Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: imaam Malik

Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    15

imaam Malik

[CENTER:2c16af2550]salaamo'alaikom,

Imam Malik ibn Anas
    (93H-179H)

Afkomst:

Zijn naam aboe 3abdoellah Malik ibn Anas ibn Malik ibn aa‚¬ËœAmer elasbahee

( rahimehoelah) beter bekent als Imam Malik. Hij is geboren in 93 na Hidra in Medina en overleed 179 na Hidra. Hij kwam uit een rijke familie en hoefde niet te werken, zodoende kon hij al zijn tijd aan islamitische studies besteden. Zijn voorouders kwamen uit Jemen, maar zijn daarna naar Medina verhuisd. Malik was bekend als de aa‚¬Å“broer van Nadraa‚¬? Nadr was bekend om zijn kennis. Dit inspireerde Malik ertoe om ook uit te groeien tot een grote geleerde, totdat de mensen zeiden:aa‚¬?Nadr de broer van Malikaa‚¬?.

Zijn studenten en Sheiks:

Hij heeft meer dan 300 tabi3ien( studenten van de Sahaba) opgezocht om kennis op te doen en hij heeft meer dan 1000 Sheiks(leraren) gehad.

Imam Malik hield de hadith van de Profeet hoog in het vaandel, doordat hij nooit een hadith leerde of overleverde en nooit een fatwa gaf, behalve als hij zich in staat van reinheid bevond.(ghusl) Ook was Imam Malik voorzichtig in het geven van Fatwa(islamitische rechtuitspraken).

Al-Haytham zegt:

Ik was een keer bij Imam Malik toen hem 40 vragen werden gesteld. Ik hoorde hem 32 keer zeggen weet ik niet. Totdat de man tegen Imam Malik zei: Ik ben de bergen en dorpen afgereisd om naar jou te komen met deze vragen. Wat moet ik nou tegen mijn volk zeggen als ik terug ga zonder antwoorden. Imam Malik antwoordde: zeg maar tegen jouw volk, Imam Malik weet niks en begrijpt niets.

Er word over hem gezegd dat hij nooit Medina uit geweest is, behalve voor Hadj te verrichten.

Hij is student geweest van Nafih en die was student van Ibn Omar de zoon van Omar ibn Elkhataab.

Bucharie(194H-264H) heeft gezegd dat de sterkste keten van overleveraars de keten is: van Malik van Nafih van Ibn Omar van de Profeet (saws). Deze keten wordt door de geleerden de gouden keten genoemd.

Er zijn in zijn Hadithboek Moatta 80 hadiths met deze keten.

Hij was een van de eerste die een hadithboek heeft geschreven. Zijn hadithboek genaamd Moatta heeft hij aan meer 70 000 studenten(ridjaal) geleerd. Hij heeft er 40 jaar over gedaan om hem te schrijven hij begon het boek met 10 000 Hadith en heeft het gereduceerd naar het huidige aantal iets minder dan 2000.

Imam Malik heeft een student gehad uit Andalusie (islamitisch Spanje). Eens volgde hij les van Imam Malik en Imam Malik zei tegen hem aa‚¬Å“ga naar buiten als je wilt om olifanten te bekijken, want in Andalusie hebben ze geen olifantenaa‚¬?. Zijn student antwoordde;

aa‚¬Å“Ik ben niet gekomen om naar olifanten te kijken, maar om van jou kennis en wijsheid te lerenaa‚¬?.

De bekendste van zijn studenten was Imam Shafi3i. Op 10 jarige leeftijd ging deze naar Imam Malik en kreeg het hadithboek(Moatta) van hem mee. Imam shafi3i keerde na 9 nachten terug naar Imam Malik en kende het boek uit zijn hoofd en heeft het hierna van A tot Z aan Imam Malik voorgelezen.(masha Allah).

Toen dit gebeurde keek Imam Malik naar Shafiaa‚¬a„¢ie en hij zei tegen hem:aa‚¬? Ik zie in jouw gezicht het licht van de kennis, dus doof dit licht niet door zondesaa‚¬?.

Ook heeft Imam Shafi3i over Imam Malik gezegd: aa‚¬Å“als de geleerden worden genoemd dan is Malik als een ster onder henaa‚¬?

Degene die van Malik hebben overgeleverd:

Al-Zuhri, Ibn Jurayj, Abu Hanifa, al-Awza`i, Sufyan al-Thawri, Shu`ba, Ibn al-Mubarak, Muhammad ibn al-Hasan, `Abd al-Rahman ibn Mahdi, Waki`, Yahya al-Qattan, al-Shafi`i, Ibn Wahb, Abu Dawud al-Tayalisi, `Abd al-Razzaq.

