Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Kiezen voor de Koran

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    35

Kiezen voor de Koran

Assalam 3aleikom w/r w/b

Vanochtend las ik een interessant stukje in intermediair en wilde het graag met jullie delen.

Kiezen voor de koran
    De puberteit, verlangen naar regels, een spirituele zoektocht of de liefde: er zijn verschillende redenen waarom Nederlandse vrouwen zich tot de islam bekeren. Wat ze gemeen hebben, is hun keus voor een godsdienst die onder vuur ligt. aa‚¬ËœMoet ik mijn eigen geluk opgeven, omdat andere mensen zo nodig bang moeten zijn?aa‚¬a„¢

Rust in het hoofd en EO-momenten
    Lonneke (21) leerde op haar zeventiende haar huidige partner kennen: een Turkse jongen die toen net twee maanden in Nederland was. Via hem kwam ze met de islam in aanraking. De rust die het geloof hem duidelijk bracht, fascineerde haar. aa‚¬ËœIk geloofde wel dat God bestond, maar in de puberteit moest ik niets meer van religie hebben en probeerde ik maar gewoon zoveel mogelijk lol te maken. Ik ging vaak uit, dronk dan veel en hobbelde van de ene naar de andere jongen. Ik had heus wel eens een leuke avond, maar vaak voelde ik me er achteraf niet goed bij.aa‚¬a„¢

De islam bracht rust in het hoofd en orde in het bestaan. Twee jaar geleden legde ze haar geloofsgetuigenis af, de sjahaada, en sloot ze een islamitisch huwelijk met haar vriend. Dat was een korte ceremonie in de huiskamer: aa‚¬ËœWe hebben een soort contractje getekend in het bijzijn van de imam. Voor Allah ben je dan man en vrouw. Dat is voor ons het belangrijkst, de hele wereld hoeft het niet meteen te weten.aa‚¬a„¢

Lonneke studeert antropologie en woont nog thuis, haar ouders weten niets van bekering of huwelijk. aa‚¬ËœZe konden al nauwelijks accepteren dat hij mijn vriend werd.aa‚¬a„¢

Samia Ait Al Gharri-Schwering (24) begon in 1996 een correspondentie met een Marokkaanse penvriend. Een jaar later zocht ze hem op; het was liefde op het eerste gezicht. Maar dat was nog niet alles. Op excursie naar de moskee van Casablanca beleefde ze aa‚¬Ëœeen beetje een EO-momentaa‚¬a„¢ toen het gebouw plotseling voor haar opdoemde uit de mist: aa‚¬ËœAlsof ik ernaartoe gezogen werd. Ik kreeg een heel rustig gevoel van binnen.aa‚¬a„¢

Geïntrigeerd door die ervaring ging ze zich, terug in Nederland, in de islam verdiepen. Met bibliotheekboeken als Islam voor beginners, een bezoek aan de plaatselijke moskee in Hengelo en vooral via internet. Inmiddels heeft ze een nieuwe naamaa‚¬“ ze heette Tessa aa‚¬“ draagt ze een hoofddoek, rondde ze een universitaire studie Arabisch af en staat ze op het punt naar Marokko te emigreren. Haar grote liefde achterna, die ondanks hun huwelijk nooit een verblijfsvergunning heeft gekregen.

Meer dingen doen voor God
    Bij Esma (20), hbo-studente uit Eindhoven, kwam er geen partner aan te pas: ze ging zich zomaar in de islam verdiepen. aa‚¬ËœIk was wel gelovig, maar had allerlei vragen waarop het christendom mij geen antwoord gaf. In het christendom geloof je met je hart en thataa‚¬a„¢s it. In de islam kun je veel meer dingen doen voor je God.aa‚¬a„¢

Afgelopen ramadan werd ze moslim. Vriendinnen en klasgenoten vinden het aa‚¬Ëœleuk en dapperaa‚¬a„¢. Haar ouders vinden haar belangstelling voor de islam minder leuk. Die weten het dan ook nog niet. Drie ingrijpende keuzes van jonge, hoogopgeleide Nederlandse vrouwen. Weloverwogen keuzes ook. En dat zal niet altijd het geval zijn, want de islam lijkt af en toe ook een beetje hip onder jongeren, zegt sociologe Pé Mullenders (41), bestuurslid van de Stichting Nederlandse moslimvrouwen Al Nisa en zelf na een proces van jaren tot de islam bekeerd.

aa‚¬ËœAls je de verhalen leest op moslima.nl aa‚¬“ die meisjes zijn nog zo jong, dat lijkt me soms ook een puberteitskwestie. Gewoon je afzetten tegen je ouders. In mijn tijd werd je dan new wave of punk, nu ben je het radicaalst als je moslim wordt.aa‚¬a„¢ Bij Al Nisa neemt Mullenders nieuwe moslimaaa‚¬a„¢s geloofsgetuigenissen af. aa‚¬ËœWie ben ik om te zeggen: jij bent er nog niet klaar voor? En bovendien, als je eenmaal die stap hebt gezet, kun je daardoor snel verder komen in je geloof. Dat heb ik bij anderen en ook bij mezelf gemerkt.aa‚¬a„¢

Religie wordt aantrekkelijk, ook de islam
    Of het aantal nieuwe moslimaaa‚¬a„¢s toeneemt, is moeilijk te zeggen: bekeerlingen worden nergens geregistreerd. Ceylan Pektas, voorzitter van Al Nisa, heeft wel een duidelijke toename gezien de afgelopen jaren. aa‚¬ËœToen ik in 1997 bij Al Nisa kwam, ging de stichting uit van vierduizend vrouwen, inmiddels houden we het op tienduizend.aa‚¬a„¢ Tegenwoordig ook zonder dat er een link met een partner is. aa‚¬ËœNegatieve aandacht is ook aandacht. Waardoor sommige mensen zich meer in de islam gaan verdiepen en dan ontdekken dat de islam voor hen aantrekkelijke kanten heeft.aa‚¬a„¢

Religie wordt opnieuw aantrekkelijk en dus neemt de belangstelling voor de islam eveneens toe, denkt cultuursocioloog Gabriël van den Brink. aa‚¬ËœDe samenleving is vrij hard, en biedt veel minder beschutting dan voorheen. Mensen hebben een toenemende behoefte aan geborgenheid, niet alleen in praktische, maar ook in existentiële zin. Het is daarom niet vreemd dat mensen zich tot een geloof bekeren aa‚¬“ dat is vooral een raadsel voor mensen die doen alsof moderniteit en geloof elkaar uitsluiten. Wat wél nieuwsgierig maakt, is waarom mensen dan uitgerekend dÃÂ*e godsdienst nemen die nu zo onder druk staat, als zijnde niet erg progressief, politiek en filosofisch gezien.aa‚¬a„¢

Hijme Stoffels, bijzonder hoogleraar Sociologie van kerk en godsdienst aan de VU, denkt ook dat de grotere zichtbaarheid van de islam al veel verklaart: aa‚¬ËœVeel mensen hebben vrede met de uitleg dat het leven gewoon geleefd moet worden, en dat het leven de zin heeft die je er zelf aan geeft. Maar sommige mensen nemen daar geen genoegen mee, en trekken zich een tijd terug in een Tibetaans klooster, om maar wat te noemen. Nu de islam veel meer aanwezig is dan in het verleden, oefent die godsdienst vanzelf meer aantrekkingskracht uit.aa‚¬a„¢

Hij ziet ze ook om zich heen op de universiteit: studentes die zich tot de islam bekeren. aa‚¬ËœOmdat te begrijpen, moet je kijken naar wat religie doet voor mensenaa‚¬a„¢, zegt Stoffels. aa‚¬ËœDan kun je zeggen dat mensen religie aantrekkelijk vinden, omdat religie een perspectief biedt op het leven en gebundelde antwoorden geeft op een heleboel vragen. Maar dit antwoord ligt erg voor de hand, en ik neem er zelf geen genoegen mee.aa‚¬a„¢

Zucht naar avontuur?
    Als mogelijke verklaring voor bekeringen tot de islam, denkt Stoffels aan de zucht naar avontuur. aa‚¬ËœHet is een nieuwe wereld met vreemde gebruiken en gewoonten, waarvan je het vermoeden hebt dat daar een geheim gekoesterd wordt waar je meer van wilt weten.aa‚¬a„¢

Volgens Stoffels lopen bekeringen vrijwel altijd via sociale contacten, meestal via de partner. Dat leidt dan tot een onbewust, cognitief conflict. aa‚¬ËœEen vrouw die verliefd is op een moslim, weet dat ze zijn religie moet overnemen, omdat ze hem anders zal kwijtraken. Ik zeg niet dat er sprake is van dwang. Het is een conflict dat zich in het hoofd van die vrouwen zelf afspeelt.aa‚¬a„¢

