PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe ver ga jij in het huwelijk...

iwiss_n_tmezirt
08-05-06, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
bij deze, dezelfde vragen als bij de mannen om insha allah meer lezers/ kanidaten te treffen

het volgende,
hoe verwacht jij -als man- dat jouw vrouw zich gaat kleden. en onderbouw even waarom jij dat vind. en aan de vrouw, hoe ga jij je later kleden als je getrouwd bent en waarom. :?:

en, hoe ver vind jij -als man- dat je vrouw mag gaan in haar studie, dus welk niveau is het dak en waarom. en mag je vrouw later het werk beoefenen. hoe ver ga jij als vrouw in je studie en waarom. :?:

aan de man: hoe zelfstandig moet een vrouw zijn met betrekking tot de huishoudelijke taken. vermeld bijv. of je haar hierbij gaat helpen.
en hoe ver ben jij (vrouw) bereid te gaan, m.b.t. tot huishoudelijke taken als je getrouwd bent. en waarom. bijv. ik doe de afwas hij stofzuigt omdat (indien dit van toepassing is) we allebei werken en hij ook een hantje moet helpen. of ik doe alles, hij kan toch niks en hygiene is belangrijk. ik zeg maar wat...

vertel even in hoeverre een (toekomstige)man/vrouw bovenstaande aspecten kan beinvloeden

en de laatste vraag luidt...
zou het kunnen dat jij valt/gaat vallen, of gaat trouwen met iemand die totaal anders is dan datgene wat je net hebt beschreven.

een ieder die dit leest moet ff mee doen kee??

Na7nu_Ghuraba
09-05-06, 13:59
Mijn aanstaande en ik hebben al7amdulillaah vele zaken besproken onderling alvorens wij het huwelijk zullen treden, insha llaah.

Wat kleding betreft, ik heb besloten om een niqaab te gaan dragen. Ik zal hierin worden gesteund door mijn man en familie, insha llaah. Hij probeert zich ook aan de kledingsvoorschriften van een man te houden (dat lukt hem aardig)

Hij heeft altijd al gewenst dat ik een niqaab zou gaan dragen, en dit is ook wat ik voor mezelf heb gewenst, dus dat is voor ons een last minder.

Ik heb besloten om niet te gaan werken of studeren. Ik ben ook definitief gestopt. Niet zozeer omdat hij mij dat heeft gevraagd, maar eerder om religieuze ascpecten. En bovendien is het bijna onmogelijk om met een niqaab over de werkvloer te komen.

Hij werkt gewoon thuis, soort van werk in de da3wa, en wal7amdulillaah daar ben ik blij om. Komt hij in ieder geval ook niet veel in contact met vrouwen.

Wij zitten wat geloof betreft op 1 lijn, wal7amdulillaah. Weinig meningsverschillen.

iwiss_n_tmezirt
06-06-06, 22:23
salam alikoem wrhmatoe allhi wbrakteoh:
inshallh verkern jullie in goed gezondheid en sterke iman....
dit is alvast wat k denk over de onderwerp...

hoe verwacht ik-als man- dat me vrouwtje zich gaat kleden. en onderbouw even waarom

Ik verwacht dat mijn vrouw zich Islamitisch kleedt, dat wil zeggen dat ze zich houdt aan de Islamitische kledingsvoorschriften. Bijvoorbeeld: wijde kleding, ghimaar, in ieder geval dat haar juwelen (en op dat moment ook de mijne )niet zichtbaar zijn voor degene waarvoor ze niet halal zijn. Ook de contouren moeten verborgen worden.

hoe ver mag zij gaan in haar studie,?, en waarom,,?. en mag zij later het werk beoefenen?.

Studie vind ik prima, ik onthoud mijn vrouw niet de drang naar het zoeken van (Islamitische) kennis...De profeet Mohammed (saws) heeft gezegd: "Het onderwijzen van een vrouw is het onderwijzen van een volk, van een natie..Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim." En inshaAllah zule we die plicht vervullen! MAAR: het moet niet ten koste van de opvoeding van de kinderen/ de zorgtaken binnen het gezin en de familie. Het liefst heb ik liever een vrouw die al 'uitgestudeerd' is. Het moederschap is geen taak die je even 'erbij' doet. Ik hou van intelligente vrouwen, dat praat een stuk gemakkelijker.

over hoe zelfstandig moet me vrouwtje zijn met betrekking tot de huishoudelijke taken. . ik zeg maar wat...

