Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Uw waarde wordt bepaald door uw geloof en karakter.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Uw waarde wordt bepaald door uw geloof en karakter.

Uw waarde wordt bepaald door uw geloof en karakter.

Hij was arm, bleek en zwak. Hij droeg een gescheurd kledingstuk met vele lapjes daarop. Hij was blootsvoets en hongerig. Behalve een schamele afstamming bezat hij noch status, rijkdom of familie. Zonder een dak om hem te beschermen, sliep hij in de moskee en dronk hij uit de openbare fonteinen. Zijn kussen was zijn eigen arm en zijn matras was de bobbelige grond onder hem. Maar hij gedacht altijd zijn Heer en hij reciteerde constant verzen van Allahs Boek. Hij was altijd in de eerste rij van het gebed aanwezig of in de frontlinie van het gevecht. Op een dag ontmoette hij de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam), die toen hij hem zag, hem bij zijn naam riep: "O Joelaybieb, wil je niet trouwen?" "En wie zal mij zijn dochter geven?", antwoordde hij bescheiden. Hij (radya Allahu 'anhu) liep langs twee anderen die hem dezelfde vraag stelden, waarop hij hetzelfde antwoord gaf.

De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei tegen hem: "O Joelaybieb, ga naar die en die, de Ansari, en zeg tegen hem: 'De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) geeft u zijn complimenten en vraagt u om mij uw dochter ten huwelijk te geven." Die Ansari was van een edel en goed huishouden. Toen Joelaybieb het bevel van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) uitvoerde, antwoordde de Ansari: "Vrede voor de Boodschapper van Allah. O Joelaybieb, hoe kan ik mijn dochter aan jou uithuwelijken, wanneer je noch rijkdom noch status hebt?" Zijn vrouw hoorde het nieuws, en zij riep verbaasd uit: "Joelaybieb! Degene die rijkdom nog status heeft!" Maar hun gelovige dochter hoorde de woorden van Joelaybieb die voor haar een boodschap van de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) bevatten. Zij zei tegen haar ouders: "Verwerpen jullie een verzoek van de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam)? Bij Allah, nee!" Daarop vond het gezegende huwelijk plaats.

Toen de eerste nacht aanbrak, verkondigde een omroeper in de straten de aankomende strijd. Joelaybieb beantwoordde deze oproep zonder aarzeling en ging op pad naar het slagveld. Met zijn eigen handen slaagde hij erin om zeven ongelovigen te doden, en toen werd hij zelf een martelaar. Hij omarmde de dood terwijl hij tevreden was met Allah en Zijn Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en met de moraal waarvoor hij zijn eigen leven had opgeofferd.

Na de strijd vroeg de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) wie er als martelaar gestorven was. De mensen vertelden hem wie er gestorven was, maar vergaten te vertellen dat Joelaybieb ook gestorven was omdat hij zo'n onbetekende persoon was. Maar de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) dacht wel aan hem en zei: "Maar ik ben Joelaybieb kwijt." Hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) vond toen het lichaam van Joelaybieb, het gezicht met stof bedekt. Hij schudde het stof van het gezicht en zei: "Jij hebt er zeven gedood en je bent zelf gedood. Jij bent van mij en ik ben van jou..." En de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) herhaalde het tweede gedeelte van die uitspraak drie maal. Deze onderscheidingsmedaille van de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) is zelf al een ruime beloning en prijs.

De waarde van Joelaybieb was zijn geloof en zijn liefde voor de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam), samen met de principes waarvoor hij gestorven was. Zijn nederige omstandigheden en onaanzienlijke familienaam weerhielden hem niet van de grote eer die hij kreeg. Met zijn minimale bronnen verwierf hij het martelaarschap, tevredenheid en geluk voor deze wereld en het hiernamaals.

Zij verheugen zich op wat Allah voor hen voorzien heeft van Zijn overvloed, zich verheugend voor degenen die zich nog niet bij hen hebben gevoegd maar achter zijn gebleven, dat zij geen vrees zullen hebben, noch dat zij bedroefd zullen zijn. (Qs Ali 'Imraan 3:170)

Denk er dus aan dat het uw principes en uw karakter zijn die uw waarde bepalen. Armoede heeft nooit onwrikbaar in de weg gestaan van onderscheiding en de verwerving van hogere doelen.

Bron: Wees niet bedroefd.
    Door 'Aaidh Al-Qarni.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16
    Strijden op de weg van Allah.

Abu Boerzah (radya Allahu 'anhu) zegt dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) een strijd voerde en hij deze gewonnen had. Vervolgens zei hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) tegen zijn metgezellen: "Missen jullie iemand?" Zij zeiden, "Ja, die en die en die persoon." Vervolgens zei hij hetzelfde, waarop zij weer de personen vermeldden die zij misten. Vervolgens zei hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Missen jullie nog iemand?" Waarop zij zeiden van niet. Hij zei: "Maar ik, ik mis Joelaybieb, zoek hem." Zij zochten naar hem bij diegenen die van het leven ontnomen waren, waarop zij hem vonden tussen zeven lijken van diegenen die hem bestreden en vervolgens ook vermoord hadden. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) werd naar hem gebracht, waarop hij voor hem stond en zei: "Hij heeft zeven gedood, waarna hij gedood werd. Hij is van mij en ik ben van hem, hij is van mij en ik ben van hem." Hij werd in de armen van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gelegd en niemand anders dan de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) droeg hem, waarop hij in zij graf gelegd werd en er werd niet vermeld dat hij gewassen werd.

(As-Safwah 50/37)
    (Muslim # 6045.)

Bron: Alle daden worden volgens de intentie beoordeeld.
    Vertaald door Soelayman ibnoe Haroen.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Het belang van goede karakter
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 04-05-10, 16:49
  2. Geslacht bepaald door zaadcel
    Door Salah al Dien in forum Wetenschap en de Koran
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 05-10-07, 06:13
  3. Het belang van goede karakter.
    Door mOslima_Samira in forum Akhlaaq
    Reacties: 2