdekte ik dat ik niet in hun wereldje paste. Toen kreeg ik in de gaten dat wanneer ik met hun zou blijven omgaan dat ik steeds meer door hen beïnvloed zou raken. Dus heb ik afstand genomen en ben ik met andere mensen contact gaan zoeken. Dat heeft me geholpen. Het is nu niet zo dat ik nooit meer met die "oude vrienden" geen contact meer met ze heb, dat heb ik wel. Alleen is die "vriendschap" verdwenen en zijn we niet meer zo close als eerst. Alhamdoulilah. Dus ik denk zeker wel dat je afstand moet nemen van mensen die je met slechte dingen kunnen beïnvloeden ook al doen ze dat niet met opzet. Afstand nemen kan geen kwaad, maar maak ze niet tot je vijand. Gair insha allah.

Wa alaikom salaam,

Oemshakir

Moe'tasima
09-05-06, 19:56
:wasalam:

masha Allah missmile, dat doet me denken aan een goede vriendin van mij. Het is echt een lieve, aardige zuster. Alleen is het ook bij haar de kleding.
Het is wel goed dat je ze mee neemt naar lezingen, bijeenkomsten etc. Insha Allah dat er een dag zal komen dat ze de stap durven te nemen. Dat hoop ik echt.

Misschien is het wel leuk om een Hijaab of iets anders als cadeau te geven, een kleine verrassing. De profeet (Sallalahoe 'aleihi wassalaam) heeft hierover gezegd:

Overgeleverd door Aboe hourayra dat De Profeet zei: "Geeft elkaar presentjes (cadeautjes) en jullie zullen van elkaar houden."(Boekharie)

Moge Allah Soebhana wa Ta'ala ons allen leiden naar het rechte Pad, amien.

Zoem
09-05-06, 22:46
beoordeel iemand op zijn karakter ipv zijn uiterlijk.

Girly
12-05-06, 13:04
Als die vriendinnen gewoon moslim zijn, dan is er toch niks aan de hand? Je hoeft echt geen afstand te nemen. Mijn beste vriendin draagt ook geen hijaab, maar ze is wel moslim. Hamdolilah. En het gaat prima!

Na7nu_Ghuraba
12-05-06, 14:07
As-sallaamu 3alaaikum wara7matullaah,

Ja, ik ken ook zo'n soortgelijke spreekwoord ''Tell me who your friends are and I tell you who you are'' Klopt in feite wel, maar in sommige gevallen niet. Het ligt net aan de persoon zelf, hoe goed deze bevriend kan zijn, en hoe beïnvloedbaar deze is.

Ik heb zelf in mijn vriendenkring genoeg zusters zonder 7ijaab. Ik denk dat dit niet de reden mag zijn om geen contact met ze te voeren. Het is juist jouw plicht om da3wa bij hen te verrichten. Ik denk dat het niet opschiet om enkel de 7ijaabdragende zusters als vriendinnen te nemen.

Als je het zo bekijkt, dan vrees ik dat de niet-7ijaabdragende zusters zich zwaar buitengesloten zullen voelen en zich ook niet meer aangetrokken voelen tot de islaam (waar o.a de 7ijaab)

Ik maak vaak genoeg mee dat zusters enkel de sallaam geven aan degenen die een 7ijaab dragen, maar niet aan degenen die dit niet doen. Moeten we ons zo hoogmoedig gaan voelen, vanwege het feit dat wij een 7ijaab dragen? Of moeten wij juist ons nederig opstellen tegenover degenen die dit niet doen?

Allahumma aslie7 an-niessa almu-mienien, Allahumma Ameen.

Oemshakir
12-05-06, 19:39
beoordeel iemand op zijn karakter ipv zijn uiterlijk.

Het is beter om een persoon helemaal niet te beoordelen, dat kunnen we beter overlaten aan Allah.

Karima
13-05-06, 07:34
Salaam aleikoum warahmatullah wabarakatuh,

Ik heb net een fatwa gelezen omtrent dit onderwerp en wil het graag met jullie delen inshAllah.

Ruling on taking sinners as friends

Question:

Is it permissable for a man who practice islam to talk, be friendly, and take a person who is muslim by name alone who drinks alcohol and does not pray as a friend and a helper? what is the ruling regarding taking those who do not practice their religion and go directly agains allah's commandments as friends and helpers?.

Answer:

Praise be to Allaah.

Sins are of two types:

1 aa‚¬“ Those which constitute kufr and put a person beyond the pale of Islam aa‚¬“ we seek refuge with Allaah. The one who commits such sins is a kaafir who is beyond the pale of Islam if the conditions for describing him as a kaafir are met and there are no impediments to doing so aa‚¬“ such as one who associates others in worship with Allaah, or does not pray at all, and so on.

2 aa‚¬“ Sins which do not constitute kufr and do not put a person beyond the pale of Islam, but the one who does them is described as faasiq (rebellious evildoer) and a believer who is lacking in faith, such as zina (illicit sexual relationships), drinking alcohol and so on, if he does not regard these actions as permissible. If he does regard them as permissible, then this puts him beyond the pale of Islam, if the conditions for describing him as a kaafir are met and there are no impediments to doing so. The belief of Ahl al-Sunnah waaa‚¬a„¢l-Jamaaaa‚¬a„¢ah and the consensus of the salaf is that a person who commits a major sin but does not regard it as permissible is not to be regarded as a kaafir. For more information see the answer to question no. 9924.

