Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: "Ben je nu moslim geworden dan?"

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    35

"Ben je nu moslim geworden dan?"

Amna Chebil-Mengerink (31) pabo-studente, bekeerde zich op haar achttiende tot de islam.

aa‚¬ËœIk heb mijn man leren kennen op vakantie in Tunesië. Zijn enige eis was dat als we later kinderen zouden krijgen, dat we die dan islamitisch zouden opvoeden. Toen ben ik de Nederlandse vertaling van de koran gaan lezen, vanuit de vraag: wat houdt die mensen bezig? Kan ik daarmee akkoord gaan? Ik zei nog: denk maar niet dat ik moslim wordt. Dat was niet de bedoeling. Maar nog terwijl ik de koran aan het lezen was, viel er veel op zijn plek. Voor mijn gevoel werd ik toen al moslim. Ik herinner me dat ik het vers over varkensvlees had gelezen, naar de keuken liep en zei: Pap, ik eet geen vlees meer mee. Waarop hij vroeg: ben je nu moslim geworden dan? Ik zei: pas als ik alles gelezen heb en ik het er nog steeds mee eens ben.

Ik was al jonger op zoek geweest naar geloof. Ik had de overtuiging dat God bestond, maar ik wist niet welke invulling ik eraan moest geven. Ik heb een tijdje bij een evangelische gemeenschap gezeten, maar bleef met vragen zitten. Bijvoorbeeld over Jezus als zoon van God. Dat vond ik niet logisch. God is toch de allermachtigste, waarom zou die een zoon nodig hebben? Als je de Schepper van alles bent? Met Jezus als belangrijke profeet kon ik meer.

Toen ik de koran helemaal uit had, wilde ik graag het rituele gebed leren. Ik bestelde er een boek over. Toen dat aankwam, zei mijn vader: dan moeten we nu maar naar de Kanaalstraat rijden. Dat is zoaa‚¬a„¢n straat hier in Utrecht met allerlei Turkse winkeltjes. Daar heb ik mijn eerste hoofddoek en gebedskleedje gekocht.

Mensen bekeken me opeens met andere ogen. Mijn man had al een tintje toen hij hier kwam; hij denkt dat het normaal is dat vreemden elkaar niet groeten. Ik ben dat van vroeger anders gewend, en heb er nog steeds moeite mee. Ik heb het verschil gezien. Dat mensen opeens niet meer naar je terug glimlachen. Na 11 september heeft er ook een tijdje een heel nare sfeer geheerst. Ik heb toen met mijn dochter afgesproken: wÃÂ*j zeggen gewoon goedemorgen. Bij alles wat ik doe, sta ik stil bij God. Ik bid vijf keer per dag, ik onderbreek de dingen die ik doe voor het gebed, ik eet alleen ritueel geslacht vlees, ik vast in de ramadanaa‚¬Â¦ ja gewóón. Ik draag een hoofddoek. Ik heb het altijd al belachelijk gevonden dat het uiterlijk zoaa‚¬a„¢n belangrijke rol speelt. Nu laat ik dus ook niks meer zien.

Het mooiste vind ik dat ik vrede kan hebben met alles wat er in het leven gebeurt. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Mijn dochter bijvoorbeeld heeft epilepsie. Maar God heeft haar zo gemaakt, en die maakt geen fouten, dus is het goed. Ik ben er ook van overtuigd dat hierna het paradijs is, en dat daar niemand ziek is. Ik snap heel goed dat mensen bang zijn. Met de sars-epidemie was ik ook bang als er een Chinees begon te hoesten. Ik snap het, maar het maakt het niet acceptabeler.

Deze zomer zat ik in de trein. Dat was de dag nadat die Braziliaan in Londen was neergeschoten. Ik had een rugzakje bij me, met krentenbollen en drinken, gewoon wat je meeneemt op een dagje dierentuin. Ik zei tegen mezelf: je beeldt het je in dat iedereen naar je kijkt. Tot ik op een gegeven moment mijn tas openmaakte en er een krentenbol uithaalde. Er waren zeker vijf mensen die opgelucht ademhaalden. Daar was ik zo door geraakt. Ik dacht, nu moet ik dubbel bang zijn. Want ik ben net zo bang als iedereen voor een aanslag. Maar nu moet ik ook bang zijn voor mijn eigen rugzak. Dat is niet leuk, daar word je verdrietig van.aa‚¬a„¢

uit Intermediair 02 (geschreven door Cathalijne Boland), 12 januari 2006

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    17
    masha'allah voor deze zuster, subhana'allah, erg dat ze zich zo voelt, maar zo voelen veel mensen zich, moge allah ons het gemakklijk maken, amine

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    macha'allah :schok:

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16
    Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Aallah wa Barakatoe,

Masha Aallah, is mooi. Moge Aallah, Subhana wa Ta'ala, ons allen leiden, Aallahoemma amien.

Moge Aallah, Subhana wa Ta'ala, jullie belonen met Janna al-Firdaus,
    Fie Aamanillah

Jullie zusje fie Dien

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    in de bergen tussen de koeien en de schapen, waar de zon schijnt en de bloemen bloeien, mmmm ik verl
    Reputatie Macht
    15
    machallah is prachtig!
    ma3a salama!

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Vrouw wou haar "niet vrome" moslimman de strot afsnijden
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Opmerkelijk nieuws
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 31-10-09, 22:55
  2. Hadith "De palmboom is als een moslim"
    Door oem_omar in forum Hadith
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 10-10-09, 08:27
  3. "En dood mijn hart niet tweemaal op dezelfde wijze..."
    Door Jamal in forum Islam video's
    Reacties: 8