Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Een interview met de vrouw van Shaykh Saalih al-'Uthaimeen

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24

Een interview met de vrouw van Shaykh Saalih al-'Uthaimeen

Alle lof zij Allaah, de Heer der werelden. Allaah's salaah en salaam zij met de Profeet Muhammad, zijn familie, edele metgezellen en iedereen die hun voetstappen volgen tot aan de Laatste Dag.

Het volgende is een interview met Umm ‘Abdullaah, de vrouw van Shaykh Muhammad ibn Saalih Al-'Uthaimeen (rahimahullaah).

Interview afgenomen door Zuster Maha bint Husein Ash-Shammari
    Geplubiceerd in ‘Al-Mutamayyizah’ Tijdschrift;
    Verschijningsnummer 45, Ramadhan, 1427.

Engelse stuk klik hier

---------------

Het eerste gedeelte van de interview zijn de vragen en antwoorden 1 t/m 15. Ik zal er een link van plaatsen insha Allah, anders wordt het een té lange post waardoor men snel de neiging heeft om het niet te lezen.

Veel leesplezier is wat ik er nog even bij wil zeggen. Het is werkelijk een mooie stuk om te lezen.
    Rahmatoe Allahoe 'alayh

Vragen en Antwoorden 1 t/m 15

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24
    Er zijn 50 vragen die gesteld worden aan Umm 'Abdullaah, de vragen 16 t/m 25 staan er ook op. En de rest van de vragen volgen nog insha Allah. Dit was ik even vergeten er bij te zetten.

Het 2e stuk heb ik net gelezen. Als je leest hoeveel tijd deze Shaykh (Rahmatoe Allah 'alayh) besteed aan zijn dien...
    Wat een voorbeeld.

De link naar het 2e gedeelte van het interview;
    Vragen en Antwoorden 16 t/m 25

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24
    Vragen en Antwoorden 26 t/m 35

Vraag 26: Huilde hij (rahimahullaah) bij de dood van Shaykh ‘Abd al-‘Aziz ibn Baaz
    (rahimahullaah)?

Antwoord: Hij was erg geraakt door de dood van zijn Shaykh, van wie hij kennis nam. Iedereen om hem heen voelde de omvang van de impact die het had. Moge Allaah (subhanahu wa ta’aalaa) ons hen allen doen ontmoeten in het Paradijs van gelukzaligheid.

Vraag 27: Reisde hij omwille van andere zaken dan kennis?

Antwoord: Nee, hij reisde niet, behalve omwille van kennis. Hij reisde naar Makkah voor ‘Umrah, waar hij tijd besteedde aan duroos (lessen). Daarnaast ging hij naar Riyadh en Ta’if om de meetings van het ‘Grand Scholars Committee’ bij te wonen, waar hij ook duroos en lezingen inplande.

Vraag 28: Kunt u ons vertellen over de duidelijke vrijgevigheid van de Shaykh met de behoeftigen?

Antwoord: We voelden zijn zorgen (rahimahullaah) voor de behoeftigen, of ze nu ver weg of dichtbij waren. Hij observeerde bijvoorbeeld de aangelegenheden van zijn familie en bloedverwanten die behoeftig waren. Hij deed ook hetzelfde met zijn buren, door hen te helpen met al hetgeen ze nodig hadden, hen te ondersteunen betreffende hun zorgen, en deel te nemen aan hun vreugdevolle aangelegenheden.

Vraag 29: Wat heeft u van de Shaykh geleerd? Leerde u zaken met betrekking tot fatawa? Heeft u ooit fatawa gegeven?

Antwoord: Ik heb van de Shaykh (rahimahullaah) alles geleerd wat te maken heeft met de gebeurtenissen (zaken) van dit leven, of het nu gaat om de sociale of de wettelijke aspecten. Betreffende het geven van fatawa, zou ik dit niet eens durven te doen. Ik presenteerde alleen de vragen die ik kreeg aan hem, en gaf de antwoorden en fatawa dan door aan degenen die hierom hadden gevraagd.

Vraag 30: Waar vermaande de Shaykh (rahimahullaah) zijn huishouden en geliefden mee vòòr zijn dood?

Antwoord: De Shaykh (rahimahullaah) gaf geen specifieke aanwijzing vòòr zijn dood, maar door zijn leven heen wees hij iedereen op hetgeen hen baatte in hun leven en in hun deen (religie).

Vraag 31: Wij zouden graag een vermaning van u willen hebben voor de vrouwen van de oproepers en studenten van kennis.

Antwoord: Ze zouden hun mannen moeten beschermen, openlijk en in het geheim. Daarnaast zouden ze voor hen de beste situaties en omstandigheden moeten creëren, zodat ze hun taken van dawah en kennis kunnen voortzetten. Ik moedig hen ook aan om zich niet te storen aan het drukke schema van hun mannen en de tijd die ze besteden aan reizen, zoeken naar kennis, lezen, en het doen van dawah. Met Allaah’s (subhanahu wa ta’aalaa) wil, delen ze in de beloning.