Once this is understood, then the ruling on making friends with people is based on the above.

It is not permissible to take kaafirs as close friends, or to mix with them and feel friendly towards them, or to live amongst them and take them as friends, or to love them, or to prefer them over the believers and so on. Allaah says (interpretation of the meaning):

aa‚¬Å“You (O Muhammad) will not find any people who believe in Allaah and the Last Day, making friendship with those who oppose Allaah and His Messenger (Muhammad), even though they were their fathers or their sons or their brothers or their kindred (people). For such He has written Faith in their hearts, and strengthened them with Rooh (proofs, light and true guidance) from Himself. And He will admit them to Gardens (Paradise) under which rivers flow, to dwell therein (forever). Allaah is pleased with them, and they with Him. They are the party of Allaah. Verily, it is the party of Allaah that will be the successfulaa‚¬?

[al-Mujaadilah 58:22]

But we are obliged to treat them fairly and justly, and not wrong them or commit acts of aggression against them with no sharaa‚¬a„¢i reason. It is permissible to interact with them by buying, selling, lending, etc. It is narrated in saheeh reports that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) borrowed a weapon from Safwaan ibn Umayyah, and that he bought food from the Jews.

With regard to sinning Muslims, we should love them according to the faith that they have, and hate them according to the sins and immoral actions they commit, but being friends with them goes against the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): aa‚¬Å“The likeness of a good companion and a bad companion is that of a perfume seller and one who works the bellows. With the perfume seller, either he will give you something or you will buy something from him, or you will notice a good smell from him, but with the one who works the bellows, either he will burn your clothes or you notice a bad smell from him.aa‚¬? Narrated by Muslim, no. 2628.

But if the intention behind sitting with this person is to soften his heart and call him to Allaah, and guide him to the right path, then this is a virtuous action, as Allaah says (interpretation of the meaning):

aa‚¬Å“And who is better in speech than he who [says: aa‚¬Å“My Lord is Allaah (believes in His Oneness),aa‚¬? and then stands firm (acts upon His Order), and] invites (men) to Allaahaa‚¬a„¢s (Islamic Monotheism), and does righteous deedsaa‚¬?

[Fussilat 41:33]

But this is subject to the condition that he should not have any effect on you or cause you any harm when you are seeking good.

Based on the above, if the person you are asking about does not pray at all, then he is a kaafir, because the most correct scholarly view, which is the view of the salaf, if that the one who does not pray is a kaafir in the sense of major kufr, and is beyond the pale of Islam. For more information on the evidence on that, please see questions no. 2182, 5208, 6035, 33007, 10094. Based on this, it is not permissible to befriend him or be close to him, rather he should be called to repent to Allaah and pray regularly. Allaah says (interpretation of the meaning):

aa‚¬Å“But if they repent [by rejecting Shirk (polytheism) and accept Islamic Monotheism], perform As-Salaah (Iqaamat-as-Salaah) and give Zakaah, then they are your brethren in religionaa‚¬?

[al-Tawbah 9:11]

It should be noted that keeping company with good people is something enjoined by our Lord, may He be exalted, and our Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), as mentioned in the hadeeth quoted above. And Allaah says (interpretation of the meaning):

aa‚¬Å“O you who believe! Fear Allaah, and be with those who are true (in words and deeds)aa‚¬?

[al-Tawbah 9:119]

aa‚¬Å“And keep yourself (O Muhammad) patiently with those who call on their Lord (i.e. your companions who remember their Lord with glorification, praising in prayers, and other righteous deeds) morning and afternoon, seeking His Faceaa‚¬?

[al-Kahf 18:28]

And Allaah knows best.

For more information see Fataawa al-Shaykh Ibn aa‚¬ËœUthaymeen, 3/31.

Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Moge Allah swt ons in de nabijheid van vrome en godvruchtige vrienden plaatsen.
Wa aleikoum a salaam,

missmile
13-05-06, 08:17

Barak allahou fiekoum allemaal voor jullie reacties.
moge allah jullie belonen voor al het goede dat jullie doen
en al jullie zonden vergeven insha allah.

moge allah ons op het juiste pad leiden.

Moe'tasima
14-05-06, 20:21

Barak allahou fiekoum allemaal voor jullie reacties.
moge allah jullie belonen voor al het goede dat jullie doen
en al jullie zonden vergeven insha allah.

moge allah ons op het juiste pad leiden.

Amien ya Rabb al 'alamien. Dat de doe'a verhoord zal worden insha Allah

Wa fieky :sjans:

missmile
20-05-06, 11:22

Dank jullie wel allemaal voor jullie adviezen..
zelf vond ik het ook raar dat ik dat hoorde van een
broeder, maar ik zal dus geen afstand kunnen nemen
omdat ik anders ben dan zij.

moge allah jullie allen ervoor belonen insha allah
en ons allen leiden.

missmile
20-05-06, 11:23
Amien ya Rabb al 'alamien. Dat de doe'a verhoord zal worden insha Allah

Wa fieky :sjans:

barak allahou fiek zuster :sjans:

Moe'tasima