Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13

Onderwerp: Doe'aa-e | Smeekbeden

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    23
    De smeekbede drie keer herhalen.
    Dit is een aangeraden etiquette bij het verrichten van doe'aa-e. Het laat het belang zien van hetgeen waar we om vragen. We kunnen in vele ahadith zien dat dit tot de gewoonten van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) behoorde en het ook opdroeg aan zijn metgezellen. In één van deze ahadith zien we dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: “Wanneer iemand drie keer om het Paradijs vraagt, zal het Paradijs zeggen: ‘O Allah, laat hem tot het Paradijs toetreden.' En wanneer iemand drie keer bescherming zoekt tegen het Hellevuur, zal het Hellevuur zeggen: ‘O Allah, redt hem van het Hellevuur.'(At-Tirmidzie, an-Nasaa-ie en al-Haakim.)
    Korte smeekbeden.
    Het behoorde tot de gewoonten van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) om met korte maar krachtige smeekbeden te komen, waarin hij vroeg om gunsten en bescherming tegen het slechte. Hij gaf het beste voorbeeld door met korte en krachtige smeekbeden te komen, waarin hij vroeg om het goede in deze wereld en in het Hiernamaals en waarin hij bescherming zocht tegen het slechte. Hij deed dit op zodanige wijze dat wanneer de mensen hem hoorden, zij de smeekbede gemakkelijk konden onthouden, begrijpen en zelf konden reciteren. Zo zei de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) eens: “O Allah, ik zoek Uw bescherming tegen het slechte wat ik heb begaan en tegen het slechte wat ik niet heb begaan.” (Moeslim, Aboe Dawoed en an-Nasaa-ie.)

‘Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) heeft overgeleverd dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) van de korte smeekbeden hield en dat hij andere soorten smeekbeden achterwege liet. (Aboe Dawoed, Ahmad, Ibn Habban en anderen.)
    Bij onszelf beginnen.
    Het is beter voor ons om onze smeekbeden eerst met onszelf te beginnen. Eén van de redenen hiervoor is dat iemand het beste voor zichzelf zou moeten wensen. Het is dus niet verstandig om voor anderen te bidden en daarbij onszelf te vergeten. Daarbij vergroot het onze oprechtheid in onze smeekbeden. De mens is zwak geschapen en wanneer we alleen voor anderen in onze smeekbeden vragen, kan het zijn dat onze smeekbeden minder oprecht zijn dan wanneer we voor onszelf smeekbeden verrichten en voor onze broeders en zusters. Deze etiquette is ook terug te vinden in verscheidene verzen in de Koran. Allah de Verhevene zegt:

“Hij (Moesaa) zei: ‘Mijn Heer, vergeef mij en mijn broeder en doe ons Uw Barmhartigheid binnengaan. En U bent de Barmhartigste der erbarmers.'”
    (Soerah al-A'raaf 7:151)

Allah de Verhevene zegt ook, verhalend van profeet Ibrahim:

“Mijn Heer, vergeef mij een mijn ouders en de gelovigen op de Dag waarop de afrekening plaatsvindt.”
    (Soerah Ibrahim 14:41)

En de etiquette is ook gebruikt door de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). Ubay ibn Ka'b heeft overgeleverd dat wanneer de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) aan iemand dacht en voor hem bad, dat hij eerst begon met zichzelf. (Aboe Dawoed, an-Nasaa-ie, at-Tirmidzie en anderen.)

Maar het kwam ook voor dat hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) niet eerst voor zichzelf bad. Zo verrichtte hij eens een smeekbede voor Ibn ‘Abbaas: “O Allah, zegen hem met begrip van de religie.” (Al-Boekhaarie, Moeslim en anderen.)

Het is dus ook toegestaan om smeekbeden niet met onszelf te beginnen. Maar over het algemeen is het aangeraden om dit wel te doen.

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    23
    Voor alle moslims bidden.
    Om ons geloof compleet te maken, dienen wij voor onze broeders en zusters te wensen wat wij voor onszelf wensen. Wij zouden dus ook voor hen moeten wensen dat zij naar de waarheid geleidt worden en dat hun zonden vergeven worden, zoals wij dit ook voor onszelf wensen. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) werd dit ook opgedragen in de Koran:

“Weet dat er geen god is dan Allah en vraag om vergeving voor jouw zonden en voor de gelovige mannen en de gelovige vrouwen.”
    (Soerah Muhammed 47:19)

En dat was ook de wijze waarop profeet Noeh' (vrede zij met hem) tot Allah bad: “Mijn Heer, vergeef mij en mijn ouders en wie mijn huis binnentreedt als gelovige, en de gelovige mannen en de gelovige vrouwen.”

(Soerah Noeh 71:28)

De smeekbede afsluiten met ‘amien'.
    Wanneer we luisteren naar een smeekbede van een ander, is het aangeraden om na de smeekbede amien te zeggen. Amien betekent: O Allah, verhoor deze smeekbede. Het doel van deze smeekbede is het vergroten van de kans op verhoring van de smeekbede. Het is alsof de smeekbede keer op keer herhaald wordt, alleen wordt het niet opnieuw gezegd. De smeekbede wordt samengevat in één kort woord amien.

Er bestaat een meningsverschil over of iemand ook na de eigen smeekbede amien mag zeggen of dat dit niet mag. De meest correcte uitspraak hierin is dat dit wel toegestaan is, omdat er geen verschil gemaakt wordt tussen iemand die luistert naar andermans doe'aa-e of de eigen doe'aa-e. (Abu Zayd, pagina 206.)

Bij het uitspreken van amien worden er vaak enkele fouten gemaakt. Deze zijn:
    De alif (a) wordt te lang vastgehouden, waardoor het uitgesproken wordt als aaaaaaamien. De alif dient niet langer dan twee tellen vastgehouden te worden (twee haraka's).

In andere gevallen wordt de alif te kort vastgehouden, waardoor het uitgesproken wordt als à mien. De alif dient twee tellen vastgehouden te worden (twee haraka's), niet langer of korter.

De nadruk wordt gelegd op de miem (m), waardoor het uitgesproken wordt als ammien. Ook dit is onjuist, want er staat in het Arabisch geen shaddah op de miem, en de miem wordt dus niet ‘dubbel' uitgesproken.

Wat wel toegestaan is om te doen, is het laatste deel te verlengen. Het is dus wel toegestaan om te zeggen aamiiieeen. Dit laatste gedeelte mag twee tot zes tellen vastgehouden worden (twee tot zes haraka's).
    Bezoek www.duakracht.nl voor meer informatie over doe'aa-e en voor authentieke smeekbeden die je tijdens verschillende gelegenheden kunt gebruiken.

Het boekje De Citadel van de Moslim van Uitgeverij Momtazah is ook een zeer nuttig hulpmiddel bij het verrichten van smeekbeden, daar het vele authentieke smeekbedes bevat die de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) verricht heeft. Bezoek de website van Uitgeverij Momtazah (www.momtazah.net) en bestel dit belangrijke boekje online.

Bron: Welkom bij www.uwkeuze.net

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    Veel informatie MashaAllah!

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Smeekbeden...
    Door iwiss_n_tmezirt in forum Dua's
    Reacties: 54
    Laatste Bericht: 28-01-08, 21:56
  2. Verschillende Smeekbeden.
    Door hassan in forum Islam video's
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 17-11-07, 23:28
  3. Smeekbeden/Ad'iya
    Door mOslima_Samira in forum Dua's
    Reacties: 16