Vrouw moet duizendpoot zijn en kunnen koken...een vrouw die niet kan koken is als een kip zonder kop=Een man die geen geld kan verdienen... Taakverdeling is 50/50. Ik laat mijn vrouw niet aan haar lot over, maar we komen er samen wel uit. Ik heb al jaren schoonmaak en huishoudervaring. Ik draai mijn hand daar niet voor om. ...sterker nog voor mijn vrouw lief zal ik koken, afwassen en als dat niet genoeg is schoonmaken...kan alles doen hamdolillah...

hoeverre m'n (toekomstige)vrouw bovenstaande aspecten kan beinvloeden Ik wil graag, voordat ik ga trouwen, duidelijke afspraken maken met mijn toekomstige vrouw. Zo vermijd ik confrontaties over de 'zware' dingen van het huwelijk. Natuurlijk kan je mening omtrent iets wijzigen, maar ik ben van mening dat met de juiste intentie en met de Sunnah in het achterhoofd ieder werelds probleem te overwinnen is.

over de laatste vraag luidt... of ik gaa vallen, of gaat trouwen met iemand die totaal anders is dan datgene wat je net hebt beschreven.
No way, ik heb een vrouw nodig die mijn ondersteund in de doelen die iedere moslim voor zichzelf heeft opgesteld. Ik heb geen behoefte aan een persoon die in een identiteitscrisis verkeerd (met andere woorden aan mijn stoelpoten gaat zagen), en elementaire Islamitische begrippen ter discussie gaat stellen. ..maar goed Ehmm, Allahu'hlem.. Ik denk (hoop) het niet...we zijn niet tekeizen vor ons lot....alles is al voorgesteld...

Dat was het dan....ik hoop voor meer reactie van m'n ander broeders /zusters..
fi amn allh.

iwiss_n_tmezirt
06-07-06, 21:53
SALAM ALIKOEMWRHMATOE ALLHI WBRAKTEOH
...............ewa waar blijft iedreen........ :roll: ben benieuwd naar jullie reactiessssssss. :roll: ..kom maar op

mOslima_Samira
06-07-06, 23:35
As-salaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Eerst en vooral hoop ik dat ieder van jullie in goede staat, innerlijk geloof en gezondheid verkeert insja'Allah. Insja'Allah zal ik op jouw vraagjes proberen te antwoorden.

1- Ik zou graag willen dat mijn man zich verzorgd en netjes kleedt, zoals het ook hoort in de Islaam. Daarnaast ben ik zelf van mening dat een moslimman zijn baard niet hoort weg te scheren, dus ik verkies een man die zich hier ook aan houdt insja'Allah. Liever wil ik dat mijn man zich "islamitisch" kleedt, maar zolang het (op de juiste manier) bedekt is, ben ik insja'Allah ook tevreden.

2- Ik weet nog niet hoe ik mezelf zou kleden, Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best. In ieder geval, in wijde kleding en ghimaar hopelijk insja'Allah. Wat niqaab betreft, ik weet dat mijn moeder hier fel op tegen is, daarom dat ik daar nog geen besluit over kan vormen. Momenteel hangt het eigenlijk af van de "tolerantie" van mijn moeder, daarnaast is het niet zo eenvoudig hier in België.

3- Wat studie betreft, ik vind het erg belangrijk, zowel islamitische studie als wereldlijke studie. Daarom nog niet altijd met het doel om een beroep uit te oefenen. Ik kan hier nog geen uitspraak over doen, we zullen zien wat Allah (Subhana wa Ta'ala) voor mij in petto heeft.

4- Wat huishoudelijke taken betreft, hij doet zijn deel en ik mijn deel. Wat koken betreft, daar weet ik absoluut niets van.

5- Hmm, Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

As-salaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) jullie belonen met janna al-Firdaus,
Fi Aamanilah,

Umm Anas Ayman

iwiss_n_tmezirt
13-09-06, 03:00
salam alikoem wrthmatoe allih wbrakteoh,
mooi gzegd oegti..dit zuster heeft zeker gesprokken..benieuwd naar de recties van adner broeders en zusters...een ieder die dit leest moet ff mee doen kee??..ewa hoever gaan jullie in jullie huwelijk inshallh...

Majdouline20
07-10-06, 21:05
bij deze, dezelfde vragen als bij de mannen om insha allah meer lezers/ kanidaten te treffen

het volgende,
hoe verwacht jij -als man- dat jouw vrouw zich gaat kleden. en onderbouw even waarom jij dat vind. en aan de vrouw, hoe ga jij je later kleden als je getrouwd bent en waarom. :?:

en, hoe ver vind jij -als man- dat je vrouw mag gaan in haar studie, dus welk niveau is het dak en waarom. en mag je vrouw later het werk beoefenen. hoe ver ga jij als vrouw in je studie en waarom. :?:

aan de man: hoe zelfstandig moet een vrouw zijn met betrekking tot de huishoudelijke taken. vermeld bijv. of je haar hierbij gaat helpen.
en hoe ver ben jij (vrouw) bereid te gaan, m.b.t. tot huishoudelijke taken als je getrouwd bent. en waarom. bijv. ik doe de afwas hij stofzuigt omdat (indien dit van toepassing is) we allebei werken en hij ook een hantje moet helpen. of ik doe alles, hij kan toch niks en hygiene is belangrijk. ik zeg maar wat...

vertel even in hoeverre een (toekomstige)man/vrouw bovenstaande aspecten kan beinvloeden

zou het kunnen dat jij valt/gaat vallen, of gaat trouwen met iemand die totaal anders is dan datgene wat je net hebt beschreven.

Salama3laikom ya rahmatoe Allahi wa Barakatoehoe..

Ik vind het een zeer leuke en interessante topic.. dus ik ga mijn best doen om er nu zo oprecht mogelijk antwoord op te geven.

Allereerst.. Vraag 1: Hoe ik me later als vrouw ga kleden en waarom ?
Als ik eenmaal getrouwd ben met mijn man.. zal ik misschien wel bepaalde aanpassingen treffen wat mijn kleding betreft.. Ik zal veel meer rekening houden met wat ik aan heb.. ( of het bedekt genoeg is of niet ) en de Elhijab inshallah dragen en op de juiste manier. Niqaab vind ik te ver gaan.. en ik vind sowieso dat als je kiest om elhijab te dragen dat je dat voor Rabbi doet en niet voor je man..

Hoe ver ga ik in mijn studie ?
Uiteraard is studeren belangrijk.. In een land als Nederland liggen de studies voor je voeten en als je het verstand van Allah hebt gekregen.. zou het zonde zijn om die niet te gebruiken. Wel is het zo dat als ik getrouwd ben.. dat ik wil werken.. maar zo dat het de huiselijke sfeer niet zal bepalen en het huishouden etc. niet verwaarloost.. Moederschap zal er bij mij voor zorgen dat ik een Part-timer ga worden qua werk.. of een tijdje helemaal niet meer. Allahoea3lam..

Huishoudelijke taken tussen mijn man en mij ?
Laat ik hier kort en bondig over zijn. Als je getrouwd bent is het geven en nemen.. en dat is ook zo met het huishouden.. ;) Goed verdeeld.. ( op een rechtvaardige manier. )

Tenslotte rest mij nog de laatste vraag: Of ik kan vallen op iemand die niet aan bovenstaande voldoet ? Hahahah... dat is een zeer goede vraag.. Maar als het klopt dat ik uit de rib van mijn man ben geschapen.. dan komt alles inshallah goed.. ik vertrouw op Allah.. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn , niet ?

Nou beste mensen.. Ik hoop op overige reacties op deze topic.. We leren elkaar zo op een leerzame manier kennen.. :D

Ma3asalama..

Moslima_z
08-10-06, 08:27

het volgende,

Salaam alaikom warahmatoAllah wabarakatoe,

1. Ik verwacht van mijn man dat hij zich netjes, verzorgd en volgens de soenna kleed, hij moet zijn baard ook laten staan.
Mijn kleding zal hetzelfde blijven, ik bedek Alhamdoelilah op de juiste manier, ik wil InshaAllah ook ooit de niqaab gaan dragen maar wanneer weet ik nog niet.

2.Ik wil InshaAllah mijn studie afmaken, ik heb voor ik aan deze studie begon gekeken of het aansluit bij mijn manier van doen etc(volgens de islam geen mannen etc.).Later wil ik InshaAllah ook wel werken, maar als ik InshaAllah kinderen krijg zal ik stoppen en een fulltime mama zijn :D !

3.Dat hangt er vanaf, als ik werk dan zullen de taken wel verdeeld zijn.
Maar als ik inshaAllah gewoon thuis zit, dan zal ik alle huishoudelijke taken op mij nemen.

4. Nee InshaAllah niet..ik zoek iemand die mij moet ondersteunen qua geloof..

Salaam alaikom warahmatoAllah wa barakatoe...

tamonslamt
11-10-06, 16:50
salam alikoem wrhmatoe allhi wbrakteoh:
even een reactie..
:arrow: hoe ga jij je later kleden als je getrouwd bent en waarom. :?:
Zoals een moslima zich hoort te kleden (setra), omdat ons geloof dat voorschrijft en ik alleen voor mijn echtgenoot mooi wil zijn .

:arrow: hoe ver ga jij als vrouw in je studie en waarom. :?:
Ver inshaAllah! Ik denk dat ik mijn hele leven blijf studeren. De profeet Mohammed (saws) heeft gezegd: "Het onderwijzen van een vrouw is het onderwijzen van een volk, van een natie." Ik wil dan ook inshaAllah over alles zoveel mogelijk kennis opdoen en de opgedane kennis met mijn moslimbroeders en zusters delen. De Profeet (saws) heeft ook gezegd: "Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim." En inshaAllah zal ik die plicht vervullen!
:arrow: hoe ver ben jij (vrouw) bereid te gaan, m.b.t. tot huishoudelijke taken als je getrouwd bent. en waarom. bijv. ik doe de afwas hij stofzuigt omdat (indien dit van toepassing is) we allebei werken en hij ook een hantje moet helpen. of ik doe alles, hij kan toch niks en hygiene is belangrijk. ik zeg maar wat... :?:
Ik doe alles behalve koken . Nee, joh alles samen doen is het beste, maakt schoonmaken en koken een stuk leuker, toch

:arrow: vertel even in hoeverre een (toekomstige)man bovenstaande aspecten kan beinvloeden :?:
Een toekomstige man kan van die aspecten extreem veel beïnvloeden. Stel je voor dat hij mank is, of dat hij astma heeft of een of andere ziekte heeft (dan zou ik dus ook moeten werken) en zo nog meer dingen.

EN ALLH WEET HET BEST..waslam alikoem.

Dienares van Allah
11-10-06, 21:04
Assalaamoe 3alaykoem wara7matoelaah wabarakaatoeh

Zal ik ook maar mijn antwoorden geven zeker:
hoe ga jij je later kleden als je getrouwd bent en waarom?
Zo goed als mogelijk volgens de Islam, hoop dat ik ook in staat zal zijn om met de niqaab te beginnen (dat is denk ik nog heel ver, maar Allahoe a3lam)

hoe ver ga jij als vrouw in je studie en waarom?
Wil ook zover mogelijk gaan inshaaAllah. Eigenlijk wil ik het ook zo lang als mogelijk uitstellen om een beroep te gaan moeten uitoefenen, maar el7amdoelilaah studeer ik toch graag. Voor mij dus ook levenslang studeren eerder, zowel wat betreft Dien als wereldse zaken.

hoe ver ben jij (vrouw) bereid te gaan, m.b.t. tot huishoudelijke taken als je getrouwd bent. en waarom.
Ben bereid alles tot mijn taken te nemen, verwacht wel hulp als ik het nodig zou hebben. Maar zaken als het vuil buiten zetten en het gras maaien.. dat is weggelegd voor de mannen vind ik. Wat koken betreft, dat doe ik graag, dus normaal gezien geen problemen mee.

vertel even in hoeverre een (toekomstige)man bovenstaande aspecten kan beinvloeden
Heel ver dus. Mijn man zou dus al iemand moeten zijn die er begrip voor heeft dat zijn vrouw graag studeert en hij mag bv. niets tegen niqaab hebben!

En natuurlijk weet Allah het beste.

wa salaamoe 3alaykoem wara7matoelaah wabarakaatoeh
Oem Mohsin.