Elke moslim zou het hoofd van `Abdullah bin Hudhafah Al-Sahmi moeten kussen

AlMaghrib Institute
Notities van de lessen
Vertaald door abdelaziz ezhar

“Lang leve de lol, je leeft maar één keer, jippieee “

Je leven leiden en denkend dat het zoals een voetbal wedstrijd is. Wanneer de wedstrijd begint, het stadion is vol, mensen lachen, mensen juichen, mensen volgen de wedstrijd op tv, denkend dat dit de reden is dat men leeft. Wat een misleiding. Wanneer de wedstrijd afgelopen is…. safi!! Het gras veld ziet er verlaten uit, stadion is leeg, de fans zijn allemaal weg, de tv wordt uitgedaan. Op een dag, zal ons leven afgelopen zijn op dezelfde manier, en wij zullen geen fans meer hebben. Iedereen zal dan rennen en huilend “Nafsy Nafsy! (mijzelf mijzelf) schreeuwen.

1. Gezegend is Hij in Wiens hand het Koninkrijk is en Die macht heeft over alle dingen. 2. Die de dood en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt; en Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde. {Surah Al-Mulk Ayah 1/2}

Allaah noemt de reactie van regen op dood en onvruchtbaar land vele keren in de Quran. Iets dat van dood tot leven wordt gebracht wordt gezien als miraculeus. Maar dit gebeurt zo vaak wanneer regen valt subhanAllaah. Dit laat ons zien dat we moeten nadenken over de tekenen in deze wereld, dan zie je dagelijks miraculeuze tekenen voor je.

Muhammad ibn al-Duri heeft gezegd, “De verdoemenis van Iblees werd veroorzaakt door vijf zaken. 1 Hij erkende zijn zonde niet. 2 hij had geen spijt 3 hij gaf zichzelf niet de schuld 4 hij verrichte geen touwba (berouw) 5 hij had geen hoop in de barmhartigheid van Allaah. De redding van Adam werd veroorzaakt door vijf zaken 1 hij erkende zijn zonde, 2 hij had spijt, 3 hij gaf zichzelf de schuld, 4 hij haastte zich met touwba, 5 en hij verloor de hoop niet in de barmhartigheid van Allaah.

BIJ WIE WIL JIJ HOREN?

Het leven van deze Dounya (wereld) is niets anders dan een momentopname, dus maak er een momentopname van gehoorzaamheid (aan Allaah) van. [Imam Shafi ‘ ]

Een kind kan een volwassene drie dingen leren

1 blij te zijn zonder reden
2 altijd druk bezig met iets
3 eerlijkheid en leergierig

“Leer sabr van Asiyah, vertrouwelijkheid van Khadija, oprechtheid van A'ishah, en vastberadenheid van Fatima.” (Aai’d al-Qarni)

Geregistreerd door Al-Hafiz Ibn `Asakir dat `Abdullah bin Hudhafah Al-Sahmi radiAllaahu ‘anhu één van de metgezellen gevangen werd genomen door de Romeinen, en zij brachten hem naar hun koning. De koning zei, “Word een christen, en ik zal jou een deel van mijn rijkdom geven en een dochter om mee te trouwen.” `Abdullah zei, “Als jij mij alles geeft wat jij bezit en alles geeft wat de Arabieren bezitten om mij de religie van Mohammed op te geven zelfs voor een moment, dan zou ik dat niet doen.” De koning zei, “Dan zal ik jou doden.” `Abdullah zei, “Aan jou de keuze.” De koning gaf bevel dat hij gekruisigd moest worden, en zei tegen de boogschutters dat ze moesten schieten dicht bij zijn handen en voeten terwijl de koning hem nog steeds vroeg om Christen te worden, maar `Abdullah weigerde. Toen gaf de koning bevel om hem naar beneden te halen, en dat er een grote vat gemaakt van koper naar voren moest worden gebracht. De vat werd opgestookt terwijl `Abdullah aan het kijken was en zag dat één van de moslim gevangene naar voren werd gebracht en erin werd gegooid. Niets bleef over behalve aangebrande botten. De koning vroeg `Abdullah om christen te worden, maar hij weigerde nog steeds. Toen gaf hij bevel dat `Abdullah erin gegooid moest worden, en hij werd vast gehouden zodat ze hem erin konden gooien. `Abdullah moest huilen, en de koning hoopte dat hij nu eindelijk niet zou weigeren om christen te worden, dus riep de koning hem, maar `Abdullah zei, “ik huil alleen omdat ik maar één ziel heb die gegooid zal worden in de vat omwille van Allaah, ik had gewenst dat ik meer zielen had net zoveel als ik haren heb op mijn lichaam waardoor ik meer van deze onderdrukking, foltering mishandeling kan ondergaan omwille van Allaah.” Volgens andere overleveringen, plaatste de koning hem in de gevangenis en gaf hem geen eten en drinken voor vele dagen, daarna gaf hij hem wijn en varkensvlees, en hij at niets van dit. De koning riep hem toen bij hem en vroeg hem, “waarom at je niets.” `Abdullah zei, “het is voor mij toegestaan onder deze omstandigheden, maar ik wilde jou niet de mogelijkheid geven om te glunderen.” De koning zei, “kus mijn hoofd en ik zal je vrijlaten.” `Abdullah zei, “en laat je dan ook alle moslim gevangenen vrij?” De koning zei, “ja.” `Abdullah kuste zijn hoofd en de koning liet hem en alle andere moslim gevangenen vrij. Toen ze terug kwamen, zei `Umar bin Al-Khattab radiAllaahu ‘anhu, “Elke moslim zou het hoofd van `Abdullah bin Hudhafah moeten kussen, en ik ben de eerste die dat gaat doen. Umar bin Al-Khattab stond op en kuste zijn hoofd. Moge Allaah tevreden zijn met hun beiden.
[zie Ibn Kathir Surah Nahl Ayah 106] Al-Hafiz Ibn `Asakir

Vergeet de dood niet, want de dood zal jou nooit vergeten!!

Het begin van kennis is de intentie, dan luisteren, dan begrijpen, dan praktiseren, dan vasthouden, en dan verspreiden. [Ibn al-Mubarak]