Lonneke wist dat haar vriend uiteindelijk alleen met een islamitische partner wilde trouwen. aa‚¬ËœHij heeft dat nooit zo tegen mij gezegd, maar ik had zelf wel door dat wij geen toekomst zouden hebben als ik niks van de islam zou willen weten. Het is niet zo dat ik voor een keuze werd gesteld. Hij heeft me niet geduwd, hooguit een zetje in de goede richting gegeven. Het is ook een van de redenen waarom ik het nog niet aan mijn ouders heb verteld, omdat ze zullen denken dat ik gedwongen ben. Dat is absoluut niet zo.aa‚¬a„¢

Ze heeft zichzelf ook afgevraagd wat ze zou doen als ze geen relatie meer zou hebben. aa‚¬ËœZou ik me dan ook nog bezighouden met de islam, of zou ik dan mijn oude leventje weer oppakken? Toen heb ik echt voor mezelf besloten, dat ik ermee door zou gaan. Het is eerder zo dat ik door mijn partner wordt afgeremd dan gedwongen in de keuzes die ik maak. Bijvoorbeeld toen ik opperde dat ik op termijn wel een hoofddoek zou willen gaan dragen. Dat hield hij erg af.aa‚¬a„¢ Samia werd door haar schoonvader stevig aan de tand gevoeld toen ze haar geloofsgetuigenis wilde afleggen. aa‚¬ËœHij wilde echt de reden weten. Ik moest van hem zeker weten dat ik het voor mezelf deed.aa‚¬a„¢

Beweegredenen van nieuwe moslimaaa‚¬a„¢s
    Het is een teer punt bij Nederlandse moslimaaa‚¬a„¢s: de geringste suggestie van dwang door de partner. Dat ondervond ook Karin van Nieuwkerk, universitair docente antropologie van het Midden-Oosten en het mediterrane gebied in Nijmegen, toen zij eind jaren negentig onderzoek deed naar de beweegredenen van nieuwe moslimaaa‚¬a„¢s, uit interesse aa‚¬Ëœvoor vrouwen die tegen de stroom in gaanaa‚¬a„¢. In die tijd speelde vooral de vermeende vrouwonvriendelijkheid van de islam. aa‚¬ËœVrouwen die een moslim hebben ontmoet, gaan zich in diens achtergrond verdiepen. Hun eerste gedachte is: O jee, die onderdrukking van de vrouw, hoe zit het daarmee?

Dan gaan ze over de islam lezen en merken ze dat ze er totaal foute ideeën over hebben, dat het helemaal anders in elkaar steekt dan zij in hun hoofd hadden. En dan merken ze dat de islam als geloofssysteem aspecten heeft die aantrekkelijk zijn.aa‚¬a„¢ Op de eerste plaats dat de islam rationeler gevonden wordt dan het christendom met zijn onbegrijpelijke drie-eenheid: in de islam is Jezus niet de zoon van God, maar een belangrijke profeet. aa‚¬ËœHet wordt ook als veel logischer gezien dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden, dan dat er iemand gestorven is voor jouw zonden.aa‚¬a„¢ Tweede punt is het sociale, alomtegenwoordige, meer spirituele karakter van de islam. aa‚¬ËœNiet meer het gefragmenteerde van alleen die zondagochtend. Maar dat het geloof overal in terugkomt. In wat je eet, in wat je draagt, in wat je doet.aa‚¬a„¢

Een aspect dat er dan vaak nog bij komt, is dat de islam duidelijke richtlijnen en grenzen stelt met betrekking tot de omgang tussenman en vrouw. aa‚¬ËœHet is zelden dé reden waarom iemand zich bekeert, meer iets wat bij nadere bestudering wel wordt gewaardeerd. Als best goede ideeën over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit. Dat je minder een lustobject wordt wanneer je meer verhullende kleren draagt, dat je je op die manier kunt onttrekken aan de terreur van mode en schoonheidsidealen, dat je meer wordt gewaardeerd om wie je bent en om wat aa‚¬a„¢je kunt dan om hoe je eruitziet.aa‚¬a„¢

