Het knielen:
Tijdens het knielen (sudjud). De Profeet sallAllaahu 3alayhi wa sallam zei: “Een persoon is het dichtst bij zijn Heer wanneer hij knielt, dus zeg dan veel dua.” [Overgeleverd door Moeslim, 482].
Het kraaien van een haan:
Bij het horen van het kraaien van een haan. Dit is vanwege de hadith: “Als je het kraaien van een haan hoort, vraag Allaah dan om Zijn gunst, want hij heeft een engel gezien.” [Overgeleverd door Boekhaarie, 2304; Moeslim, 2729].
Het zeggen van een dua
Bij het zeggen van de volgende dua: “Laa ilaaha illa anta, subhaanaka, inni kuntu min al-dhzaalimien (Er is geen god dan U, Heilig bent U: voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen).” [al-Anbiya’ 21:87].
Er is overgeleverd in een sahih hadith dat de Profeet sallAllaahu 3alayhi wa sallam zei: “Het gebed van Dhu’l-Noen (Yoenus) dat hij zei toen hij in de buik van de walvis zat: ‘Laa ilaaha illa anta, subhaanaka, inni kuntu min al-dhzaalimien’; geen moslim reciteert deze du’aa’ betreffende een willekeurige kwestie, zonder dat Allaah hem zal beantwoorden.” [Overgeleverd door at-Tirmidhi en geclassificeerd als sahih in Sahih al-Jaami’, 3383].
Dit was zijn toelichting op de passage (interpretatie van de betekenis): “En (gedenkt) Dhu’l-Noen toen hij kwaad wegging en meende dat Wij geen macht over hem hadden. Toen riep hij uit in de duisternissen: ‘Er is geen god dan U, Heilig bent U: voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen.’ Toen verhoorden Wij hem en Wij redden hem uit de nood. En zo redden Wij de gelovigen.” [al-Anbiya’ 21:87-88].
Al-Qurtubi heeft gezegd: “In dit vers stelt Allaah dat degene die Hem aanroept, door Hem beantwoord zal worden zoals Hij Dhu’l-Noen (Yoenus) beantwoordde en redde. Dit is wat er bedoeld wordt met de woorden: “En zo redden Wij de gelovigen.” [Al-Jaami’ li Ahkaam il-Qur’aan, 11/334].
Een ramp
Wanneer hem een ramp overkomt en hij zegt: “Inna Lillaahi wa inna ilayhi raaji’oen, Allaahumma ujurni fi musibati w’ukhluf li khayran minha” (Waarlijk, aan Allaah behoren wij toe en tot Hem zullen wij terugkeren; O Allaah, beloon mij voor deze ramp en geef mij iets beters dan dit ervoor terug).”
Het is overgeleverd door Moeslim in zijn Sahih (918) dat Umm Salamah de Boodschapper van Allaah sallAllaahu 3alayhi wa sallam had horen zeggen: “Wanneer één van de moslims een ramp overkomt en hij reageert erop door te zeggen: ‘Inna Lillaahi wa inna ilayhi raaji’oen, Allaahumma ujurni fi musibati w’ukhluf li khayran minha,’ dan zal Allaah hem er iets beters dan dat voor terug geven.”
Het gebed van de mensen nadat de ziel van de overledene weggehaald is
Het gebed van de mensen nadat de ziel van de overledene weggehaald is. Volgens de hadith kwam de Profeet sallAllaahu 3alayhi wa sallam bij Abu Salamah (nadat hij overleden was) en zijn ogen waren geopend. Hij sloot ze en zei: “Wanneer de ziel weggenomen wordt, volgt de blik het.” Sommigen van zijn familie raakten van streek en hij zei: “Bid niet voor iets anders dan het goede voor jullie zelf, want de engelen zeggen ‘Amien’ op alles wat jullie zeggen.” [Overgeleverd door Moeslim, 2732].
Bladwijzers