Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Jezelf Ontdoen van Arrogantie

Alhamdulilah hassan's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    20

Jezelf Ontdoen van Arrogantie

Jezelf Ontdoen van Arrogantie

Bron: www.islam-qa.com
    Vertaald door www.AlMutaqqun.tk

1. Arrogantie is een afkeurenswaardige eigenschap die het kenmerk is van Iblis en zijn cohorten in deze wereld, degenen over wiens harten Allah een zegel heeft geplaatst.

De eerste die arrogantie tegenover Allah en Zijn schepping toonde, was de vervloekte Iblis toen Allah hem beval om te knielen voor Adam en hij weigerde en zei: “Ik ben beter dan hij (Adam), U hebt mij uit vuur geschapen terwijl U hem uit klei hebt geschapen.”

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En voorzeker, Wij hebben jullie geschapen, vervolgens hebben Wij jullie vormgegeven en daarna zeiden Wij tot de Engelen: ‘Knielt jullie neer voor Adam,’ toen knielden zij, behalve Iblis, hij behoorde niet tot de
    knielenden.

Hij (Allah) vroeg: ‘Wat belemmerde jou je neer te knielen, toen Ik het jou beval?’ Hij zei: ‘Ik ben beter dan hij (Adam), U hebt mij uit vuur geschapen terwijl U hem uit klei hebt geschapen.’”
    [al-A’raaf 7:11-12]

Arrogantie is één van de eigenschappen van Iblis, dus degene die arrogant wil zijn, moet zich realiseren dat hij een eigenschap van de duivels verwerft en dat hij geen eigenschap van de nobele engelen verwerft die hun Heer gehoorzaamden en in knieling neervielen.

Arrogantie kan bovendien de oorzaak zijn die een persoon van het Paradijs weerhoudt en kan betekenen dat de Heer niet eens naar hem zal kijken, zoals in de volgende twee ahadith staat:

Het is overgeleverd van ‘Abd-Allah ibn Mas’ud dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zei: “Niemand die een atoomgewicht aan arrogantie in zijn hart heeft, zal het Paradijs binnengaan.” Een man vroeg: “O Boodschapper van Allah, wat als een man van mooie kleding en schoenen houdt?” Hij

zei: “Allah is Mooi en houdt van schoonheid. Arrogantie betekent het afwijzen van de waarheid en het neerkijken op mensen.” Overgeleverd door Muslim, 91.

Het is overgeleverd dat ‘Abd-Allah ibn ‘Umar (radiAllahu ‘anhu) gezegd heeft: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zei: ‘Degene die zijn kledingstuk uit trots over de grond laat slepen, zal door Allah niet aangekeken worden op de Dag der Opstanding.’ Abu Bakr zei: ‘Soms glijdt mijn kledingstuk aan één kant naar beneden, tenzij ik er op let.’ De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zei: ‘Dat doe je niet uit trots.’” Overgeleverd door al-Bukhaari, 3465

2. Trots is een eigenschap die niemand past behalve Allah. Als iemand daarin met Allah wil concurreren, zal Allah hem vernietigen, wraak op hem nemen en dingen moeilijk voor hem maken.

Het is overgeleverd dat Abu Sa’id al-Khudri en Abu Hurayrah gezegd hebben: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zei:
    ‘Macht is Zijn kledingstuk en trots is Zijn mantel; als iemand daar met Mij in probeert concurreren, zal Ik hem straffen.’” Overgeleverd door Muslim, 2620.

Al-Nawawi heeft gezegd: Dit is hoe het in alle teksten overgeleverd is. Het voornaamwoord in de woorden ‘Zijn kledingstuk’ en ‘Zijn mantel’ verwijst naar Allah en er is iets weggelaten; wat er bedoeld wordt is: ‘Allah zegt: “iemand daar met Mij in probeert te concurreren, zal Ik hem straffen.”’

Wat er bedoeld wordt met ‘daar met Mij in probeert te concurreren’ is proberen om die eigenschap te verkrijgen in de zin van erin delen.

Dit is een strenge waarschuwing voor arrogantie die duidelijk laat zien dat het haram is.

Sharh Muslim, 16/173.

Iedereen die arrogant probeert te zijn en zichzelf boven anderen probeert te plaatsen, zal door Allah naar beneden gebracht worden tot de laagste van het laagste en zal vernederd worden omdat hij tegen de realiteit ingaat, dus zal Allah hem straffen door zijn
    doelen tegen te werken.

Degene die arrogant is tegenover de mensen zal vertrapt worden onder de voeten van de mensen op de Dag der Opstanding, als een bestraffing voor zijn arrogantie.

Het is overgeleverd van ‘Amr ibn Shu’ayb via zijn vader en grootvader dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zei: “Op de Dag der Opstanding zullen de arrogante mensen verzameld worden als mieren in de vorm van mensen. Vernedering zal hen van alle kanten overweldigen. Ze zullen naar een gevangenis in de Hel gedreven worden, genaamd Bawlas, met het heetste vuur dat over hen opstijgt en ze zullen de sap van de inwoners van de Hel te drinken krijgen, wat tinat al-khabaal is.” Overgeleverd door al-Tirmidhi, 2492; geclassificeerd als hasan door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi, 2025.

3. Arrogantie bestaat uit verschillende soorten, waaronder de volgende:

- Wanneer een persoon de waarheid niet accepteert en er valse argumenten tegen verzint, zoals we hebben vermeld in de

hadith van ‘Abd-Allah ibn Mas’ud: “Arrogantie betekent het afwijzen van de waarheid en het neerkijken op mensen.”

- Wanneer een persoon zichzelf bewondert om zijn schoonheid of knapheid of de fijnheid van zijn voedsel of kleding en zich dus trots en arrogant voelt en superieur aan de mensen.

Het is overgeleverd dat Abu Hurayrah gezegd heeft: “De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd (of Abu’l-Qaasim heeft gezegd): ‘Toen een man rondliep met zijn kledingstuk slepend uit trots en met zijn haar mooi gekamd, liet Allah de aarde hem opslokken en hij zal erin blijven zinken tot de Dag der Opstanding.’” Overgeleverd door al-Bukhaari, 3297; Muslim, 2088.

Een soortgelijk geval is het verhaal van de vriend van een man wiens metgezel arrogant tegen hem gesproken had. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En er waren vruchten voor hem. Hij zei dus tot zijn (gelovige) gesprekspartner: ‘Ik ben jouw meerdere op het gebied van bezit en ik ben
    eervoller als persoon.’”
    [al-Kahf 18:34]

Het kan zijn dat hij op aan het scheppen was over zijn stam en afkomst.

4. Eén van de middelen tegen arrogantie is jezelf beschouwen als alle andere mensen en je realiseren dat zij net zoals jij zijn, ze zijn net als jij geboren uit een moeder en een vader, en dat taqwa (vroomheid, vrees voor Allah) het ware criterium van superioriteit is.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, de meest edele van jullie is bij Allah degene die (Allah) het meest vreest.” [al-Hujuraat 49:13]

De arrogante moslim moet zich realiseren dat ongeacht wat hij bereikt, hij nog te zwak is om een gestalte zoals de bergen te bereiken of om de aarde te doen splijten of te doordringen (zie al-Isra’ 17:37), zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En wend jouw gezicht niet af van de mensen en loop niet trots op aarde: voorwaar, Allah houdt van geen enkele verwaande opschepper.

En wees gematigd in jouw (manier van) lopen en spreek met een zachte stem: voorwaar, de meest verafschuwde van de stemmen is zeker de stem van de ezel.”
    [Luqmaan 31:18-19]

Al-Qurtubi heeft gezegd:

De zin “en loop niet trots op aarde” is een verbod op arrogantie en legt nederigheid op. Marah (hier vertaald als trots) is bovenmatige vreugde en er is gezegd dat het betekent dat men arrogant is in de manier van lopen of hooghartig denkt over zichzelf.

Qutaadah heeft gezegd: het betekent pronken in de manier van lopen en er is gezegd dat het ijdelheid betekent.

Al deze suggesties komen dicht bij de betekenis, maar ze kunnen in twee categorieën ingedeeld worden: afkeurenswaardig en prijzenswaardig.

Arrogantie, ijdelheid, pronken en hooghartig denken over zichzelf zijn afkeurenswaardig. Vreugde en energie zijn prijzenswaardig.

Tafsir al-Qurtubi, 10/260.

Een ander middel tegen arrogantie is dat een persoon zich realiseert dat hij op de Dag
    der Opstanding verzameld zal worden in een kleine vorm als een mier die vertrapt zal worden onder voeten. Arrogante mensen worden gehaat door andere mensen net zoals ze gehaat worden door Allah; mensen houden van nederige, tolerante en zachtaardige mensen en ze haten degenen die hard en wreed zijn tegen mensen.

Een ander middel is dat hij zich herinnert dat hij en urine uit dezelfde plaats komen; dat hij begonnen is als een verachte druppel sperma en dat hij zal eindigen als een verrot lijk en dat hij daar tussen en vat voor ontlasting is. Dus waar moet hij zich zo trots en arrogant over voelen?!

We vragen Allah om ons allemaal van arrogantie te ontdoen en ons nederig te maken.

En Allah weet het het beste.
    Laatst gewijzigd door hassan; 21-04-14 om 14:07.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten