Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: De Namen van de Profeet

Alhamdulilah hassan's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    20

De Namen van de Profeet

De Namen van de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam -

Door de nobele Imaam
    al-Haafidh Shamsoed-Dien Aboe 'Abdillaah Mohammad ibn Ahmad ibn 'Oethmaan ibn
    Qaaymaaz at-Toerkmaanie adh-Dhahabie
    - moge Allah hem genadig zijn -

Op het gezag van Djoebayr ibn Moet'im - moge Allah tevreden met hem zijn - die zei: ik hoorde de Profeet - sallallahoe a€˜alayhi wa sallam - zeggen:
    إن لي أسماءً: أنا محمد وأنا أحمد وأنا الماحي الذي يمحو الله به الكفر وأنا الحاشر الذي يُحشر الناس على عقبي وأنا العاقب

"Ik bezit verschillende namen: Ik ben Mohammad, ik ben Ahmad, ik ben al-Maahie (de Uitwisser) waarmee Allah het ongeloof uitwist, ik ben al-Haashir (de Verzamelaar), degene achter wie de mensen verzameld worden, en ik ben al-'Aaqib (de Laatste)."(1)

Az-Zoehrie zei: "Al-'Aaqib is degene na wie geen Profeet komt." Hij zei ook: "En Allah heeft hem ra-oef (mededogend)en rahiem (genadevol) genoemd."

Op het gezag van Djoebayr ibn Moet'im - moge Allah tevreden met hem zijn - die zei: ik hoorde de Boodschapper van Allah - sallallahoe a€˜alayhi wa sallam - zeggen:
    أنا محمد وأنا أحمد وأنا الحاشر وأنا الماحي والخاتم والعاقب

"Ik ben Mohammad, ik ben Ahmad, ik ben al-Haashir (de Verzamelaar), ik ben al-Maahie (de Uitwisser), al-Khaatim (het Zegel) en al-'Aaqib (de Laatste)."(2)
    En in een andere bewoording:

أنا أحمد ومحمد والمقفى والحاشر ونبي الرحمة ونبي الملحمة

"Ik ben Ahmad, Mohammad, al-Moeqaffaa (de Laatste), al-Haashir (de Verzamelaar), de Profeet van de Barmhartigheid en de Profeet van de Strijd."(3)

Wat Haashir (Verzamelaar) betreft, dat is omdat hij met het Uur gezonden werd als een waarschuwer voor jullie, wat 'Aaqib (Laatste) betreft, dat is omdat hij na de (andere) Profeten is gekomen, en wat Maahie (Uitwisser) betreft, dat is omdat Allah door middel van hem de zonden van degenen die hem volgen uitwist.

Op het gezag van Aboe Moesa al-Ash'arie - moge Allah tevreden met hem zijn - die zei: de Boodschapper van Allah - sallallahoe a€˜alayhi wa sallam - noemde zichzelf met verschillende namen, en zei:

أنا محمد وأحمد والحاشر والمقفى ونبي التوبة والملحمة

"Ik ben Mohammad, Ahmad, al-Haashir (de Verzamelaar), al-Moeqaffaa (de Laatste), de Profeet van Berouw en de Strijd."(4)

Op het gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - dat de Profeet - sallallahoe a€˜alayhi wa sallam - zei:

إنما بُعثت رحمة مهداة

"Ik werd enkel gezonden als een geschonken barmhartigheid."(5)

Allah - Verheven is Hij - heeft hem in Zijn Boek beschreven en zei: Boodschapper, Ongeletterde Profeet, Getuige, Verkondiger van Blijde Tijdingen, Waarschuwer, Uitnodiger naar Allah met Zijn verlof, Verlichtende Lamp, mededogend, genadevol, Vermaner, Ommantelde, Omhulde, Gids, en andere omschrijvingen.

