Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Waarom spreekt Allah soms in het meervoud in de Qur'aan?

Risala Member
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Reputatie Macht
    13

Waarom spreekt Allah soms in het meervoud in de Qur'aan?

Elke gelovige moet geloven dat er achter elke handeling van Allah een grote wijsheid schuilt en dat er geen reden is om het aan ieder persoon volledig uit te leggen. Dit is een soort test, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“...opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt...” {al-Mulk 67:2}

De Qur’aan is geopenbaard in de taal van de Arabieren en in het Arabisch kan men net zogoed het meervoud als het enkelvoud gebruiken wanneer men over een persoon spreekt. Maar het meervoud wordt gebruikt uit respect en verheerlijking en niemand verdient meer respect en verheerlijking dan Allah. Het enkelvoud wordt gebruikt om het feit te bevestigen dat Hij Eén is en geen partners of deelgenoten heeft, en het meervoud wordt gebruikt om Zijn grootsheid en waardigheid te bevestigen

Ibn Taymiyah (rahimuAllah) schreef in Majmaoo’ al-Fataawaa (5/128) enkele woorden die ons hier van belang kunnen zijn:

“Wat betreft Allah’s nabijheid aan ons, wordt het soms in het enkelvoud vermeld, zoals in de aayah (interpretatie van de betekenis):

En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept." {al-Baqarah 2:186}

en de hadith:

‘Degene Die jullie aanroepen is dichter bij een ieder van jullie dan de hals van zijn rijkameel.’

en soms in het meervoud, zoals in de aayah (interpretatie van de betekenis):

En Wij zijn nader tot hem dan zijn halsader. {Qaaf 50:16}

Dit is als de aayaat (interpretatie van de betekenissen):

Wij dragen u het verhaal van Mozes en Pharao voor... {al-Qasas 28:3}

Wij verhalen u het schoonste verhaal... {Yusuf 12:3}

Dergelijk gebruik in het Arabisch verwijst naar degene die groot is en helpers heeft die hem gehoorzamen; wanneer zijn helpers iets doen op zijn bevel, zegt hij ‘Wij deden het,’ zoals een koning zou kunnen zeggen, ‘Wij veroverden dit land en we versloegen dit leger,’ enzovoorts.”

Source: islam-qa.com (vanuit engels vertaald)

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Soubhan'allah

Maar het meervoud wordt gebruikt uit respect en verheerlijking en niemand verdient meer respect en verheerlijking dan Allah. Het enkelvoud wordt gebruikt om het feit te bevestigen dat Hij Eén is en geen partners of deelgenoten heeft, en het meervoud wordt gebruikt om Zijn grootsheid en waardigheid te bevestigen

Barraka Allahoe fieki

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Waarom Allah Oorlogen en Catastrofen Verordent
    Door amal in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 21-12-08, 19:00
  2. Waarom kunnen wij Allah niet zien?
    Door Jamal in forum Allah Subhan Wata'ala
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 30-11-06, 19:32
  3. Waarom zeggen wij Insha-Allah?
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Allah Subhan Wata'ala
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 28-04-06, 20:16
  4. Waarom kunnen wij Allah (swt) niet zien?
    Door missmile in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 22-01-06, 19:49
  5. De aarde spreekt tot jou....!
    Door Sweet*Lady* in forum Gedichten
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 13-12-05, 18:57

Bladwijzers

Forum Rechten