Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Kennismaking met de hadj

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    20

Kennismaking met de hadj

In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle

Op een dag openbaarde Allah aan Zijn Profeet Ibrahiem (Abraham, vrede zij met hem): "O Ibrahiem! Ga naar die en die plaats en bouw daar een Huis." Ibrahiem ging naar een onbegroeide plaats en begon de grondvesten te leggen. Zijn zoon Ismaa'iel (Ishmaël, vrede zij met hem) droeg de stenen op zijn schouder, terwijl Ibrahiem op zijn plaats stond, de stenen aannam en het Huis bouwde.

En toen Ibrahiem de funderingen van het Huis legde samen met Ismaa'iel...

[ Soerah al-Baqarah 2:127 ]

Terwijl zij het Huis bouwden, riepen zij Allah aan:

...Onze Heer, aanvaard het van ons. Voorwaar, U bent de Alhorende, de Alwetende.
    [ Soerah al-Baqarah 2:127 ]

Dit gezegende Huis is de Ka'bah. Het is het eerste Huis ter wereld dat ter verering van de Almachtige God werd gebouwd. Toen Ibrahiem (vrede zij met hem) het bouwen ervan voltooid had, vroeg hij aan Allah: "Mijn Heer, wat moet ik nu doen?" Allah zei: "Bestijg deze berg en roep de mensen op..."

En verkondig onder de mensen de haddj (bedevaart naar het Huis). Zij zullen te voet tot jou komen en op elke magere kameel vanuit elke vergelegen bergpas.
    [ Soerah al-Haddj 22:27 ]

Wie zou Ibrahiem (vrede zij met hem) horen in deze onbegroeide vallei? Wie zou gehoor geven aan zijn oproep, terwijl er geen teken van leven is in deze onvruchtbare omgeving midden in de woestijn van Arabië? Maar Allah liet zijn oproep horen aan mensen die ver weg waren en generatie na generatie gaven de mensen gehoor aan hem. Vandaag de dag zien wij dat miljoenen mensen tegelijk uit de hele wereld gehoor geven aan zijn oproep. Zij hebben allemaal dezelfde simpele kleding aan die alle verschillen wat betreft status en ras wegneemt. Als gelijkwaardigen staan zij tegenover Allah en zeggen:

Labbaykallahoemma labbayk. Labbayka laa sharieka laka labayk. Innal-hamda wan-ni'mata laka wal-moelk. Laa sharieka lak.

"Hier ben ik, o Allah, hier ben ik. Hier ben ik, U heeft geen deelgenoot, hier ben ik. Voorwaar, alle lof en gunsten komen U toe en de heerschappij. U heeft geen deelgenoot."

Waar is het dat zij heengaan? Naar dit Huis dat gebouwd werd door Ibrahiem en Ismaa'iel (vrede zij met hen).

Voorwaar, het eerste Huis (van aanbidding) dat voor de mensen werd gesticht, is dat in Bekka (Mekka), gezegend en als leiding voor de werelden. Daarin zijn duidelijke Tekenen...
    [ Soerah Aal 'Imraan 3:96-97 ]

Duidelijke, heldere tekenen voor wie de waarheid wil onderscheiden van de valsheid. Als jij daarheen gaat, zul jij deze tekenen zien. Deze zwarte steen, waar komt die vandaan? Hij daalde neer uit het Paradijs. Hij was wit, maar de zonden van de Kinderen van Adam hebben hem zwart gemaakt. Wat is deze standplaats? Het is de standplaats van Ibrahiem vanwaar hij de fundamenten legde voor het Huis. En wat is dit water? Het is het water van Zamzam, het meest reine water ter wereld.

Daarin zijn duidelijke Tekenen, (zoals) de standplaats van Ibrahiem. En wie deze binnengaat, is veilig. En Allah heeft het voor de mensen verplicht gesteld om het Huis te bezoeken (haddj), voor wie daartoe in staat is.

[ Soerah Aal 'Imraan 3:97 ]

Voor Allah alleen, zonder deelgenoten. Niet om gezien te worden, noch omwille van enig werelds voordeel, maar voor Allah alleen.

En Allah heeft het voor de mensen verplicht gesteld om het Huis te bezoeken (haddj), voor wie daartoe in staat is.

[ Soerah Aal 'Imraan 3:97 ]

Na verloop van tijd dwaalden de mensen af van de zuivere religie van Ibrahiem (vrede zij met hem) en begonnen in hun aanbidding deelgenoten toe te kennen aan Allah. Zij plachten ook op bedevaart te gaan naar het Huis. Van de tijd van Ibrahiem tot aan de tijd van Mohammed (vrede zij met hen), vervolgens tot aan de dag van vandaag is de haddj naar het Huis niet onderbroken. De veelgodenaanbidders liepen naakt rond om het Huis, terwijl zij in hun handen klapten, floten en zeiden:

Labbaykallahoemma labbayk. Labbayka laa sharieka laka labbayk. Illaa shariekan hoewa lak. Tamlikoehoe wa maa malak.

"Hier ben ik, o Allah, hier ben ik. Hier ben ik, U heeft geen deelgenoot, hier ben ik. Behalve een deelgenoot die aan U toebehoort. U bezit hem en datgene wat hij bezit."

Zij kenden deelgenoten toe aan Allah. Maar toen de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) werd gezonden, verbood hij deze geïnnoveerde en afgodische praktijken. Hij leidde de mensen terug naar het zuivere monotheïsme, de oorspronkelijke religie van Ibrahiem (vrede zij met hem). Vervolgens riep hij tot de mensen en zei:

"Een 'oemrah (kleine bedevaart) na de 'oemrah is een boetedoening voor de zonden die daartussen zijn begaan en voor een aanvaarde haddj is er geen andere beloning dan het Paradijs."

Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim.

Wat willen wij meer dan het Paradijs? In een andere overlevering zegt de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem):

"Degene die de haddj verricht voor Allah, terwijl hij geen gemeenschap heeft... "

Terwijl hij geen gemeenschap heeft met zijn vrouw tijdens de dagen van de rituelen van de haddj.

"...en geen zonden pleegt, keert terug zoals de dag dat zijn moeder hem gebaard heeft."

Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim.

Hij komt terug van de haddj, terwijl hij gezuiverd is van de zonden en slechte daden, zoals de dag dat zijn moeder hem gebaard heeft. Wat is er met ons dat wij dag en nacht zondigen en vervolgens niet op zoek gaan naar wat deze zonden uitwist? Lees de volgende prachtige overlevering van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem):

"Wanneer jij je huis verlaat op weg naar het Gewijde Huis, schrijft Allah voor elke stap die jouw rijdier zet een goede daad voor jou op en wist een slechte daad van jou uit..."

Van jouw huis tot aan het Gewijde Huis van Allah. Beeld je in hoeveel goede daden dit zijn en hoeveel zonden er worden uitgewist, miljoenen en miljoenen! Daarna zei hij:

"...Wanneer jij op (de berg) 'Arafah staat..."

De dag van 'Arafah is de beste dag waarin de zon is opgekomen. Het is de beste dag van het jaar, net zoals Laylatoel-Qadr de beste nacht van het jaar is. De dag van 'Arafah is de 9e dag van de maand Dhoel-Hiddjah, één dag voor het Offerfeest.

"...Wanneer jij op (de berg) 'Arafah staat, daalt Allah (de Almachtige en Majesteitelijke) naar de laagste hemel..."

Allah de Geweldige, de Almachtige, de Grootste, de Allerhoogste, daalt neer naar de laagste hemel! Waarom?

"...Wanneer jij op (de berg) 'Arafah staat, daalt Allah (de Almachtige en Majesteitelijke) naar de laagste hemel en pronkt met de bedevaartgangers bij de Engelen..."

Hij pronkt met Zijn dienaren die voor Hem op de berg 'Arafah staan. Zij staan in deze geweldige samenkomst, huilen, smeken en gedenken Allah, waardoor Allah met hen pronkt bij de Engelen. Weet jij wat Hij tegen de Engelen zegt?

"...Dat zijn Mijn dienaren. Zij zijn tot Mij gekomen, met verwarde haren en onder het stof, vanuit elke vergelegen bergpas. Zij hopen op Mijn Barmhartigheid en vrezen Mijn bestraffing, terwijl zij Mij niet gezien hebben. Hoe zou het dan zijn als Mij gezien hadden?..."

Zij verlieten hun families en bezittingen. Zij verlieten parfum en mooie kleding. Zij verlieten alle genietingen en staan met onbedekte hoofden onder de hete zon. Waarvoor doen zij dit alles?

"...Zij hopen op Mijn Barmhartigheid en vrezen Mijn bestraffing, terwijl zij Mij niet gezien hebben. Hoe zou het dan zijn als Mij gezien hadden?..."

De Profeet (vrede zij met hem) ging verder en zei:

"...Als jij zonden hebt zoveel als het aantal zandkorrels, zoveel als het aantal dagen van deze wereld of zoveel als het aantal regendruppels uit de hemel, dan zal Allah deze van jou wegwassen..."

Al deze enorme beloningen... Maar dit is niet alles. Op de 10e dag van Dhoel-Hiddjah, tijdens het Offerfeest, gaan de pelgrims naar de plaats Mina om steentjes te gooien. De Profeet (vrede zij met hem) zei:

"...Wanneer jij de steentjes gooit, wordt de beloning hiervan voor jou bewaard..."

Voor elke steen heb jij een beloning bij Allah en wordt er een genieting bewaard voor jou. Na het gooien van de stenen en het offeren, scheren de bedevaartgangers hun hoofd. Hierover zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem):

"...Wanneer jij je hoofd scheert, wordt er voor elk haartje dat op de grond valt een goede daad opgeschreven..."

Voor elk haartje een goede daad! Wie is in staat om al deze haren te tellen? Allah schrijft deze voor jou op als goede daden. Daarna gaan de pelgrims naar het Huis om hieromheen te lopen. De Profeet (vrede zij met hem) zei:

"...Wanneer je dan om het Huis loopt, verlaat jij je zonden zoals de dag dat jouw moeder jou gebaard heeft."

Zie Sahieh al-Djaami' (1360, 1112).

Doe daarom je best om deze geweldige pilaar van de Islam te volbrengen, zodat jij gezuiverd wordt
    van jouw zonden en tot de overwinnaars zal behoren...
    Laatst gewijzigd door OegtNajat; 01-10-11 om 22:09.

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Feb 2009
    Reputatie Macht
    0
    Allahoe akbar, Allahoe akbar, Allahoe akbar, Laa ilaaha illAllaah, Allahoe akbar Allahoe akbar, wa lillaahi l-Hamd!
    Base My Life Around My Deen Not Fit It In To My Life
    Pray For This Ummah- Follow The Sunnah- The Goal Is Jennah- This Is Only The Dunya

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    34
    Allahoe Akbar!
    Allahoe Akbar!
    Allahoe Akbar!

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten