Fada'il Al-Qur'an.
Samengesteld door 'Abdul-Aziz Ezhar.
Over gunsten van de Qur'an.

Heb je wel eens tranen in je ogen bij het lezen van de Qur'an? Lees je de Qur'an wel eens? Wanneer is de laatste keer dat je de Qur'an gelezen hebt? Heb je wel een Qur'an thuis? Vliegt je hart wel eens bij het horen van de Qur'an? Weet je hoeveel beloning je krijgt door het lezen van Qur'an? Wil je dat de Qur'an voor je gaat getuigen op de Dag des Oordeels? Tot welke level in het Paradijs zal jij reciteren?

Soms heb je het gevoel van kippenvel of iets dat je raakt. Bij Jubair was het de Qur'an recitatie waardoor zijn hart wilde gaan vliegen. Het is overgeleverd door Jubair bin Mut'im (radya Allahu 'anhu) dat hij de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) Surat At-Tur reciteren in het Maghrib gebed, en toen hij bij dit vers kwam: Zijn zij door niets geschapen of zijn zij (hun eigen) schepper? Schiepen zij de hemelen en de aarde? Neen, zij willen geen zekerheid hebben. Bezitten zij de schatten van uw Heer of zijn zij de bewaarders hiervan? (52:35-37) wilde zijn hart gaan vliegen. Toen hij zich dit sterke argument realiseerde. (Overgeleverd in Bukhari.)

Abu Bakr As-Saddiq (radya Allahu 'anhu) huilde vaak in het gebed als hij aan het reciteren was, zo hevig dat anderen mensen de recitatie niet meer konden horen. (Overgeleverd in Bukhari, Fath Al-Baree, Muslim en At-Tirmithi.) Het volgende is overgeleverd door 'Abdullah ibn Mas'ud (radya Allahu 'anhu): De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei (tegen mij), "Reciteer de Qur'an voor me." Ik zei, "Zal ik het voor jou reciteren terwijl het aan jou werd geopenbaard?" De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Ik wil het graag horen van iemand anders." Dus reciteerde ik Surat An-Nisa (de vrouwen) totdat ik bij dit vers kwam: En wat geschiedt, wanneer Wij een getuige van elk volk zullen roepen en u (O Mohammed) als getuige tegen deze zullen brengen? (4:41), toen zei hij tegen mij, "Stop!" Daarop zag ik (de Profeet) zijn ogen vol lopen met tranen. (Overgeleverd in Bukhari.)

De Qur'an zal een bewijs voor je zijn als je erin leest (reciteert) en ernaar leeft en zal een bewijs tegen je zijn als je het niet reciteert en er niet naar leeft. De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "De Qur'an is een bewijs voor of tegen jou." (Overgeleverd in Muslim.) Abu Umaamah (radya Allahu 'anhu) overleverde dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Lees (reciteer) de Qur'an, want waarlijk de Qur'an zal komen op de Dag des Oordeels als een bemiddelaar voor (degene die de Qur'an) lezen/reciteren." (Overgeleverd in Muslim.)

In Saheeh Muslim, welke één van de twee meest authentieke boeken zijn van overleveringen van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) vinden we een mooi verhaal. Er kwamen wat mannen vragen stellen aan 'Umar bin Al-Khattaab (radya Allahu 'anhu) tijdens zijn kalifaat. Eén van die vragen ging over de leiderschap van Mekkah. de man vroeg, "Wie liet je Mekkah regeren?" 'Umar bin Al-Khattaab zei, "Ibn Abzaa." Zij vroegen toen, "En wie is Ibn Abzaa?" 'Umar bin Al-Khattaab antwoordde, "Een vrijgelaten slaaf." Zij waren verbaasd en zeiden, "Je hebt een bevrijde slaaf bevelvoerend over de mensen van de vallei (de nobele stammen van de Quraysh) gemaakt?" 'Umar bin Al-Khattaab antwoordde, "Inderdaad hij is een (Qari) reciteerder van het boek van Allah (de Qur'an) en hij heeft kennis over de verplichtingen van de Moslims. Hebben jullie niet de verklaring van jullie Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gehoord: "Waarlijk Allah verheft sommige mensen door dit boek (de Qur'an) en laat sommige dalen?" (Overgeleverd in Muslim.) Ook heeft 'Uthmaan (radya Allahu 'anhu) overgeleverd dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "De besten van jullie zijn degenen die de Qur'an leren en die het leren (lesgeven) aan anderen." (Overgeleverd in Bukhari.)