Vorm van feminisme?
    In die zin is de bekering tot de islam ook als een vorm van feminisme op te vatten, betoogt Van Nieuwkerk. aa‚¬ËœOmdat ze ervoor pleiten dat je je eigen vrouwelijke aard mag volgen. Dat komt overeen met een stroming in het radicale feminisme van de jaren zestig, waarin veel kritiek was op het te ver doorgeslagen gelijkheidsidee, en op de mannelijke normale maatstaf. In de geschiedenis van het feminisme had je het gelijke-rechtenfeminisme versus het verschillende-waardenfeminisme, en dit past in het laatste.aa‚¬a„¢

Over richtingenstrijd gesproken: Pé Mullenders besloot nota bene dat ze ook naar haar werk een hoofddoek wilde gaan dragen, nadat Cisca Dresselhuys van Opzij had opgemerkt dat ze nooit een vrouw met een hoofddoek zou aannemen op haar redactie, behalve voor een secretaressefunctie. Pé, werkzaam als onderzoeker bij de Inspectie Werk en Inkomen: aa‚¬ËœToen werd het voor mij ook een politieke kwestie. Ik wilde mijn bijdrage leveren aan het neerzetten van een ander beeld van moslimvrouwen in Nederland. Dat ze onafhankelijk en kritisch kunnen zijn, en toch een hoofddoek kunnen dragen.aa‚¬a„¢ Mullenders volgde in haar bekeringsproces precies het patroon van kritisch rationeel onderzoek vóór emotionele overgave. Ze had al jaren een moslimpartner toen ze zich pas echt in de islam ging verdiepen.

aa‚¬ËœWe hadden het er al wel veel over, maar ik luisterde met westerse oren. Ik had natuurlijk net zoveel vooroordelen over de islam als iedere andere Nederlander. Ik zag het als iets van hem.aa‚¬a„¢ Toen het onderwerp aa‚¬Ëœkinderenaa‚¬a„¢ ter sprake kwam, werd het echt een punt in de relatie. aa‚¬ËœToen moest ik echt een keuze maken. En voor mijzelf speelde dat ik al een aantal jaren met levensvragen zat, terwijl dat voor mijn vriend niet zo was. Als moslim heb je gewoon een bepaalde visie op het leven en op de zin van het leven, en dat biedt houvast.aa‚¬a„¢

Ze deed uitgebreid studie, onder andere via lezingen bij Al Nisa. aa‚¬ËœIk zag natuurlijk allemaal beren op de wegaa‚¬a„¢, zegt ze. Door de ontmoetingen bij Al Nisa kon ze zich voor de spirituele kant van het geloof openstellen. aa‚¬ËœIk ben bij Al Nisa leuke, assertieve, kritische, zelfbewuste vrouwen tegengekomen. Dat heeft mijn angsten weggenomen.aa‚¬a„¢ Ze krijgt wel eens vragen als aa‚¬Ëœvindt je vriend dat wel goed?aa‚¬a„¢. Pé: aa‚¬ËœDat geeft een bepaalde beeldvorming weer. Zoaa‚¬a„¢n vraag stel je niet aan een Nederlandse vrouw.aa‚¬a„¢

Culturele kwesties en tere punten
    Beeldvorming of niet, Samia wil niet op de foto bij dit artikel, omdat haar man dat niet goed vindt. Dat is geen religieuze, maar een culturele kwestie, die Samia accepteert onder het motto van aa‚¬Ëœgeven en nemenaa‚¬a„¢. Zo heeft ze hém ertoe gebracht om in het openbaar niet meer vijf meter van haar vandaan te gaan zitten, maar haar gewoon aan te raken. Ook Lonneke heeft zich aangepast. Zo doet ze niet meer mee aan logeerpartijen van haar vroegere vriendengroep. aa‚¬ËœDat is iets wat niet hoort, al was er niets seksueel getints aan. Ik hou rekening met mijn partner. Die zou het absoluut niet leuk vinden. Maar ik andersom ook niet.aa‚¬a„¢

Sinds 11 september is er nog een teer punt bijgekomen: de islam werd opeens geassocieerd met de terroristische aanslagen van Bin Laden en Al Qaeda. Pé had net besloten haar hoofddoek ook naar haar werk te gaan dragen. aa‚¬ËœDat was toevallig zo. Ik had het van tevoren aangekondigd bij mijn afdelingshoofd en bij de directeur. Het was voor mij niet een kwestie van "het moet en het zal"; als het op veel weerstand was gestuit, had ik het niet gedaan. Zij hadden er geen problemen mee. Ik heb toen via een interviewtje in het personeelsblad aangekondigd dat ik een hoofddoek zou gaan dragen en waarom ik dat wilde. Fotootje erbij.aa‚¬a„¢

