Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Onze tongen.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Onze tongen.

Onze tongen.
    (Auteur is mij onbekend)

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

Ik begin met de woorden van Allah (Subhana wa Ta'ala) wanneer Hij zei: "Wanneer de twee ontvangers (engelen) aan de rechterzijde en aan de linkerzijde zitten te schrijven. Is er geen woord dat hij uit, of aan zijn zijde bevindt zich een waker die gereed is." (QS50:17-18.) En: "En voorwaar, er zijn bewakers (engelen) over jullie. Eervolle, schrijvenden. Zij weten wat jullie doen." (QS82:10-12.) Het werk van deze engelen is dat ze elke woordje opschrijven die wij uiten zodat het op de Dag des Oordeels een bewijs tegen ons zal zijn van wat wij behoorden te zeggen. En met de woorden van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) wanneer hij zei: "Ieder die in Allah en de Laatste Dag gelooft, laat hem het goede zeggen of anders zwijgen"' (Bukhari & Muslim.)

We zijn in een tijd beland waar we niet eens weten wanneer we een zonde begaan laat staan dat we erover nadenken en er vergeving voor vragen. Daarom heeft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd: "Voorwaar, een man kan mischien wel een woord uitspreken welke Allah zal behagen, niet wetend hoe hoog het beschouwd zal worden, en in zijn rekening (van daden) zal de welbehagen vermeerderen tot Allah hem ontmoet op de Dag des Oordeels. Een man kan ook een woord uitspreken welke de woede van Allah met zich mee zal brengen, niet wetend hoe vreselijk het zal zijn en in zijn rekening (van daden) zal het vast blijven tot dat deze persoon Allah zal ontmoeten op de Dag des Oordeels." (At-Tirmidzie, An-Nasa'i & Ibn Majah.) En Alqamah behoorde te zeggen: "Hoeveel woorden durfde ik niet meer uit te spreken na de h'adith van Bilal bin Al-Harith." (Tafseer ibn Katheer 50/17-18.)

Er is geen twijfel over dat veel mensen naar de hel zullen gaan door de zonde van de tong en daar zijn vele ah'adith over en een voorbeeld is de h'adith van Mu'aadh: De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei tegen Mu'aadh na hem les gegeven te hebben over de wetten van islaam: "Zal ik je iets leren welke de basis is van dat alles?" Ik (Mu'aadh) zei: "Natuurlijk, O boodschapper van Allah." en hij nam zijn tong en zei: "Controleer dit." Ik zei: "O boodschapper van Allah, zullen we verantwoordingen moeten afleggen voor wat we zeggen met het (tong)?" Hij zei: "Moge jouw moeder beroofd worden van jou, O Mu'aadh! Zullen mensen in de hel gegooid worden met hun gezichten en op hun neuzen voor iets anders dan de oogst van hun tongen?!" (Saheeh al-Tirmidhi.)

En de meeste fitnah kan de oorzaak zijn van discussies, iedereen wil zijn gelijk hebben en iedereen geeft zijn eigen fatawa over een onderwerp waar hij niet eens over mag praten. aa‚¬ËœUqbah ibn aa‚¬ËœAamir vroeg de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Wat is de redding?" waarop hij antwoorde: "Controleer je tong, blijf bij je huis en huil over je zondes." (At-Tirmidzie en Saheeh al-Targheeb.) De controle over je tong moet altijd aanwezig zijn, en je moet nooit boos worden want anders zal je zwaar in de zonde vallen. Een man vroeg aan de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Geef mij een advies." Hij zei: "Word niet boos" en de vraag werd steeds herhaald en de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) bleef maar zeggen: "Word niet boos." (Al-Bukhari.)

Als we kijken naar de sahaba en de tabi'een hoe zij omgingen met praten en geven van fatwa's dan zullen wij al snel zien van hoe verkeerd wij bezig zijn. aa‚¬ËœAbd-Allaah ibn al-Mubaarak zei: Sufyaan vertelde ons van aa‚¬ËœAtaaaa‚¬a„¢ ibn al-Saaaa‚¬a„¢ib van aa‚¬ËœAbd al-Rahmaan ibn Abi Layla die zei: "Ik heb honderdentwintig van de metgezellen van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) ontmoet, en er was niemand onder hen die moest spreken of hij had gewild dat zijn broeder het van hem over had genomen, en er was niemand onder hen die een fatwa moest geven zonder dat hij wenste dat iemand anders het gedaan had!" (Iaa‚¬a„¢laam al-Muwaqqiaa‚¬a„¢een van Ibn al-Qayyim.)

