Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Voel geen wrok en wees vergevensgezind.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Voel geen wrok en wees vergevensgezind.

Voel geen wrok en wees vergevensgezind.
    Ontvangen in mail van 'Abdul-Aziz Ezhar.

Samir vertelt dat hij een masja-Allah tarbiya les kreeg in de eerste klas van de basisschool. Na een paar maanden les te hebben gehad van deze leraar, zei hij: "Morgen neemt iedereen een plastic zakje mee, met daarin een aantal uien. Het aantal uien hangt af van de hoeveelheid klasgenoten je haat. Dus elke klasgenootje die je niet mag en haat is evenredig aan één ui." Met deze taak ging Samir naar huis en op de markt kocht hij een plastic tasje voor één arjal. Hij ging nadenken wie hij allemaal haatte in de klas en kwam tot drie klasgenootjes, dus Samir kocht drie uien en deed ze in de plasticzak. De volgende dag kwam hij op school en zag sommige met vijf uien in de plastic zak en sommige met twee uien, iedereen had wel wat uien in de plastic zak zitten. De leraar zei toen tegen de leerlingen nadat ze de uien in stukken hadden gesneden en in stukjes terug in de zak hadden gedaan: "Oke! Deze zak moet je overal met je meenemen voor één week, zelfs als je naar het toilet gaat moet je de zak bij je houden." Na een paar dagen begonnen de kinderen te klagen, Samir vertelt: "De uien begonnen te rotten en het stonk zo erg. Waar ik ook heen ging de geur was niet te harden gewoon." Samir had zelfs medelijden met degene die vijf of meer uien hadden, die hadden de stank plus het gewicht die ze mee moesten dragen. Na een week - toen deze opdracht tot zijn einde kwam, vroeg de leraar aan de leerlingen: "En hoe vonden jullie het om de uien te dragen voor een week?" Toen kwamen de frustraties los en het geklaag dat ze stinkende uien moesten dragen waar ze ook waren. Toen vertelde de leraar ons de verborgen betekenis van deze opdracht. De leraar zei: "Dit is precies dezelfde situatie als je haat met je meedraagt in je hart: de hatelijke stank zal het hart beïnvloeden en je zult het met je meedragen waar je ook heen gaat. Als je de geur van verrotte uien niet kan uitstaan voor één week, kan je dan nagaan hoe het is om de hatelijke stank in je hart te hebben je hele leven?"

Doet het je nadenken over je eigen gedrag en je eigen hart?
    Lees de volgende
    h'adith en sta stil bij datgene wat je leest.

Anas Ibn Malik (radya Allahu 'anhu) overleverde dat hij, en een paar andere metgezellen samen zaten met de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam). De Boodschapper van Allah zei: "Een man die één van de bewoners van het paradijs zal zijn, zal nu binnen komen." Toen kwam er een man van de Ansar binnen, er druppelde water van zijn baard af van de wassing (wudu) en hij hield zijn sandalen vast in zijn linkerhand. De volgende dag, zei de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) hetzelfde en dezelfde man kwam binnen. Op de derde dag, herhaalde de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) deze bevestiging en dezelfde man kwam binnen op precies dezelfde manier zoals op de eerste dag. Toen de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) wegging, volgde 'Abdullah ibn 'Amr ibn al-'Aas (radya Allahu 'anhu) deze man en zei tegen deze man: "Ik maakte ruzie (onenigheid) met mijn vader en ik zweerde dat ik niet naar hem toe zou gaan voor drie dagen en nachten. Zou u me onderdak willen geven?" De man zei: "Ja." Anas zei: 'Abdullah ibn 'Amr ibn al-'Aas zei dat hij drie nachten verbleef bij deze man en 'Abdullah zag hem niet bidden in de nacht, maar elke keer dat hij bewoog en zijn positie veranderde in bed dan herinnerde hij Allah en zei: "Allahu Akbar" totdat hij opstond voor salatul fajr. 'Abdullah ibn 'Amr ibn al-'Aas zei: "Ik hoorde van hem niets anders dan goed. Toen de drie nachten voorbij waren zei ik: "O dienaar van Allah! Ik moet bekennen er was geen probleem/ruzie tussen mijn vader en ik en ik heb hem niet verlaten, maar ik hoorde de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) drie keer over jou spreken. De Profeet heeft gezegd dat een man die één van de inwoners van het paradijs is, zal binnen komen, en jij was degene die elke keer binnen kwam (van de drie keer dat de Profeet het zei). Dus ik wilde bij jou blijven om te zien wat jij doet zodat ik het kan opvolgen (ook kan doen), maar ik heb jou niets extra's zien doen. Dus wat is nu hetgeen jij doet waarom de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei wat hij heeft gezegd?" De man antwoordde: "Ik doe niets extra's want dat heb jij gezien, behalve dat ik geen plek heb in mezelf om ontrouw te zijn tegenover de moslims, en ik heb geen afgunst (haat en nijd) tegenover elke moslim wat hij heeft gekregen van Allah." 'Abdullah ibn 'Amr ibn al-'Aas zei: "Dit is hetgeen wat je doet waardoor jij het verdiend en dit is hetgeen wat wij niet kunnen doen." (Overgeleverd door Ahmad, 'Abd al-Razzaq, Al-Bayhaqi, Al-Nasa'i en Al-Baghawi.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Reputatie Macht
    0
    up

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    noti

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Voel Allahs liefde en licht in je salaat
    Door malikah4 in forum Islam video's
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 21-05-11, 14:01
  2. Voel jij je weleens depressief
    Door malikah4 in forum Gedichten
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 26-02-11, 15:35
  3. Voel geen spijt over deze wereld
    Door Al-oegt Noer Aicha in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0