Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Het leven van de metgezellen van de Profeet

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24

Het leven van de metgezellen van de Profeet

Assalaam oe'leikoem allemaal,

Ik wist niet zo goed waar ik deze topic moest plaatsen, ik heb het maar hier onder Biografien gedaan. Hij mag verplaatst worden als deze topic hier niet past. Wa barak Allahoe fiekoem.

----------------------

Nadat ik* het leven van de metgezellen van de Profeet Radhiya Allahoe 'anhoem had bestudeerd, heb ik 5 eigenschappen gevonden die hen van anderen onderscheiden:

• 1. Ze leiden een eenvoudig leven, dat vrij van uiterlijk vertoon en buitensporigheid was.

• "En Wij zullen (voor jou, o Mohammed) een gemakkelijke weg laten nemen (om het goede te doen)"
      (Soerar al-A'la, aayah 8)

2. Hun kennis van religieuze zaken was evenzo gezegend als grondig. En wat nog belangrijk was: zij brachten hun kennis in praktijk.

"Het zijn slechts degenen die kennis hebben van Zijn dienaren die Allah vrezen" (Soerah Fatir, aayah 28)

3. Zij gaven de voorkeur aan daden van het hart boven daden die anderen konden zien. Ze waren dus oprecht, zij steunden op Allah, zij hielden van Hem. Zij hoopten alleen van Hem en vreesden niemand behalve Hem. Verder verrichtten zij vlijtig vrijwillige daden van aanbidding zoals bidden en vasten.

"Hij wist wat in hun harten was..."(Soerah al-Fath, aayah 18)

4. Zij waren niet op zoek naar de wereld en haar genoegens. Zij keerden materiele bezittingen hun rug toe in verachting, en zij plukten de vruchten van deze edele houding: geluk, gemoedsrust en oprechtheid.

"..En iedereen die het hiernamaals wenst en daarnaar streeft, met de nodige inspanning ervoor..."
      (Soerah al-Isra, aayah 19)

5. Jihad was een prioriteit voor hen boven alle andere goede daden, tot het tot een vaandel werd waaraan zij herkend werden. En door de jihad konden zij hun zorgen en moeilijkheden teniet doen, want al het volgende is onderdeel van de jihad: gedenking, streven, moeite en daadkracht.

"En wat degenen betreft die hard voor ons streven, Wij zullen hen zeker naar Onze paden leiden. En waalijk, Allah is met de weldoeners."
      (Soerah al-Ankaboet, aayah 69)

En moge Allah tevreden zijn met alle metgezellen. En vrede en zegeningen zij met de profeet.

* Aaid al-Qarni [Uit het boek 'Wees niet bedroefd']

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    De verhalen van de sahaba zijn zo mooi. Het boek over de sahaba is echt een aanrader om te lezen. Het versterkt je imaan.
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jamal Bekijk Berichten
    De verhalen van de sahaba zijn zo mooi. Het boek over de sahaba is echt een aanrader om te lezen. Het versterkt je imaan.
    Ik heb het boek 'De biografie van de rechtgeleiden Kaliefen' van uitgeverij Noer. Ik ben er zelf nog niet mee begonnen. Maar dat het je Imaan doet versterken geloof ik best ja.

Moge Allah ons behouden op het recht pad.

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. De zegening van de metgezellen van de Profeet
    Door Moe'tasima in forum Zijn boodschappers
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 22-12-06, 21:18
  2. Sahabiyaat Vrouwelijke metgezellen!
    Door Soerah Mariam in forum De vrouw in de Islam
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 01-05-06, 09:40
  3. metgezellen van de profeet
    Door ANOUARx in forum Zijn boodschappers
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 02-04-06, 11:30
  4. Het leven van de Profeet Mohammed (vzmh)
    Door iwiss_n_tmezirt in forum Zijn boodschappers
    Laatste Bericht: 22-12-05, 17:28
  5. Vrouwlijke metgezellen..
    Door missmile in forum De vrouw in de Islam
    Laatste Bericht: 14-12-05, 09:41

Bladwijzers

Forum Rechten