De bewering dat de profeet van licht is geschapen.

Vraag:

Diegene die overtuigd is dat de profeet geen mens is maar licht van het licht van Allaah en dat hij kennis bezit over het onwaarneembare en vervolgens hulp zoekt bij hem -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- met de overtuigen dat hij in staat is te baten en te schaden. Wat is de regelgeving betreffende dit? En is het toegestaan om achter deze man en soortgelijken te bidden? geef ons profijt moge Allaah jullie met het goede belonen.

Antwoord:

Wie de overtuiging heeft dat de profeethet licht van Allaah is en geen mens en dat hij kennis bezit van het onwaarneembare dan is hij ongelovig in Allaah en zijn boodschapper en hij behoort tot de vijanden van Allaah en zijn boodschapper -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- en niet tot zijn helpers van Allaah en zijn boodschapper . Want deze uitspraak van hem is een verloochening van Allaah en zijn boodschapper - en wie Allaah en zijn boodschapper -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- verloochend is ongelovig. Het bewijs dat zijn uitspraak een verloochening van Allaah en zijn boodschapper is de uitspraak van de meest Verhevene:

[Zeg: "Ik ben slechts een mens zoals jullie.][18:110]

En Hij de meest Verhevene zegt:

[Zeg: Niemand in de hemelen en op de aarde kent de Ghaib (het onwaarneembare) behalve Allaah, noch weten zij wanneer zij worden opgewekt.][27:65]

[Zeg (O Muhammad): Ik zeg jullie niet dat de schatten van Allaah bij mij zijn, noch dat ik het verborgene ken; en ik zeg jullie niet dat ik een engel ben. Ik volg slechts wat aan mij geopenbaard wordt.][ 6:50]

[Zeg: "Ik heb buiten hetgeen Allah wil, geen macht over goed of kwaad voor mijzelf. En als ik het onwaarneembare kende zou ik een overvloed van goed hebben bemachtigd en het kwade zou mij niet hebben gedeerd. Ik ben slechts een waarschuwer en een drager van goede tijding voor een volk dat gelooft."][7:188]

En zijn -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- uitspraak:

" Ik ben slechts een mens zoals jullie. Ik vergeet zoals jullie vergeten, wanneer ik vergeet herinner mij dan. [Bukharie in kitabu salaat nr.401]

En wie hulp zoekt bij de boodschapper van Allaah met de overtuiging dat hij in staat is te baten en te schaden dan is hij ongelovig en verloochend hij Allaah de meest Verhevene en kent hij deelgenoten toe aan Hem door de uitspraak van de meest Verhevene:

[En uw Heer zegt: "Aanbidt Mij; Ik zal uw gebed verhoren. Maar zij die te hoogmoedig zijn om Mij te aanbidden, zullen veracht de hel binnengaan."] [40:60]

[Zeg: "Ik heb (uit mijzelf) geen macht u goed of kwaad te doen." Zeg: "Voorzeker, niemand kan mij tegen Allah beschermen, noch kan ik een andere schuilplaats vinden buiten Hem.][72:21/22]

en zijn -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- uitspraak aan zijn naasten:

“Ik kan jullie helemaal niet van nut zijn tegen Allaah.” [Bukharie in alwasaya nr. 2854]

Zoals hij zei tegen Fatimah en Safiyyah, de tante van de Boodschapper -moge Allaah’s Zegeningen en Vrede met hem zijn- van moederskant.

En het is niet toegestaan om te bidden achter deze man en degenen die zijn zoals hij. Noch wordt het gebed achter hem geaccepteerd, noch is het voor hem toegestaan om aangewezen te worden als imaam voor de moslims.

Shaych al Imaam Mohammed ibn Saalih al Oetaymeen

Fatawa arkaanul islaam, vraag 47 pagina 100/101.

Vertaald door een broeder

-------------------------------------

http://www.selefieforum.net/vb/showthread.php?t=2696