Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: De kleding voor het gebed.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15

De kleding voor het gebed.

Voor de mannen:
    *De kleding van de man moet het lichaam tijdens het gebed minstens bedekken van de navel tot de knieeen.
    *De schouders mogen niet bloot zijn.
    *Het gebed kan verricht worden in 1 kledingstuk dat zowel het lichaam van de navel tot de knieen bedekt als de schouders "NIEMAND VAN JULLIE MAG BIDDEN IN EEN ENKEL KLEDINGSTUK DAT DE SCHOUDERS NIET BEDEKT""( AL'BIEKHARIE EN MOESLIM)

Voor de vrouwen:
    De gebedskleding van de vrouw hoort het hele lichaam te bedekken, van haar hoofd tot en met de voeten, waarbij alleen haar gezicht en handen onbedekt mogen zijn. Een gebed dat in doorschijnend kleding verricht word is niet geldig. Ook strakke kleding die de lichaamsvormen laat zien, moet vermeden worden.

Bron:Gids voor gebed.
    There\'s only one god and that\'s Allah

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door **Fatimamoslima** Bekijk Berichten
    Voor de mannen:
    *De kleding van de man moet het lichaam tijdens het gebed minstens bedekken van de navel tot de knieeen.
    *De schouders mogen niet bloot zijn.
    *Het gebed kan verricht worden in 1 kledingstuk dat zowel het lichaam van de navel tot de knieen bedekt als de schouders "NIEMAND VAN JULLIE MAG BIDDEN IN EEN ENKEL KLEDINGSTUK DAT DE SCHOUDERS NIET BEDEKT""( AL'BIEKHARIE EN MOESLIM)

Voor de vrouwen:
    De gebedskleding van de vrouw hoort het hele lichaam te bedekken, van haar hoofd tot en met de voeten, waarbij alleen haar gezicht en handen onbedekt mogen zijn. Een gebed dat in doorschijnend kleding verricht word is niet geldig. Ook strakke kleding die de lichaamsvormen laat zien, moet vermeden worden.

Bron:Gids voor gebed.

Shokran voor het plaatsen!

Maar een vraagje, mag je bidden als je een broek aanhebt? Ale ik bedoel dus iets lang maar daaronder een broek, maar je kan zien dat je een broek aanhebt dus vb iets lang tot aan je knieën en dan een jeans broek eronder, mag je hiermee bidden? Of moet echt alles bedekt zijn? Alvast Shokran voor je antwoord!

Dikke kus

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15
    Salaam zuster,

Dat is een hele goeie vraag, en ik weet zeker dat de meningen zullen verschillen.
    Mijn mening is dat je dus bedekt, niet strak en schoon moet bidden. Draag je een broek met een lange wijde jurk boven(we houden het tot aan je knieen) dan is dat niet verkeerd. Alleen is het lastig als je een spijkerbroek aan heb want die zijn meestal gewoon strak. Thuis heb ik aparte kleren staan die ik gemakkelijk kan dragen voor het gebed. Want kleren die je buiten hebt aangedaan( meestal dus een broek) en thuis ook nog aan hebt en vervolgens wilt gaan bidden heb je de garantie niet dat het schone kleren zijn.

Hoop dat je me een beetje begrijpt. anders hoor ik het wel van je!!

Wa salaam.
    Allah weet het beste!!!!

Risala Member
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Reputatie Macht
    0
    Do men have to cover their shoulders whilst praying?
    Does a man have to cover his shoulders whilst praying? Is praying with bare shoulders halaal or haraam?.

