Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Sadaqallaahoel-Adhiem

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Sep 2006
    Reputatie Macht
    14

Sadaqallaahoel-Adhiem

Betreffende het zeggen van Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken (Sadaqallaahoel-Adhiem)

door Shaych Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahiemehoellaah)
    Bron: Fataawa Ibn Baaz
    Vertaald door: Amin Aboe Nouhad

Vraag:

Als ik eindig met het lezen van een gedeelte van de Koran, mag ik dan het volgende zeggen: Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken (Sadaqallaahoel-Adhiem)

Antwoord:

Ondanks dat deze handeling erg populair is geworden onder Moslims, heeft het geen voorganger noch basis of fundament in de Islaam. Daarom moet men het niet tot een gewoonte of ritueel maken om deze zin uit te spreken na het lezen van de Koran. De betekenis van de volgende hadieth is van toepassing op deze handeling:

Eenieder die een handeling verricht die niet van onze aangelegenheid is, dan zal het verworpen worden.

En ondanks dat we deze handeling dan wel geen innovatie (bid'ah) noemen, is het desalniettemin gelijksoortig aan een innovatie. Sommige mensen gaan zelfs naar verdere extremen, door deze zin tijdens het gebed uit te spreken.

Het zeggen van: Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken na het reciteren van de Koran is niet overgeleverd van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem), zijn Metgezellen (radiallaahoe 'anhoem), noch van de vrome vroege generaties van de Moslims. Dus alleen omdat deze handeling nu wijdverspreid is, en omdat enkele mensen het goedkeuren, betekent niet dat het wettig is. Als je een vers van de Koran leest waarover je ontzag hebt, vanwege hetgeen het vers betekent aan diepzinnige betekenis, dan mag je in zo'n situatie zeggen: Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken. Maar voor zover wij weten, is er geen basis voor jou om het als gewoonte te zeggen, telkens als je de Koran leest. Wij zijn pas tot deze beslissing gekomen na het grondig onderzocht te hebben en na het besproken te hebben met de mensen van kennis.
    Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de Metgezellen) zijn gestopt, en sla de weg in van je Vrome Voorgangers, want voldoende voor jou is datgene wat voldoende was voor hen. En zeg: Zij hebben gezegd, en onthoud je van datgene waar zij zich van onthouden hebben. En als er enig goeds in (de vernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor geweest.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Soubhan'allah..Ik zeg het ook altijd als ik klaar ben met koran...Ik wist niet dat het een soort innovatie is...Maar ik denk niet dat men het kan verbieden om te zeggen toch? Je zegt gewoon Allaah de Almachtige, ... Mag je dat niet heel den tijd zeggen? Is het een soort van innovatie als je het zegt na dat je koran hebt gelezen of na dat je hebt gebeden? Dit heb ik echt nog nooit gehoord/gelezen...Soubhan'allah...

BarraKA allahoe fiek dat je dit met ons wilde delen!

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Sep 2006
    Reputatie Macht
    14
    :assal:

We Feekoem Baraka Allah inshaa'Allah. [Ameen]

Allahu e3lem beste zuster, zoals ik het gelezen heb is het duidelijk een soort van innovatie.
    Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de Metgezellen) zijn gestopt, en sla de weg in van je Vrome Voorgangers, want voldoende voor jou is datgene wat voldoende was voor hen. En zeg: Zij hebben gezegd, en onthoud je van datgene waar zij zich van onthouden hebben. En als er enig goeds in (de vernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor geweest.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Betreffende het zeggen van: Sadaqallaahoel-Adiem
    Door Abou noe3imaan in forum De Koran
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 31-12-07, 12:13
  2. het zeggen van: Sadaqallaahoel-Adhiem
    Door habib-12 in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 25-09-06, 18:04

Bladwijzers

Forum Rechten