Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Beste tijden voor het doen van een du3a

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10

Beste tijden voor het doen van een du3a

Het behoort tot de Barmhartigheid van Allah dat Hij sommige tijden verheven heeft boven andere, zodat de Moslim uit kan kijken naar die tijden en met hoop en oprechtheid zijn Rabb kan aanbidden. Als alle tijden hetzelfde waren geweest, dan zou de dienaar niet het enthousiasme en ijver aan de dag leggen die hij toont tijdens deze tijden die meer gezegend zijn.

Het is daarom belangrijk voor degene die wenst dat zijn doe' aa verhoord wordt, gebruik maakt van deze gezegende tijden. Enkele van deze gezegende tijden waarop het aanbevolen is doe' aa te verrichten, zijn als volgt:

-1). Tijdens het laatste derde gedeelte van de nacht:
    Gedurende deze tijd, wanneer de meeste mensen in diepe slaap zijn, is de ware aanbidder wakker, biddend tot zijn Schepper. Allah spreekt over hen in Soera Adh-Dhaariyaat, aya 18, waar Hij zegt:

...En tijdens de uren voor zonsopkomst smeken zij om vergiffenis."

En zo is overgeleverd in een hadieth in Sahieh Al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim, van Aboe Hoerayrah, dat de Boodschapper van Allah (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

" Onze Heer daalt elke nacht af, tijdens het laatste derde gedeelte ervan, naar de hemelen van deze wereld, en vraagt: "Wie maakt er doe'aa tot Mij, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie vraagt Mij, zodat Ik hem kan geven? Wie smeekt er om Mijn vergiffenis, zodat Ik hem kan vergeven?"

-2). Tussen de Adhaan en de Iqaamah:
    In een hadieth, overgeleverd door Ahmad, Aboe Dawoed en At-Tirmidhie, is overgeleverd van Anas ibn Maalik, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"De doe'aa die wordt verricht tussen de adhaan en de iqaamah wordt niet geweigerd, dus verricht daarom jullie doe' aa (op dit tijdstip)."

(At-Tirmidhie beschouwde deze hadieth als hassan-sahieh, en Ahmad Shaakir was het met hem eens).

-3). Tijdens de Soedjoed:
    Deze houding is de meest nederige houding waarin een dienaar kan zijn, waarbij we het meest edele deel van ons lichaam; ons gezicht, op de grond drukken voor onze Rabb. In een hadieth, overgeleverd door Moeslim, Aboe Dawoed en An-Nasaa' ie, is overgeleverd van Aboe Hoerayrah, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"Het dichtste dat een dienaar bij zijn Heer kan komen, is terwijl hij in soedjoed is, dus vermeerder jullie doe'aa hierin."

-4). Voor het drinken van ZamZam-water:
    Het is aanbevelenswaardig doe'aa te maken alvorens met water drinkt van de ZamZam-bron. In een hadieth, overgeleverd door Ahmad en Ibn Maadjah, is overgeleverd dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

Het water van ZamZam is daarvoor waarvoor het gedronken is."

(Sheikh Al-Albaanie beschouwde deze hadieth als Sahieh).

De betekenis van deze hadieth is, dat telkens wanneer je doe'aa maakt voor het drinken van ZamZam-water, dat je dan zal ontvangen waar je om gevraagd hebt.

-5). Wanneer het regent:
    Deze kans hebben we vaak in een land als Nederland, en we zouden de tijden van regen dan ook niet moeten vervloeken, maar deze tijden gebruiken voor het maken van doe'aa. In een hadieth, overgeleverd door Aboe Dawoed en Al-Haakim, is overgeleverd van Sahl ibn Sa'd, dat de Profeet (salallaahoe ' aleihie wa sellem) heeft gezegd:

"Er zijn twee doe'aas die nooit geweigerd zullen worden: de doe'aa die gemaakt wordt tijdens de oproep tot het gebed (adhaan), en wanneer het regent."

(Al-Haakim beschouwde dit als een sahieh hadieth, en Adh-Dhahabie was het met hem eens).

Moge Allah ons laten behoren tot diegenen die handelen naar de kennis die we opdoen, oprecht voor Hem alleen. MOge Hij subhan wata'ala ons du3a's accepteren en verhoren.

Amien amien

Jamal
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    23
    Van Zamzam water werd ons van jongs af aan geleerd thuis door mijn vader. Dat kan ik me nog herinneren. Ik vond dat altijd heel raar (ik was een jaar of 9/10). Soebhana Allah. Verder wanneer het regent word ik vaak herinnert aan de woorden van de profeet ('aleihi salaatoe wa Salaam).

Barak Allahoe fiek voor het plaatsen van dit stukje.

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Beste wensen voor 'Eid-ul-Adha
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Feestdagen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 09-11-10, 21:57
  2. Tips voor tijden van beproevingen,
    Door mOslima_Samira in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 03-11-09, 13:55
  3. "Waarlijk, met de moeilijke tijden komen er gemakkelijke tijden"
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 1