Daarna ging ze eerst op vakantie, vervolgens op cursus, en plotseling waren de aanslagen een feit. Haar vriend zei: doe het maar niet, die hoofddoek naar je werk. aa‚¬ËœMaar ik had het nu eenmaal besloten. De eerste weken kreeg ik helemaal geen reacties. Het was muisstil om me heen. Daarna wel, kwamen er opmerkingen dat die hoofddoek leuk combineerde bij de rest van mijn kleding.aa‚¬a„¢ Het was aa‚¬Ëœeen heftige tijdaa‚¬a„¢, maar ze heeft verder geen negatieve ervaringen gehad. Samia ook niet. Omdat ze een vrolijke uitstraling heeft, denkt ze zelf. aa‚¬ËœIk kom op plekken waar weinig moslims komen, zoals het voetbalstadion in Heerenveen. Die verbaasde reacties vind ik alleen maar leuk, eigenlijk. Surprise! Moslims zijn ook mensen! En ik maak gewoon een praatje met iedereen. Dat breekt het ijs.aa‚¬a„¢

Lonneke bekeerde zich pas na de aanslagen. Ze heeft zich geen seconde om mogelijke negatieve reacties bekreund. aa‚¬ËœDie aanslagen associeer ik helemaal niet met de islam.aa‚¬a„¢ Esma stond er wel bij stil. aa‚¬ËœMaar daar ga ik geen rekening mee houden. Moet ik mijn eigen geluk opgeven omdat andere mensen zo nodig bang moeten zijn?aa‚¬a„¢ Ze ondervindt wel aan den lijve hoe er over haar stap gedacht wordt. aa‚¬ËœMensen vertrouwen je niet, ze kijken je scheef aan, ze zien je niet meer als Nederlander, terwijl dat bij mij toch vrij opvallend wel het geval is. Ze komen niet meer naast me zitten in de trein.aa‚¬a„¢

De buitenwacht ziet niet de spirituele zoektocht. Die ziet een hoofddoek, en denkt: waarom moet het all the way? Tja, waarom? Is het een puberteitskwestie, de behoefte om te shockeren, of juist het verlangen naar duidelijke regels? Is het de weerzin tegen de opgelegde schoonheidsnormen (en daarmee een lichte vorm van zelfhaat: ik kan daar niet aan voldoen, dus hul ik memaar in vormeloze kleding en verstop ik me achter mijn hoofddoek)? Is de islam gewoon in de mode? Of is het toch vooral de liefde? Allemaal mogelijk. Maar de nieuwe moslima zelf heeft totaal geen boodschap aan dergelijke verklaringen.

Samia: aa‚¬ËœIk voel me nog steeds hetzelfde meisje. Tessa. Alleen op spiritueel vlak denk ik nu meer na. De islam heeft mij innerlijke rust gebracht. Ik denk dat veel mensen daarnaar op zoek zijn, en ik ben blij dat ik die gevonden heb. Ik voel me heel fijn bij wie ik nu ben.aa‚¬a„¢
    De naam van Lonneke is gefingeerd, die van Esma is haar islamitische naam. Beide studentes willen anoniem blijven.

uit Intermediair 02 (geschreven door Cathalijne Boland), 12 januari 2006

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    in de bergen tussen de koeien en de schapen, waar de zon schijnt en de bloemen bloeien, mmmm ik verl
    Reputatie Macht
    15
    Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Aallah wa Barakatoe,
    Moge Aallah, Subhana wa Ta'ala, jullie belonen met Janna al Firdaus,
    machallah!
    ma3a salama!

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Koran mp4
    Door subhanallah in forum Koran recitaties
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 17-12-09, 10:34
  2. Het verkopen van de Koran en Koran geluidsopnamen?
    Door hassan in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 25-10-08, 20:38
  3. Advies bij Het Kiezen van een Huwelijks Partner
    Door iwiss_n_tmezirt in forum Het huwelijk in de Islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 06-06-07, 18:51
  4. De Koran is een Wonder
    Door hassan in forum De Koran
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 18-03-07, 19:05
  5. 1/3 voor voedsel, 1/3 voor drinken en 1/3 voor adem