Dat waren mannen die honderden ah'adith van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) kenden en die het door gaven aan hun vrienden en kinderen zodat wij er iets aan hebben op de dag van vandaag. En dan hebben we nog Imaam Malik hoe vaak hem een vraag werd gesteld en hij zei steeds, "Ik weet het niet", hij sprak alleen als het nodig was (noodzaak). En kijk ons op de dag van vandaag waar we niet eens één h'adith kennen met de keten van overleveraars!

We praten groter dan de grootste imaams van de geschiedenis. Deze imaams hebben honderden boeken geschreven en bestudeerd en zij gingen niet haasten met het geven van fatawa voor de vrees dat zij iets verkeerds zeiden. Als wij nu discussiëren dan worden we veel te snel boos en daarom heeft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd: "De sterke man is niet degene die goed is in worstelen, maar de sterke man is hij die zijn woede in bedwang kan houden." (Al-Bukhari.)

Dan zijn er nu mensen verschenen die iedereen of tot kafir verklaren of tot een of andere sekte als zij niet met hun eens zijn. Ik zeg niet: zo en zo is een kafir, noch zeg ik: die en die is kafir, maar ik zeg wel dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Als een persoon een andere gelovige voor een kafir uitmaakt of voor een vijand van Allah, en als hij dat niet is dan zullen deze woorden terug komen om diegene die ze heeft uitgesproken." (Al-Bukhari.) In een andere overlevering word ons verteld: "Als een man tegen zijn broeder zegt "O kafir!", dan is één van hen dat zeker." (Al-Bukhari.)

In plaats dat de ongelovigen de moslims in groepen gaan verdelen, gaan de moslims elkaar in groepen verdelen, we zijn bezig om stap voor stap deze Ummah kapot te maken zonder dat we het beseffen. Ik heb het voornamelijk over de mensen met de tongen zo scherp als zwaarden, die niet eens nadenken voor dat ze iets gaan zeggen. Allah (Subhana wa Ta'ala) zegt verder in de Qur'an: "Allah houdt er niet van dat er openlijk slechte woorden worden gesproken, behalve door wie onrecht aangedaan is. En Allah is Alhorend, Alwetend." (QS4:148.)

Dit allemaal zal alleen maar tot verdeling zorgen onder de moslims, terwijl Allah heeft gezegd: "Voorzeker, de gelovigen zijn broeders." (QS49:10.) en de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "De gelovigen zijn als één lichaam, als een gedeelte van het lichaam pijn voelt dan voelt de rest van de lichaam dat ook." (Bukhari & Muslim.) Maar tegenwoordig doen wij alsof we elkaars grootse vijanden zijn.

Hoe schoon waren de woorden van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) wanneer hij zei: "Wees gewaarschuwd voor verdenkingen want dat zijn de valste van de uitspraken. Luister elkaar niet af, bespioneer elkaar niet, verafgunst elkaar niet, verloochen elkaar niet, haat elkaar niet. Wees, O dienaren van Allah, broeders." (Bukhari & Muslim.) In meerdere ahadith staat dat je goed moet zijn voor je mede moslimbroeders en in een van die overleveringen zegt de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Een moslim is degene voor wiens tong en handen de moslims zich veilig voelen." (Bukhari & Muslim.)

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Alle kinderen van Adam maken fouten." (Saheeh Ibn Madjah.) Niemand van ons is perfect, maar we moeten proberen om zo min mogelijk zondes te plegen, ook al lijken ze geen kwaad te kunnen, omdat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Als een gelovige een zonde begaat dan zal er een zwarte vlek op zijn hart verschijnen. Als hij het opgeeft en er vergeving voor vraagt, dan zal zijn hart weer rein worden, maar als hij er niet mee stopt dan zal het vermeerderen totdat het hele hart is bedekt. Dat is raan waar Allah over zegt: "Nee, maar hetgeen zij plachten te verdienen heeft zich als roest aan hun hart gehecht." (QS83:14.)." (Al-Tirmidhi.)

Ik eindig met de woorden van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) wanneer hij zei: "Niemand gelooft werkelijk tot dat hij wenst voor zijn broeder wat hij voor zichtzelf wenst." (Bukhari & Muslim.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Als ik dit lees..Begin echt te denken..van Let ik wel op mijn tong?? Moge allah (swt) mij/ons vergeven als we iets verkeerd hebben gezegd..Barraka allahoe fiek voor Deze macha'allah info!

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Onze Tong
    Door hassan in forum Akhlaaq
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 16-11-09, 13:01
  2. Onze ouders.
    Door Nordin in forum Audio lezingen
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 16-01-09, 00:34
  3. Onze moslimkleintjes!
    Door Oem_Nisa in forum Gedichten
    Reacties: 1