De uitnodiging naar tawhied moet gedetailleerd zijn

Door de nobele Shaykh Mohammed bin Ramzaan al-Haajirie

Bron: Een Telelink met shaykh Mohammed bin Ramzaan al-Haajirie die heeft plaatsgevonden
in Masjied Imaam Maalik te Amsterdam op vrijdag 16-03-2012.
Een zeer profijtvolle lezing over de da’wah naar Tawhied die gedetailleerd hoort te zijn.
http://www.an-nasieha.nl/upload/Shay...16-03-2012.mp3

Waarlijk alle lof is aan Allaah, we loven Hem, we zoeken Zijn steun en we vragen om Zijn
vergiffenis. We zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwaad in onszelf en tegen het slechte van
onze daden. Wie geleid wordt door Allaah niemand kan hem doen dwalen, en wie Allah laat
dwalen, niemand kan hem leiden. Ik getuig dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te
worden behalve Allaah, alléén zonder deelgenoot aan Hem [toe te kennen]. En ik getuig dat
Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is. Vervolgens:

Alle lof is aan Allaah dat Hij ons begunstigd heeft met deze ontmoeting via de telefoon.

Weet -moge Allaah jullie zegenen- dat Allaah -soehbaanahoe wa ta’aalaa- de dienaren heeft
geschapen om Hem te gehoorzamen. En dat is dat zij Allaah alléén aanbidden en geen
deelgenoten aan Hem toekennen. En het bewijs daarvoor is:

وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ

{En ik heb de djinn en de mensen niet geschapen behalve om Mij te aanbidden.}
[adh-Dhaariyaat(51): 56]

Ibn ‘Abbaas zei: ‘Aanbidden d.w.z. Hem uitzonderen (tawhied).’ Dus de tawhied van Allaah
omvat zowel woorden als daden. En zo ook de harten en de tong. Zo vraagt hij geen hulp en
roept hij niemand aan behalve Allaah. Allaah zei:

وَلَا تَدۡعُ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ*ۖ فَإِن فَعَلۡتَ فَإِنَّكَ إِذً۬ا مِّنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

{En roep buiten Allaah niet aan wat jou niet kan baten noch schaden. Als jij dat doet,
dan voorwaar dan behoor je tot de onrechtvaardigen (d.w.z. de polytheïsten).}

[Yoenes (10): 106]

En ook het zweren bij iemand anders dan Allaah. En het buigen en neerknielen behoren tot de
daden. En het bang zijn en het verlangen en vrees hebben in de harten. En zo ook het zoeken
van genezing bij iemand anders dan Allaah.

Degene die deze woorden hoort [over tawhied], die wordt daardoor blij.

Maar als we nadenken over degenen die algemeen uitnodigen naar tawhied, kennen zij de
details? De uitnodiging van de Profeten is een gedetailleerde uitnodiging en niet een algemene.
De uitnodiging naar tawhied moet gedetailleerd zijn

Je komt bij degene die slacht voor het graf en het graf aanbidt, je zegt tegen hem: ‘Wat is het
oordeel over tawhied (monotheïsme)?’ Hij zegt: ‘Het is verplicht’. ‘Wat is het oordeel over de
moeshrik (polytheïst)?’ Hij zegt: ‘In de Hel’. Maar weet diegene dat hij shirk pleegt? Dit
bewijst dat hij (deze graf aanbidder) geen tawhied begrijpt want hij valt in shirk zonder dat hij
het door heeft. Dus hoe kunnen sommige mensen dan nu zeggen: ‘De mensen kennen de
tawhied, hou de mensen niet bezig met tawhied’. En dit is hetgeen dat de duivels tevreden
stelt, want zij onderwerpen de mensen aan anderen dan Allaah, Heer der werelden.

En zo ook de soennah en de bid’ah (innovaties). Je ziet sommige mensen, zij vervallen in
innovaties en als jij hem vraagt: ‘Wat is het oordeel over innovaties?’ zegt hij: ‘Dat is niet
toegestaan, je moet de soennah opvolgen.’ Zoals degenen die bij de soefie zittingen zitten en
dergelijke, weten die mensen wat innovaties inhouden? Hier zit het werkelijke probleem.

Prekers op de preekstoelen zeggen [dat] jullie de tawhied moeten volgen en jullie moeten
gewaarschuwd zijn voor shirk, hou je vast aan soennah en wees gewaarschuwd voor bid’a,
terwijl hij dit in werkelijkheid niet praktiseert. En als jij bij sommige mensen komt dan zeggen
ze: ‘O broeder maar hij nodigt wel uit naar tawhied en waarschuwt wel voor shirk. Hij nodigt
wel uit naar soennah en waarschuwt wel voor bid’a.’ Maar zijn uitnodiging is in feit een
algemene uitnodiging en niet een gedetailleerde.

وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِى ڪُلِّ أُمَّةٍ۬ رَّسُولاً أَنِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَ*ۖ

{En voorzeker, Wij hebben naar elke gemeenschap een Boodschapper gestuurd
[die zei:] ‘Aanbid Allaah en vermijd de taaghoet’.}

[an-Nahl(16): 36]

Detaillering! Dit is het verschil tussen een uitnodiging van een soennie, een selefie en tussen
een uitnodiging van een bid’ie (volgt innovaties), een khalafie (volgt niet de selef).

Dus jullie dienen te praktiseren en standvastig te zijn op de tawhied en de soennah. En pas op
voor shirk en innovaties, want het is van de slechtste zaken. Helemaal als wij weten dat in de
islamitische wereld vandaag de dag meer dan 20.000 graven zijn die aanbeden worden.

Dit is mijn advies en raad aan jullie, en ik bedank Allaah voor hetgeen dat Hij jullie heeft
begunstigd in jullie moskee. En laat jullie uitnodiging naar de tawhied en de soennah zijn. En
laat jullie uitnodiging een gedetailleerde uitnodiging zijn naar de tawhied en naar de soennah.
En ook het waken en het waarschuwen voor shirk (polytheïsme) en innovaties. En jullie dienen
de qor-aan en de soennah te begrijpen volgens het begrip van de salafoes-saalih en volgens het
begrip van de geleerden na hen. Met dit wordt wilaajah in de religie bereikt. Weten jullie wie
de vriend van Allaah is? Hij is degene die praktiserend is op de weg van de tawhied en uitkijkt
voor polytheïsme. En hij is degene die zich vasthoudt aan de soennah en uitkijkt voor de
bid’ah. En hij is degene die de gehoorzaamheden verricht en de ongehoorzaamheden (de
zonden) laat. En hij is degene die afstand neemt van begeerten en misvattingen.

Ik hoop voor jullie of ik vraag voor jullie succes en moge de prijzingen van Allaah en
vredesgroetingen over Zijn Profeet Mohammed zijn. Moge Allaah jullie allen zegenen.