Imaam Malik en Malik el Mawt(de Engel des doods):

Imam Malik droomde eens dat hij Malik el mawt zag en vroeg hem; hoeveel heb ik nog te leven? Malik el mawt gaf met zijn hand 5 aan. Toen Imam Malik wou vragen wat die 5 inhield (of 5 dagen of 5 maanden of 5 jaar) werd hij wakker. Hij ging gelijk naar Mohammed ibn Sirien( de grootste dromen uitlegger na de profeten en tevens schrijver van het boek aa‚¬Å“dromen uitlegaa‚¬?) en vroeg aan hem wat Malik el mawt nou bedoelde met 5. Mohammed ibn Sirien antwoordde:aa‚¬?Malik el mawt bedoeld geen 5 dagen, geen 5 maanden en ook geen 5 jaar, maar hij wilde jou duidelijk maken dat hetgeen waar jij naar vroeg 1 van de 5 dingen is die alleen Allah (swt) weet en niemand buiten hem en hij reciteerde toen de Ayat in Surat Luqman:

34. Voorwaar, God alleen bezit de kennis van het Uur. Hij zendt de regen neder en Hij weet wat zich in de baarmoeder bevindt. Geen ziel weet wat zij morgen zal doen, en geen ziel weet in welk land zij zal sterven. Voorwaar, God is Alwetend, Alkennend. (Surat Luqman Aya 34)

Respect voor de Profeet(sws):

Imaam Malik had veel respect voor de Profeet(sws) en hieronder enkele van de gebeurtenissen die dit illustreren.

Imam Malik had eens een horde paarden en gaf ze allemaal aan zijn student ( shafi3i) en hij(Shafiaa‚¬a„¢ie) zei tegen Imam Malik aa‚¬Å“bewaar er eentje(paard) die kan je gebruiken om je boodschappen en andere zaken op kan doen. Imam Malik antwoordde: Ik schaam me om op een land te rijden waarin de profeet( saws) begraven is.

Men kon Imaam Malik alles vragen over Fiqh (islamitische wetten) en hij gaf dan antwoord, maar als het over de Profeet(sws) ging, dan antwoordde hij niet, maar ging naar huis om zijn beste kleren aan te doen en zichzelf helemaal in orde te maken en te besprenkelen met parfum, waarna hij naar de mensen ging om over de Profeet(sws) te vertellen.

Omgang met de leiders:

Toen de kahlifa Haroen Rashied Medina bezocht toen hij Hadj ging verrichten, stuurde hij naar Malik om hem te bezoeken en een toespraak te geven. De Imam weigerde vriendelijk en wilde niet naar de Amier el moeminien gaan, maar nodigde de Amier uit om zijn lessen te volgen met zijn andere studenten die hij normaal les gaf. De Amier accepteerde de uitnodiging en ging samen met zijn twee zoons naar Malik en voegde zich bij zijn studenten om hem te horen.

De hadith van de profeet:

De profeet (saws) heeft gezegd: aa‚¬Å“zeer binnenkort zullen de mensen op hun kamelen op zoek gaan naar kennis en zij zullen niemand vinden die meer geleerd is dan de geleerde van Medinaaa‚¬?

Tirmidie en alkadi 3ayaad, Imam Dhahabie en anderen hebben overgeleverd van Sufyan ibn 3uyayna en abdel razaak, ibn Mahdi, ibn Mai3n en anderen overgeleverd dat de profeet met deze geleerde Imam Malik bedoeld.

salaamo'alaikom
    [/CENTER:2c16af2550]

sayfoullah
    Risala gast
    ALLAHU AKBAR

bedankt voor deze mooie topic!

Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sayfoullah";p="10927
    ALLAHU AKBAR

Geen dank, BRO :arab:

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    35
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noer";p="11130
    ALLAHU AKBAR

hihihi 8) Mooie baard Noer, mag hem vast van je lenen morgen ... :wink:

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16
    Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Masja Allah! Is echt een prachtige Topic, Baraka Allahu Fiek! Ik heb het met plezier gelezen, Alhamdulilah! Dzjazaka Allahu Ghairan voor het plaatsen van deze Masja Allah informatie!

Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
    Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, j belonen met Janna al-Firdaus,
    Fie Aamanillah

Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door »¤Ã*’ãït µÃ‚¤Â«";p="11135
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noer";p="11130
    ALLAHU AKBAR

hihihi 8) Mooie baard Noer, mag hem vast van je lenen morgen ... :wink:

hahaha...als ik baardgroei heb, dan mag je mijn baard lenen :wink:

Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    15
    Dank jullie allemaal en moge Allah jullie belonen met zijn heerlijkste paradijs

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. ik zoek een imaam die roqia reciteert
    Door tamounslemt in forum Algemene discussies
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 10-06-08, 15:10
  2. Malik Bin Dinar ....
    Door iwiss_n_tmezirt in forum Verhalen
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 05-07-07, 21:27
  3. zoek 1du3a van een imaam die werd opgepakt na hij klaar was
    Door jones100 in forum Audio Dua's (smeekbeden)
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 15-10-06, 07:15
  4. Al Baraa ibn Malik al-Ansari
    Door mOslima_Samira in forum Biografieën
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 28-02-06, 09:28
  5. Soeraqah ibn Malik
    Door mOslima_Samira in forum Verhalen
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 06-01-06, 13:48

Bladwijzers

Forum Rechten