Israelische activiste bekeerd tot IslamDe bekende activiste heeft zich na de aanval op de hulpschepen bekeerd tot de Islam. Moslima Tali Fahima beschrijft haar eerste gevoelens.

Tali Fahima, een 34-jarige Israëlische activiste. Ondanks haar joodse achtergrond heeft ze jarenlang geprotesteerd tegen de Israëlische bezetting.

De verbondenheid die zij voelde met het Palestijnse volk zette haar aan tot acties tegen de Israëlische staat. Dit moest zij uiteindelijk bekopen met een veroordeling van drie jaar gevangenisstraf.

Fahima zegt over die dagen: “Jarenlang heb ik naast het Palestijnse volk gestaan en dit zal ik ook altijd blijven doen. Hun land wordt bezet en ik zal de Israëlische bezetting nooit aanvaarden.”

De bloedige aanval op de hulpschepen heeft Fahima diep geraakt. Dit leidde haar tot de belangrijkste keuze in haar leven. Deze jonge rechtgeleide vrouw is moslim geworden.

De Israëlische kranten publiceerden oude foto’s van Fahima zonder hoofddoek en foto’s waarop ze gesluierd is, naast elkaar met de ondertitel ‘Dit was ze, en dit is ze nu’.

Fahima zei: “Ik kon het niet over mijn hart krijgen om stilzwijgend toe te kijken naar het menselijke drama dat zich afspeelt in Gaza. Mijn gevoeligheid hiervoor werd aangesterkt door de bloedige aanvallen op de hulpschepen vanuit Turkije. Ik had reeds ruime kennis over de Islam en ik droeg deze religie altijd al een warm hart toe. Wellicht had het feit dat ik op Islamitische gebied leefde — namelijk Palestina — hier grote invloed op. Na de recente aanvallen heb ik hetgeen gedaan wat ik lang geleden had moeten doen. Ik ben moslim geworden.”

Fahima legde de getuigenis af in een moskee nabij de Aqsa-moskee in aanwezigheid van Raed Salah, de leider van de Islamitische Beweging. Sinds haar bekering draagt ze een hoofddoek. Haar eerste woorden waren: “Ik voel me nu veel vrediger.”

Fahima, die in de Westelijke Jordaan Oever Hebreeuws doceert, sprak lovende woorden uit over Turkije. “Ik ben trots op de eervolle houding van Turkije. Dit was de schreeuw van de mensheid. Dat het afkomstig is van het Turkse volk maakt het voor mij extra mooi. Vanaf vandaag zullen we met z’n allen het verzet continueren.”

Habervakti.com
10 juni 2010