In het boek van At-Tirmithi staat dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Degene die een letter leest van het boek van Allah (de Qur'an), degene zal een beloning ontvangen, en deze beloning wordt vertienvoudigd. Ik zeg niet dat 'Alif, Laam, Meem' (een combinatie van letters die herhaaldelijk genoemd wordt in de Qur'an) één letter is, maar ik zeg dat 'Alif' is een letter, 'Laam' is een letter en 'Miem' is een letter." (Overgeleverd in At-Tirmithi.) Dus als je begint met Surat Al-Baqarah te lezen en je leest alleen maar het beginvers, Alif Laam Miem, heb je al dertig hasanaat ontvangen. Zo gemakkelijk ontvang je de beloning maar het is alleen voor degene die het graag wil.

'Aisha (radya Allahu 'anha) overleverde dat de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Inderdaad, degene die de Qur'an mooi en rustig en nauwkeurig reciteert, zal in gezelschap zijn van de nobele en gehoorzame engelen. En voor degene die het reciteert met moeilijkheid (dus zijn best doet en er moeite voor doet om het juist te lezen) dan zal degene een dubbele beloning ontvangen." (Overgeleverd in Bukhari & Muslim.) Dus als je de Arabische taal niet goed beheerst en je doet moeilijk over de Qur'an recitatie en je probeert en doet je best, kijk hoe je dan beloond wordt! Met het dubbele aantal.

'Abdullaah bin 'Amr bin Al-'Aas (radya Allahu 'anhu) heeft gehoord dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Er zal gezegd worden tegen de vrienden van de Qur'an (degene die de Qur'an lezen en er naar leven); "Reciteer en ga omhoog (door de levels van het Paradijs) en maak je stem mooi zoals je deed in het wereldse leven! Want waarlijk, jouw positie in het Paradijs zal zijn bij het laatste vers dat je reciteert!" (Overgeleverd in Abu Dawud & At-Tirmithi.) Dus stel je voor, je kan geen ene vers reciteren, de lift gaat dan niet omhoog. Op die Dag zullen we balen dat we niet zoveel recitaties uit ons hoofd kennen.

Voorzeker, deze Qu'ran voert tot datgene wat juist is; en geeft aan gelovigen die goede werken verrichten de blijde tijding, dat zij een grote beloning zullen ontvangen. (17:9.)

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Het hart wordt roestig net zoals metaal roestig wordt als er water over heen gaat." De mensen vroegen toen, "Hoe kan het (hart) dan schoongemaakt worden?" De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde, "Herinner de dood vaak en reciteer de Heilige Qur'an." (Overgeleverd in Mishkat.)

Het is overgeleverd door Abu Musa (radya Allahu 'anhu) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Een voorbeeld van een gelovige die de Qur'an reciteert en die er naar leeft, is als een paradijsappel (citroensoort) die lekker smaakt en lekker ruikt. En het voorbeeld van een gelovige die de Qur'an niet reciteert maar er wel naar leeft, is als een dadel die lekker smaakt maar geen geur heeft. En het voorbeeld van een hypocriet die de Qur'an reciteert is als een Raihana (zoete basiliekruid) die ruikt lekker en smaakt bitter. En het voorbeeld van een hypocriet die de Qur'an niet reciteert is als een colocynth, die smaakt bitter en heeft een slechte geur." (Overgeleverd in Bukhari.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet 't best.

Qur'an bestellen kan:
Hier.
Of hier. (Gratis)
Of hier. (Ook gratis)