Praise be to Allaah.
    The fuqaha’ are unanimously agreed that it is obligatory to cover the ‘awrah whilst praying. The man’s ‘awrah is between the navel and the knee, and some of them include the navel and the knee in the ‘awrah.
    They differed as to whether it is obligatory to cover the shoulder, which is the area between the shoulder blade and the neck. The majority are of the view that it is not obligatory, but the Hanafis are of the view that it is obligatory in fard (obligatory) prayers in particular, and that the prayer is not valid otherwise. The majority quoted as evidence the hadeeth narrated by al-Bukhaari (361) and Muslim (3010) from Sa’eed ibn al-Haarith who said: We asked Jaabir ibn ‘Abd-Allaah about praying in a single garment and he said: I went out with the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) on one of his journeys and I came at night for some purpose, and I found him praying and I was wearing a single garment. I wrapped myself in it and prayed beside him. When he had finished he said: “What is this walking at night O Jaabir?” I told him of my need, and when I had finished he said: “What is this wrapping that I see?” I said: It is too small. He said: “If it is large enough, wrap it around the body, and if it is too small, tie it around your waist.”
    When he asked him about walking at night, he was asking him why he had come at this time.
    The Hanbalis quoted as evidence the hadeeth narrated by al-Bukhaari (359) and Muslim (516) from Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) who said: The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “No one of you should pray in a single garment with nothing on his shoulders.”
    The majority of scholars interpreted this as meaning it is mustahabb, so as to reconcile between the reports.
    Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said in Sharh Muslim: With regard to the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), “No one of you should pray in a single garment with nothing on his shoulders”, the scholars said: The reason behind it is that if he wraps it around his waist and no part of it is on his shoulders, there is no guarantee that his ‘awrah will not become uncovered, unlike if he places part of it over his shoulder. And because he may need to hold it with his hand or both hands so he will be distracted by that, and will miss out on the Sunnah of placing the right hand over the left hand beneath his chest, and raising the hands when it is Sunnah to do so, and so on. And because he is not covering the upper body which is the place of adornment. Allaah says (interpretation of the meaning): “Take your adornment (by wearing your clean clothes)” [al-A’raaf 7:31]. Moreover Maalik, Abu Haneefah, and al-Shaafa’i (may Allaah have mercy on them) and the majority of scholars said that this is a prohibition in the sense of being makrooh, and it is not haraam. So if a man prays in a single garment that covers his ‘awrah, but no part of it is on his shoulder, then his prayer is valid although it is makrooh, whether he was able to put something on his shoulder or not.
    Ahmad and some of the salaf (may Allaah have mercy on them) said: If he was able to put something over his shoulder, his prayer is not valid unless he covers his shoulder, because of the apparent meaning of the hadeeth. And another report was narrated from Ahmad (may Allaah have mercy on him) stating that his prayer is valid, but he is sinning by not doing that.
    The evidence of the majority is the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in the hadeeth of Jaabir (may Allaah be pleased with him): “If it is big enough, wrap it around the body, and if it is too small, tie it around your waist.” This was narrated by al-Bukhaari, and by Muslim at the end of the book in his lengthy hadeeth. End quote.
    Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said, in the commentary on Sharh Zaad al-Mustaqni’: Differentiating between obligatory and naafil prayers is contrary to the apparent meaning of the hadeeth. Moreover, the author said: “with one of his shoulders” but the hadeeth indicates that both shoulders must be covered. What the author said is the well known view of the madhhab.
    The second opinion is that covering the shoulders is Sunnah and not obligatory, and there is no difference between obligatory and naafil prayers, because of the hadeeth, “if it is too small, tie it around your waist”. This view is the more correct one, and it is the view of the majority. The idea that there should be something on the shoulders is not because the shoulders are ‘awrah, rather it is so that the clothing may be complete and the waist wrapper be tied properly, because if it is not secured at the shoulders, it may come loose and fall. In this case the covering of the shoulders is sought for another purpose; it is not sought in and of itself. End quote from al-Sharh al-Mumti’ (2/168).
    See al-Mughni (1/338) and al-Majmoo’ (3/180).
    To sum up: It is not obligatory for a man to cover his shoulders or shoulder blades when praying, but it is mustahabb to do so as an adornment and out of respect for the prayer and the fact that he is standing before his Lord, may He be glorified and exalted; but if he prays with his shoulders or shoulder blade bare, his prayer is valid.
    And Allaah knows best.

Dus nee je bent niet verplicht je schouders te bedekken. Maar het is beter van wel verbied niet iets dat de meerdere gedeelte van de geleerdes niet hebben verboden.

Salaam wa ailaikoum wa rahmatoe Allahie.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door **Fatimamoslima** Bekijk Berichten
    Salaam zuster,

Dat is een hele goeie vraag, en ik weet zeker dat de meningen zullen verschillen.
    Mijn mening is dat je dus bedekt, niet strak en schoon moet bidden. Draag je een broek met een lange wijde jurk boven(we houden het tot aan je knieen) dan is dat niet verkeerd. Alleen is het lastig als je een spijkerbroek aan heb want die zijn meestal gewoon strak. Thuis heb ik aparte kleren staan die ik gemakkelijk kan dragen voor het gebed. Want kleren die je buiten hebt aangedaan( meestal dus een broek) en thuis ook nog aan hebt en vervolgens wilt gaan bidden heb je de garantie niet dat het schone kleren zijn.

Hoop dat je me een beetje begrijpt. anders hoor ik het wel van je!!

Wa salaam.
    Allah weet het beste!!!!
    Salaam,

Shokran voor je antwoord en ja ik snap je, maar ik bid niet alleen thuis eh. Stel je bent bij iemand anders thuis en je hebt je strakke broek aan met daarover iets langs mag dat dan bidden? Als je op bezoek bent en er is veel volk ga je niet de lastige spelen en naar iets langs gaan vragen enzow..Als je weet wak bedoel..Shokran voor je antwoord nogmaals!

Dikke kus

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15
    Salaam broeder Aboe Jamal,

Dankjewel voor deze uitleg. Er staat inderdaad dat het niet verplicht is.(Waarbij toch geleerden zijn die het nog steeds wel een verplichtting vinden) Er wordt dus gezegt dat als je een grote stuk kleding hebt draag het dan zo, dat je de schouders ook bedekt. Heb je een kleine stuk kleding hebt bedek dan tenminste het gedeelte van je navel tot je knieeen.
    We gaan er van uit dan de mensen van deze tijd wel genoeg kleding hebben dus van uit mijn eigen standpunt vindt ik dat de mannen geen exucuses meer hebben om te zeggen dat ze hun schouders niet kunnen bedekken.

Salaam zuster Sweet*lady*
    Ja je hebt helemaal gelijk. Het is daarom verstandig om met goeie kleren naar buiten tegaan. Dus lange kleren en niet te strak. Dikke kus terug!!!!

Wa salaam broeder en zuster

Risala Member
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Reputatie Macht
    0
    Ailaikoum salaam,

Toch maak je weer een stelling die ik niet lees.

To sum up: It is not obligatory for a man to cover his shoulders or shoulder blades when praying, but it is mustahabb to do so as an adornment and out of respect for the prayer and the fact that he is standing before his Lord, may He be glorified and exalted; but if he prays with his shoulders or shoulder blade bare, his prayer is valid.

Om samen te vatten: Het is niet noodzakelijk voor een man om zijn schouders of schouderbladen te bedekken tijdens gebed. maar het is mustahab(aanbevolen) om dit te doen uit respect voor het gebed en omdat je tegenover je heer staat de meest glorieuze en almachtigste. maar als hij zijn schouders niet bedekt is zijn gebed nog steeds geldig.

Het zou beter zijn om er bij te vermelden dat de kleding niet onder de enkels mogen komen, want dat is wel verboden.

wa salaam ouailaikoum wa raghmatoe Allahie.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Gids voor het gebed
    Door hassan in forum Islam video's
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 29-11-08, 01:10
  2. Smeekbede voor kleding
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Audio Dua's (smeekbeden)
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 08-05-07, 19:23
  3. Smeekbede voor nieuwe kleding
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Audio Dua's (smeekbeden)
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 08-05-07, 15:47
  4. In het gebed voor gaan
    Door Moe'tasima in forum Het gebed
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 08-12-06, 15:56
  5. Voorwaarden voor het gebed.
    Door mOslima_Samira in forum Het gebed
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 24-01-06, 20:17

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers