Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: De aanroeping (Du’aa) is dé aanbidding (‘Ibada)

Alhamdulilah hassan's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    20

De aanroeping (Du’aa) is dé aanbidding (‘Ibada)

De aanroeping (Du’aa) is dé aanbidding (‘Ibada)

الد عاء هو العبادة

“De aanroeping is dé aanbidding”

Deze authentieke hadith,overgeleverd door Tirmidhi,is een bewijs dat de aanroeping(het smeekgebed) één van de belangrijkste vormen van aanbidding is.Net zoals het gebed niet gericht mag worden tot een profeet of heilige,mag ook het smeekgebed (de aanroeping) behalve tot Allah,niet tot een profeet of heilige worden gericht.

1. De moslim die zegt: “O Profeet!” of “O bovennatuurlijke mannen! Red mij,help mij”. Dit is een aanroeping en aanbidding aan iemand anders dan Allah,ook al is de intentie van de aanroeper hierbij dat Allah de Redder is.

In dit geval is deze persoon vergelijkbaar met iemand die Shirk (polytheïsme: het aanbidden van iets/iemand anders dan Allah) begaat en zegt: “mijn intentie is dat er maar één God is”.Deze bewering wordt niet geaccepteerd,omdat zijn woorden tegenstrijdig zijn met zijn intentie.Daarom moeten woorden in overeenkomst zijn met de intentie en overtuiging.Als dit niet zo is dan begaat men Shirk of Kufr (ongeloof),die Allah alleen vergeeft indien men berouw heeft (Tawbah).

2. Indien deze moslim zegt:”Het is mijn intentie om hen (de Profeet of mensen met “bovennatuurlijke gaven”) als medium tot Allah te gebruiken,zoals iemand die niet bij een heerser binnen kan komen zonder tussenpersoon.Deze vergelijking is Kufr (ongeloof).Allah verheft Zichzelf,Zijn eigenschappen en Zijn daden, en zegt:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Niets is aan Hem gelijk.En Hij is de Alhorende,de Alziende
    ( 42:11)

Dus als het vergelijken van Allah met een rechtvaardig schepsel al Kufr en Shirk is,hoe zal het dan gesteld zijn met hem die Allah vergelijkt met een onrechtvaardig mens!? Allah is hoogverheven boven dat wat de onrechtplegers zeggen.

3. De Mushrikoen (polytheïsten) in de tijd van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) geloofden dat Allah de Schepper en Degene die voorziet in de levensbehoeften is.Ondanks dit aanbaden zij heiligen,waarvan beelden waren gemaakt,als middel om dichter bij Allah te komen.Echter,Allah aanvaardde dit middel niet en verklaarde hen tot ongelovigen.Hij zei tegen hen:

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

En degenen die naast Hem awliya (beschermers,helpers,heren,goden) nemen (zeggen:.) “Wij aanbidden hen slechts opdat zij ons dichter tot Allah brengen.”Voorwaar,Allah zal tussen hen rechtspreken over dat waarover zij van mening verschillen.Voorwaar, Allah leidt niet degene die een leugenaar is en een ongelovige is.
    (39:3)

Allah is Dichtbij,Alhorend en heeft geen middel nodig.
    Allah zegt daarom:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ

En wanneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) naar Mij vragen: Ik ben nabij
    (2:186)

4. In tijden van nood richtten deze Mushrikoen (polytheïsten) hun gebeden tot Allah alléén.Allah heeft gezegd:

وَجَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ

En de golven van alle kanten tot hen komen en zij denken dat zij door hen zijn ingesloten,dan roepen zij Allah aan en maken hun geloof zuiver voor Hem alleen: ”Als U ons hieruit redt,dan zullen wij zeker tot de dankbaren behoren.”
    (10:22)

Echter, in tijden van voorspoed aanbaden zij hun heiligen,voorgesteld door beelden.Daarom heeft de Koran hen als ongelovigen (Kuffar) betiteld.Hoe zal het dan gesteld zijn met sommige moslims die anderen dan Allah,zoals profeten en heiligen,aanbidden in voor -en tegenspoed!?!Hebben zij niet Allah’s uitspraak gelezen:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ‏ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاء وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ

En wie is er verder afgedwaald dan hij die naast Allah afgoden aanbidt die hem,tot en met de Dag van de Opstanding,niet kunnen antwoorden?En zij zijn achteloos met hun aanbidding.En wanneer de mensheid bijeengebracht wordt,zullen zij voor hen vijanden worden en zullen zij hun aanbidding verwerpen
    ( 46:5,6)

5. Veel mensen denken dat in de Koran genoemde polytheïsten,hun aanroepingen richtten tot beelden van steen.Dit is niet juist,omdat de in de Koran genoemde beelden heilige mannen voorstelden.Al-Boechaarie heeft van Ibn Abbaas overgeleverd,wat betreft Allah’s woorden in Soerat Nuh (Noach):

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدّاً وَلَا سُوَاعاً وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْراً

En zij zeiden:’Verlaat jullie goden niet.Verlaat Wadd niet noch Soewaa’,noch Jaghoet,Ja’oek en Nasr.’
    (71:23)

Ibn Abbaas zei:

‘Dit waren namen van vrome mannen uit het volk van Noach.Toen zij stierven openbaarde de Satan aan hun volk om beelden te plaatsen op de plekken waar zij gewoonlijk zaten en deze beelden naar hen (de vrome mannen) te noemen.Hun volk deed dit,zonder de beelden te aanbidden.Maar toen dit volk dood ging en de kennis in vergetelheid raakte,werden de beelden aanbeden’.

6. Allah zegt,afkeurend,over degenen die profeten en heiligen aanroepen:

قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلاَ تَحْوِيلاً أُولَـئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُوراً

Zeg:”Roept degenen die jullie naast Allah als god veronderstellen maar aan.Zij hebben niet de macht het kwade van jullie weg te nemen noch het zelfs maar over te brengen naar een ander persoon.” Degenen die zij aanroepen wensen voor zichzelf middelen om nader tot hun Rabb te komen,wie van hen het dichtst bij (hun Rabb) zal zijn; en zij hopen op Zijn Barmhartigheid en vrezen Zijn bestraffing: voorwaar,een bestraffing van jouw Rabb is te vrezen.
    (17:56,57)

Ibn Kathir heeft over de uitleg van deze ayaat(mv. van aya: versregel) het volgende gezegd: Deze ayaat zijn geopenbaard naar aanleiding van een groep mensen die de Djinn aanbaden en aanriepen in plaats van Allah.Echter,de Djinn werden moslims.Er wordt ook gezegd dat deze ayaat geopenbaard zijn naar aanleiding van een groep mensen die Jezus en de engelen aanriepen.Dus deze ayaat veroordelen degenen die anderen behalve Allah aanroepen,ook al is dit een profeet of heilige.

7. Sommigen beweren dat hulp vragen aan een ander dan Allah toegestaan is.Zij zeggen: ‘De echte Helper is Allah,en hulp vragen aan een profeet of heilige is slechts beeldspraak.Net zoals men zegt: het medicijn en de dokter hebben mij genezen.’Het antwoord op deze bewering geeft Ibrahim, Allah’s vrede zij met hem:

الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

Degene Die mij geschapen heeft,Hij leidt mij.En Hij is Degene Die mij voedt en Die mij te drinken geeft.En Wanneer ik ziek ben dan is Hij het Die mij geneest.
    (26:78,80)

Door in elke aya nadruk te leggen op het persoonlijk voornaamwoord (Hij),wordt bewezen dat niemand anders dan Allah de Leider,Degene die voorziet in de levensbehoefte en de Genezer is.Het medicijn is slechts een middel van genezing en geen genezer op zich.

8. Veel mensen maken geen onderscheid tussen hulp vragen aan een dode of aan een levende.Allah de verhevene zegt:

وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ

En de levenden zijn niet gelijk aan de doden.
    (35:22)

En Hij zegt:

فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ

En Hij die van zijn groepering was riep hem te hulp tegen hem die van zijn vijand was
    (28:15)

Dit is een verhaal over een man die Moesa om hulp vroeg om hem te beschermen tegen zijn vijand.Hij deed dit…

فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ

Moesa sloeg hem en bracht hem om
    (28:15)

Hulp vragen aan een dode is echter niet toegestaan,omdat hij de roep om hulp niet hoort,en al zou hij deze horen dan zou hij toch niet kunnen helpen.
    Allah zegt:

إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ

Als jullie hen aanroepen,dan horen zij jullie aanroep niet,en als zij zouden horen, dan zouden zij jullie (smeekbede) voor jullie niet kunnen verhoren.En op de Dag der Opstanding zullen zij jullie aanbidding ontkennen.
    (35:14)

De volgende aya geeft duidelijk aan dat het aanroepen van de doden Shirk is.Allah zegt:

وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ لاَ يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْيَاء وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ

En zij die door hen in plaats van Allah worden aangeroepen scheppen niets,maar zij worden zelf geschapen.Dood zijn zij en niet levend en zij beseffen niet wanneer zij worden opgewekt
    (16:20,21)

9. Authentieke overleveringen (Ahadith) duiden erop dat de mensen op de Dag der Opstanding tot de profeten komen en hen vragen om bemiddeling.Uiteindelijk komen zij bij Mohammed [Salla Allahu 3alaihi wa Sallam] en vragen hem om bemiddeling,opdat zij verlichting krijgen.De Profeet zal zeggen: “Ik ben de aangewezen persoon hiervoor.”Hij zal onder de Troon knielen en Allah om verlichting en versnelde berechting vragen.Deze bemiddeling wordt van de Profeet [Salla Allahu 3alaihi wa sallam] gevraagd als hij (opnieuw) levend is;de mensen praten met hem en hij praat met de mensen.Hij wordt dan gevraagd om te bemiddelen bij Allah en Hem om verlichting te vragen.Dit is wat de Profeet [Salla Allahu 3alaihi wa sallam] waarlijk zal doen.

10. Het grootste bewijs, dat het verschil aangeeft tussen het vragen aan een dode en aan een levende,is datgene wat Omar ibn Al-Khattab [Radia Allahu 3anhu] heeft gedaan toen zij in een periode van droogte zaten.Hij vroeg toen aan Al-Abbaas, de oom van de Profeet [Salla Allahu 3alaihi wa sallam], om voor hen te bidden.Hij (Omar) vroeg dit niet aan de Profeet[Salla Allahu 3alaihi wa Sallam] die toendertijd dood was.

11. Sommige geleerden denken dat Tawassul hetzelfde is als het vragen om hulp (Istighaatha),terwijl er een groot verschil bestaat tussen deze twee.Tawassul is het vragen aan Allah met behulp van een middel,bijvoorbeeld: (O Allah,bij Uw liefde en de liefde van Uw profeet vragen wij U om verlichting); dit is toegestaan.Hulp vragen aan een ander dan Allah is echter niet toegestaan en is grote Shirk.Een voorbeeld hiervan is het aanroepen van de Profeet: ( O Profeet,geef ons verlichting uit ons lijden). Allah zegt daarom ook:

وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَنفَعُكَ وَلاَ يَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذاً مِّنَ الظَّالِمِينَ

En roep in plaats van Allah niet aan wat jou niet kan baten en niet kan schaden.Als jij dat doet dan behoor jij zeker tot de onrechtplegers
    (10:106)

De betekenis van onrechtplegers is in deze context Mushrikoen (degenen die Shirk begaan).

قُلْ إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرّاً وَلَا رَشَداً

Zeg: “Ik heb geen macht om jullie schade te berokkenen of tot het Rechte Pad te brengen.”
    (72:21)

قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَداً

Zeg: “Ik roep alleen mijn Rabb aan en ik ken Hem in niets deelgenoten toe.”
    (72:20)

En de Profeet[Salla Allahu 3alaihi wa Sallam] zegt :

” Als je iets vraagt,vraag het dan aan Allah.Als je hulp zoekt,zoek die dan bij Allah.”

(Goed en authentiek,overgeleverd door Tirmidhi).

Een (Arabische) dichter heeft gezegd:

Allah vraag ik om ons lijden te verzachten*** Want alleen Allah is in staat om lijden op te heffen.

Bron: Islamitische richtlijnen Voor individuele en sociale verbetering, oorspronkelijke titel:Tawdjiehat Islamieyah door Mohammed bin Jamil Zino, vertaald door Mohamed Bendaoud. Blz. 16-23.
    Laatst gewijzigd door hassan; 21-02-12 om 09:07.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten