De regelgeving omtrent het uiten van `Ied felicitaties, elkaar omhelzen en het schudden van elkaars handen?

Shaych Saalih al-Fawzaan werd het volgende gevraagd:

Vraag:

Sinds een aantal dagen gaat er een sms rond via de mobiele telefoon waarin staat dat het verboden is om één of twee dagen van te voren felicitaties te uiten met de komst van `Ied en dat dit een innovatie is. Wat is uw mening hierover?

Antwoord:

Over deze woorden weet ik niets. Zij hebben dit verspreid en ik ken geen oorsprong voor deze woorden.

Het feliciteren is toegestaan op de dag van `Ied of de dag erna. Wat betreft het feliciteren voor de dag van `Ied, wat ik weet is dat dit niet heeft plaatsgevonden bij de vrome voorgangers (selef).

Hoe kan men felicitaties uiten over iets wat nog niet heeft plaatsgevonden?

Het feliciteren vindt plaats op de dag van `Ied of de dag erna. Wetende dat hier geen bewijs voor is (d.w.z. het feliciteren). Maar Iemaam Ahmed (رحمه الله) zei:

"Ikzelf begin er niet mee, maar ik antwoord terug op degene die is begonnen met mij te feliciteren."

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien werd ook het volgende gevraagd:

Vraag:

Wat is de regelgeving omtrent het uiten van felicitaties met `Ied? Zijn er specifieke woorden die gezegd dienen te worden?

Antwoord:

Het uiten van felicitaties met `Ied is toegestaan en er is geen specifieke felicitatie. Integendeel, hetgeen wat de mensen (qua felicitaties) gewoonlijk gebruiken is toegestaan zolang deze felicitaties geen zonde bevatten.

Hij zei ook:

Het uiten van felicitaties met `Ied is door een aantal metgezellen (رضي الله عنهم) verricht. Zelfs als we aannemen dat zij dit niet hebben gedaan, dan is dit nu een gewoonte geworden die de mensen gewoon zijn geworden. Zij feliciteren elkaar ter gelegenheid van `Ied en bij het voltooien van het vasten (siyaam) en het staan in het gebed (qiyaam).

Hij werd ook het volgende gevraagd:

Vraag:

Wat is het oordeel over het schudden van handen, elkaar omhelzen en het uitten van felicitaties met `Ied?

Antwoord:

Deze zaken daar is niets mis mee. Want de mensen nemen dit niet als een daad van aanbidding om dichter bij Allah te komen. Zij doen dit uit gewoonte, verering en respect. Zolang dit een gewoonte is die de sharee`ah (islamitische wet) niet verbiedt dan is de oorsprong dat het toegestaan is.

Bronnen: http://www.sahab.net/forums/?showtopic=131595 & http://www.sahab.net/forums/?showtopic=122733
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: www.ahloelhadieth.com