De Franse minister van Migratie, Eric Besson, buigt zich over de mogelijke uitwijzing van een man die de Franse nationaliteit verkreeg door een polygaam huwelijk. De minister twijfelt of er al dan niet sprake is van een rechtsgrond voor de uitwijzing.

Nikab
Een van de echtgenotes van de man kreeg vorige week een bekeuring omdat ze achter het stuur een nikab droeg, een hoofddoek die enkel de ogen vrij laat. Daarna bleek dat haar echtgenoot de Franse nationaliteit had verkregen door een polygaam huwelijk. Hij bleek ook niet in orde met de sociale zekerheid. "De vraag is nu of zulks een rechtsgrond biedt voor de uitwijzing van de man", aldus minister Eric Besson. "Het is me momenteel niet duidelijk. Ik heb verschillende experts gesproken en sommigen menen van wel, andere van niet."

Maitresses niet verboden
De geviseerde Lies Hebbadj stelt dat maitresses niet verboden zijn in Frankrijk. "Voor zover ik weet, is het hebben van maitresses niet verboden door de Franse wet, noch door de islam. Als de minister van Binnenlandse Zaken mijn nationaliteit wil afnemen omwille van dat feit, zal hij nog veel landgenoten moeten uitwijzen."

De zaak werd aangekaart door minister van Binnenlandse Zaken Brice Hortefeux, die Eric Besson vroeg zich over de zaak te buigen. In Frankrijk woedt momenteel een heftig debat over een totaalverbod op gezichtsbedekkende sluiers. (afp/ddh)

hln.be
26/04/10 16u29