Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: De barmhartigheid van 'Umar voor zijn onderdanen.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

De barmhartigheid van 'Umar voor zijn onderdanen.

De barmhartigheid van 'Umar voor zijn onderdanen.
    Uit: "Biografie van de rechtgeleiden kaliefen".

Tijdens de kalifaat van 'Umar ondervonden de moslims eindeloze barmhartigheid en goedaardigheid. Zaid ibn Aslam vermeldt dat zijn vader zei: "Ik vergezelde 'Umar ibnul Chattab (radya Allahu 'anhu) naar Harat-Waqim. Toen we Sirraar bereikten, zagen we een oplaaiend vuur. 'Umar zei: "O Aslam, ik kan zien dat die reizigers door de nacht en de koude zijn overvallen. Laten we ons haasten en erheen gaan." We haastten ons de hele weg totdat we hen bereikten. We zagen een vrouw temidden van haar kinderen en een ketel die op het vuur stond; maar ze hadden geen voedsel. 'Umar zei: "Vrede zij met jullie, mensen van het licht." (Hij had er een hekel aan hen 'mensen van het vuur' te noemen.) De vrouw antwoordde 'Umar: "Vrede zij met je." 'Umar (radya Allahu 'anhu) vroeg: "Kan ik dichterbij komen?" De vrouw antwoordde: "Alleen als je goede bedoelingen hebt, anders ga je maar." 'Umar trad dichterbij en vroeg: "Wat is er met je?" De vrouw antwoordde: "We zijn door de nacht en de koude overvallen." 'Umar vroeg weer: "Wat is er met die jongens?" Zij zei: "Ze hebben geen voedsel." 'Umar vroeg haar: "Wat zit er in die ketel?" "Alleen maar water waarmee ik hen rustig houd totdat ze in slaap vallen." Daarna zei de vrouw: "Moge Allah 'Umar hiervoor straffen." 'Umar antwoordde: "Moge Allah medelijden met je hebben. Hoe kan 'Umar dat weten?" De vrouw gaf als commentaar: "Hoe kan hij ten dienste van ons staan en dan achteloos toekijken in welke toestand wij ons bevinden." 'Umar draaide zich naar mij om en zei: "Laat ons gaan." We haastten ons terug totdat we de meelopslagplaats bereikten. Hij pakte een zak meel en een hoeveelheid olie en zei daarna tegen mij: "Zet het op mijn rug." Ik zei: "Ik zal het voor je dragen." Hij herhaalde zijn bevel twee of drie keer en iedere keer zei ik: "Ik zal het voor je dragen." Uiteindelijk zei hij tegen mij: "Wil jij mijn zonden op de Dag des Oordeels dragen? Moge je van je moeder beroofd worden." Ik plaatste de lading op zijn rug, waarna hij wegging en ik volgde hem. We haastten ons terug naar de vrouw. 'Umar zette zijn lading voor haar neer. Hij nam wat meel uit de zak en zei tegen haar: "Strooi het meel terwijl ik voor je roer." 'Umar bleef op het vuur onder de ketel blazen. Hij had een lange baard; ik keek hoe de rook door zijn baard de lucht inging, totdat het voedsel in de ketel gekookt was. 'Umar nam de ketel van het vuur en zei: "Geef hen het voedsel en ik zal het eten voor je afkoelen." 'Umar ging niet weg totdat de kinderen genoeg gegeten hadden. Daarna liet hij de rest ervan bij haar achter. Toen 'Umar en ik opstonden, bleef de vrouw ons uitbundig prijzen en zei: "Moge je een mooie beloning hiervoor krijgen. Jij moest ten dienste van ons staan in plaats van de leider van de gelovigen." 'Umar antwoordde: "Als je naar de leider van de gelovigen gaat, zul je mij daar aantreffen." Daarna liep 'Umar een kort stukje door, ging op de grond zitten en keek naar hen. Ik bleef tegen hem zeggen: "Dit betaamt jou niet." Maar hij sprak niet met me. Ik keek toe hoe de kleine jongens ruzie maakten, lachten en daarna in slaap vielen. Op dat moment stond 'Umar op en prees Allah. Daarna kwam hij naar me toe en zei: "Honger hield hen wakker en in tranen, Aslam. Daarom besloot ik niet te vertrekken totdat ik zag wat ik zojuist gezien heb." (Dit staat vermeld in Tareekh At-Tabari.)

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24
    masha Allah wat een mooi stukje. Bedankt dat je het wilde plaatsen Samira, barak Allahoe fieki. Wat er ook in de Voorwoord staat van dit boek: "...en zich klaar te maken om mensen te ontmoeten wier gelijken sinds hun overlijden niet meer gevonden worden." Soebhana Allah.

Ik heb het boek hier ook voor me liggen, waarna ik een stukje wou plaatsen over Aboe Bakr, radhia Allahoe 'anh. Insha Allah zal ik dat een keer doen.

Moge Allah tevreden met hen zijn, Amien.
    :bloem: nogmaals : ).

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16
    Baraka Allahu feeki, liefje, voor je mooie toevoeging.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. "U verdient het beter om onze leider te zijn dan Umar"
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Biografieën
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 21-01-10, 18:42
  2. wat zou er in de djeanna voor de vrouwen zijn ?
    Door nl.moslima in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 16-01-09, 00:06
  3. De barmhartigheid van Allah tegenover Zijn slaven.
    Door mOslima_Samira in forum Allah Subhan Wata'ala
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 01-03-08, 10:53
  4. Umar Al Mukhtar - Lion of the Desert
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Islam video's
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 17-03-07, 13:45
  5. 'Umar (radya Allahu 'anhu) en zijn dienaar op het kameel.
    Door mOslima_Samira in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 25-02-07, 17:42

Bladwijzers

Forum Rechten