Vraag 32: Kunt u ons vertellen over de manier waarop de Shaykh (rahimahullaah) zijn gasten ontving?

Antwoord: Hij (rahimahullaah) ontving zijn gasten met eenvoud en een echte gevoel van gastvrijheid. Hij zorgde ervoor dat ze voelden dat ze gasten waren, en er ging geen dag voorbij of hij bracht een gast mee voor de lunch, het avondeten, of iets er tussenin. We waren blij met zijn gasten en eerden hen.

Vraag 33: Kunt u vertellen over een zeldzaam en aangenaam treffen dat hij met zijn kinderen of buren had?

Antwoord: De Shaykh (rahimahullaah) handelde met eenvoud jegens zijn kinderen en buren en iedereen die hem omringde. En een van deze zeldzame en mooie gebeurtenissen is dat de Shaykh (rahimahullaah) enkele korte recitaties en nasheed [2] voor zijn kinderen opnam en soms in de aanwezigheid van een van de kinderen van de buren. Hij speelde deze cassette dan af voor hen gedurende een ontmoeting met hen toen ze ouder waren geworden. We hebben tot op heden nog enkele van deze opnamen bewaard.

---
    [2] De mening van de Shaykh over de zogenaamde Islamitische Nasheeds dient niet verward te worden met deze onschuldige kind-gerichte opnames waar hier naar wordt verwezen.

Vraag 34: Wat is uw advies aan degenen die ellende verspreiden binnen ons Koninkrijk?

Antwoord: We vragen Allaah (subhanahu wa ta’aalaa) om ons land te beschermen en ons de gunst van bescherming en veiligheid te blijven schenken. De Shaykh (rahimahullaah) herhaalde en vermeldde vaak dat hij geen enkele natie (land) op aarde kent, die de sharee’ah toepast en zich aan de correcte geloofsovertuiging houdt zoals deze. Zo moedigde hij (rahimahullaah) ons ook aan om met wijsheid, goede vermaning en mildheid met onze zaken om te gaan, in plaats van geweld te gebruiken.

Vraag 35: Is er iets wat de Shaykh (rahimahullaah) u vroeg te doen, wat vreemd leek en wat u deed aarzelen?

Antwoord: Het is misschien onbekend bij de meesten dat ik ongeletterd was en geen enkele vorm van formele onderwijs had gehad. Toen ik trouwde met de Shaykh (rahimahullaah), was ik volledig bezig in zijn dienst en voorzag ik hem van de correcte, comfortabele omgeving om kennis te zoeken en te onderwijzen. Nadat we onze kinderen hadden gekregen, was ik bezig met hen en nam het al mijn tijd in om ze op te voeden, naast de tijd die ik gebruikte om de Shaykh (rahimahullaah) te helpen en te steunen in zijn zoektocht naar kennis.

Nadat de kinderen waren opgegroeid en mijn verantwoordelijkheden een beetje begonnen af te nemen, was ik verrast dat de Shaykh (rahimahullaah) mij begon aan te moedigen om de lessen voor ouderen bij te wonen. Hoewel ik eerst aarzelde, besloot ik uiteindelijk deel te nemen. Gedurende deze periode volgde hij mijn vorderingen, en accepteerde hij het niet dat een van mijn zonen de transcripten van mijn resultaten zou ondertekenen. Hij (rahimahullaah) zei dan, “Ik ben degene die een paraaf (handtekening) zet onder al hetgeen te maken heeft met jouw academische prestaties.” Dit moment van studeren, is een periode die niet vergeten kan worden vanwege de grote, talrijke voordelen.

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    24
    Assalaam oe'leikoem,

ik was eergisteren even wezen kijken op de site waar de interview staat, en heb gezien dat de volgende reeks vragen er al weer staan. Ik heb ze toen ook meteen gelezen. Het raakt je enorm wanneer je de beschrijving lees van deze geleerde, Rahmatoe Allah 'alay, soebhana Allah. Ik hoop insha Allah dat jullie er ook genoten van hebben. Mij heeft het zeker geraakt. Om er verder niet een heel verhaal van te maken. ik plaats insha Allah de volgende reeks vragen.
    Moge Allah genadig zijn met hem, en hem een prachtplek geven in Zijn Tuinen, Amien.

Wassalaam.

Vragen en Antwoorden 36 t/m 45:
    http://sincerehearts.nl/interviewSha...haymien/4.html

Vragen en Antwoorden 46 t/m 50
    http://sincerehearts.nl/interviewSha...haymien/5.html

[World OFF, Dream ON]

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 09-09-10, 16:08
  2. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 25-09-09, 22:23
  3. Reacties: 2
    Laatste Bericht: 07-02-09, 11:51
  4. Shaykh Saalih Al-Fawzaan omtrent Palestina
    Door hassan in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 12-01-09, 03:14
  5. Een interview met Oemm Saalih