Ibn Mas'oed - moge Allah tevreden met hem zijn - zei:

"De Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft ons bericht en hij is as-Saadiq al-Masdoeq (de Waarachtige, degene die met de Waarheid werd bericht)..."(6)

In de Thora - volgens datgene wat ons bereikt heeft - staat dat hij een Beschermer is van de ongeletterden, en dat zijn naam al-Moetawakkil (de Vertrouwer) is.(7)

En tot zijn namen behoort: al-Amien (de Vertrouweling). Qoeraysh (was gewoon om hem zo te noemen voor zijn profeetschap. En tot zijn namen behoren: al-Faatih (de Veroveraar) en Qoetham (Vrijgevige).

Aboe Taalib zei over de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam:

وشقَََّ له من اسمه ليجله *** فذو العرش محمود وهذا محمد

Aan Zijn Naam heeft Hij (Allah) zijn (Mohammad) naam ontleend om hem te eren
    De Bezitter van de Troon is Mahmoed (de Meest Prijzenswaardige) en dit is Mohammad (degene die veel geprezen wordt)

De meeste namen die we vermeld hebben zijn eigenschappen van hem. En het is moetawaatir(9) overgeleverd dat zijn koenyah (roepnaam) Aboel-Qaasim is.

Op het gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - die zei: Aboel-Qaasim - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

سموا باسمي ولا تكتنوا بكنيتي
    "Geef jullie zelf mijn naam, maar gebruik niet mijn koenyah (roepnaam)."(10)

Op het gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - die zei: de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

لا تجمعوا اسمي وكنيتي، أنا أبو القاسم، الله يعطي وأنا أقسم

"Verenig niet mijn naam en mijn roepnaam. Ik ben Aboel-Qaasim: Allah geeft en ik verdeel."(11)

Bron: Siyar A'laam an-Noebalaa- deel 1 van al-Imaam adh-Dhahabie
    Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki

__________________________________________________ __________________

(1) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door al-Boekhaarie (3532) en Moeslim (2354/124).

(2) Overgeleverd door Ahmad (4/81, 84) en adh-Dhahabie zei: "Dit is een sterke en goede keten."

(3) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door Moeslim (2355).

(4) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door Ahmad (4/404) en al-Albaanie verklaarde hem sahieh (authentiek) in Sahieh al-Djaami' (1473).

(5) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door at-Tabaraanie in al-Awsat (2981) en al-
    Albaanie verklaarde hem sahieh (authentiek) in Sahieh al-Djaami' (2345).

(6) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door al-Boekhaarie (6594) en Moeslim (2643).

(7) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door al-Boekhaarie (2125).

( Voetnoot van de vertaler: Qoeraysh: De stam van de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam.

(9) Voetnoot van de vertaler: Moetawaatir: Overgeleverd door een zodanig groot aantal mensen dat het onaannemelijk is dat zij het allen eens zijn over een leugen.

(10) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door al-Boekhaarie (618 en Moeslim (2134).

(11) Sahieh (authentiek): Overgeleverd door at-Tirmidhie (2850), Ahmad (2/433), Ibn Sa'd in at-Tabaqaat (1/50), Aboe Noe'aym in al-Hilyah (9784), al-Bayhaqie in ad-Dalaa-il (1/163) en al-Albaanie verklaarde hem sahieh (authentiek) in Sahieh Soenan at-Tirmidhie. Ik - de vertaler - zeg: al-Qaasim betekent de Verdeler.
    Laatst gewijzigd door hassan; 06-12-12 om 19:26.

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Reputatie Macht
    0
    Djazaaak Allahoe ghair,
    En vrees de dag waarop jullie tot Allah worden teruggebracht. Dan zal elk persoon betaald krijgen wat hij verdiend heeft en zij zullen niet onrechtvaardig behandeld worden.

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    SubhanaAllah dit wist ik nog niet.

Djazak Allah.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Namen van de Profeet Mohammed salallah 3alaihi wasalam
    Door Jamal in forum Zijn boodschappers
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 16-09-10, 05:31
  2. Betekenis Namen
    Door Oem_Nisa in forum Gezelligheid
    Reacties: 33
    Laatste Bericht: 22-06-07, 17:04
  3. 99 Namen van Allah
    Door Oemshakir in forum Flash
    Reacties: 7