Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Hoeveel zullen het Paradijs binnentreden?

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Hoeveel zullen het Paradijs binnentreden?

[CENTER:014d3b60f4]Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Eerst en vooral hoop ik dat jullie in goede Imane en in goede Gezondheid verkeren, insja'Allah. Er werd hier een vraag gesteld of er maar 70.000 mensen het Paradijs betreden zullen. Het antwoord hierop vind je hieronder insja'Allah. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de tijd gevonden heb om het te vertalen, maar nu is het er Alhamdulilah.

Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, j belonen met Janna al-Firdaus,
    Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
    Fie Aamanillah[/CENTER:014d3b60f4]

Vraag:

In Sahih Bukhari wordt vermeld dat 70.000 van de mensheid het Paradijs betreden zullen. De eerste drie generaties alleen al bedraagt misschien 70.000. Is er een andere verklaring voor deze h'adith?

Antwoord:

Alle lof aan Allah,

Misschien refereer je naar de h'adith over de 70.000 die het Paradijs betreden zullen zonder rekenschap te moeten afleggen, wat vermeld is door de twee Shayks (al-Bukhari en Muslim), Ahmad en anderen van de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam. Als je deze h'adith bestudeert en erover nadenkt, dan zal de verwarring insja'Allah, die je beschrijft in jouw vraag opgelost worden.

Imam al-Bukhari, moge Allah genade met heb hebben, vertelde in zijn Sahih van Ibn 'Abbaas, radya'Allahu anhoe, dat de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zei: 'Mij werd de gemeenschappen getoond, en sommigen Profeten gingen voorbij met hun volgelingen. Dan werd mij een grote menigte getoond, en ik zei: "Wat is dit? Is dit mijn Ummah?' Er werd gezegd, 'Nee, dit is Moesa, 'alayhi salaam, en zijn volk.' Er werd gezegd, 'Kijk naar de horizon.' Daar zag ik een kolossale menigte, die de horizon vulde. En er werd gezegd: "Kijk daar, en daar, aan de horizons van de hemel.' Er was een menigte, die de horizons vulde. Er werd gezegd: 'Dit is jouw Ummah, en van deze zullen zeventig duizend het Paradijs binnentreden zonder rekenschap af te leggen. Dan ging (de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam) binnen, zonder verdere uitleg. De mensen begonnen te discussiëren over wat hij had gezegd, zeggende: "Wij zijn degenen die hebben geloofd in Allah en Zijn boodschapper hebben gevolgd; wij zijn zij", of, "Het zijn onze kinderen die met de Islaam geboren zijn terwijl wij in Jaahiliyyah (onwetendheid) geboren zijn." De Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, hoorde over wat er gezegd werd, dus kwam buiten en zei: 'Zij zijn degenen die niet naar ruqya zoeken, die niet geloven in slechte voortekenen en geen verbranding gebruiken; zij stellen hun vertrouwen in hun Heer...'

De betekenis van de h'adith is dat er een groep van deze Ummah zal zijn die het Paradijs zal binnentreden zonder rekenschap te moeten afleggen, niet dat het aantal Paradijsbewoners van deze Ummah zeventig duizend is. De zeventig duizend, waarnaar wordt gerefereerd in deze h'adith, is van een hoge status van deze Ummah omwille van enkele speciale eigenschappen die zij hebben, zoals gemeld is in de h'adith: 'Zij zijn degenen die niet naar ruqya zoeken, die niet geloven in slechte voortekenen en geen verbranding gebruiken; zij stellen hun vertrouwen in hun Heer...'

De reden dat zij het Paradijs binnentreden zullen zonder rekenschap te moeten afleggen en zonder gestraft te worden staat duidelijk in een andere overlevering van Al-Bukhari, moge Allah genadig met hem zijn, van Ibn 'Abbas, radya'Allahu anhoe, die zei: 'De Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zei: 'Mij werd de gemeenschappen getoond. Een Profeet kwam voorbij met een groep, een andere kwam voorbij met een kleine groep, een andere met tien volgelingen, een andere met vijf, en een andere op zijn eentje (met geen volgelingen). Ik keek en zag een zeer grote menigte, en ik zei, 'O Jibriel, is dit mijn Ummah?' Hij zei, 'Nee, maar kijk naar de horizon.' Dus ik keek naar de horizon en zag een kolossale menigte. Hij zei, 'Deze is jouw Ummah, en zeventig duizend aan hun hoofd die geen rekenschap zullen moeten afleggen en niet gestraft zullen worden.' Ik zei, 'Waardoor?' Hij zei, 'Zij gebruiken geen verbranding en zoeken niet naar ruqya, of geloven in slechte voortekenen; zij stellen hun vertrouwen in hun Heer.' Ukhaashah ibn Mihsamn stond op en zei, 'Bid tot Allah om mij een van hen te maken!' Hij, de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zei, 'O Allah, maak hem een van hen.' Dan stond een andere man op en hij zei, 'Bid tot Allah om mij een van hen te maken.' Hij, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zei, 'Ukaashah heeft jou erin verslagen.' [Sahih Bukhari; 6059]

Sa'd, radya'Allahu anhoe, zei betreffende wat de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei: 'Zeventig duizend of zeven honderd [een van de overleveraars was niet zeker] van mijn Ummah zal het Paradijs binnentreden, en de eerste van hen zal niet binnengaan totdat de laatste van hen dat ook doet. En hun gezichten zal als de maan in de nacht zijn, wanneer ze vol is.' [Overgeleverd door Al-Bukhari]

Abu Hurayra, radya'Allahu anhoe, zei: 'Ik hoorde de Boodschapper van Allah, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zeggen: 'Een groep van mijn Ummah, zeventigduizend sterk, zal het Paradijs binnentreden, met hun gezichten schijnend als de maan.' [Overgeleverd door al-Bukhari]

Muslim overleverde ook over hen in zijn Sahih van Jaabir ibn 'Abd-Allah, radya'Allahu anhoe: '... dan zullen de gelovigen behoed worden en de eerste groep die behoed wordt zullen gezichten hebben zoals de maan wanneer ze vol is, [zij zullen zijn met] zeventig duizend, die geen rekenschap zullen moeten afleggen. Dan komen zij die schijnen zoals de sterren in de hemel...'

Er is goed nieuws voor ieder van de moslims in deze h'adith en anderen. Er is meer informatie in een overlevering verteld in de Musnad van Imaam Ahmad en de Sunan van al-Thirmidi en Ibn Maajah, waar is overleverd dat Abu Umaamah heeft gezegd dat de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, zei: 'Mijn Heer belooft mij dat zeventig duizend van mijn Ummah het Paradijs zal betreden zonder rekenschap te moeten afleggen of gestraft te worden; met iedere duizend van hen zal nog een andere zeventigduizend zijn, plus drie handvolle van de handvolle van mijn Heer, moge Hij verheerlijkt worden.' Wij vragen Allah om ons van hen te maken. Stel je voor: zeventigduizend, met iedere duizend van hen nog een andere zeventigduizend - hoe groot is het totale aantal van mensen die het Paradijs zal binnentreden zonder rekenschap te moeten afleggen. Hoeveel zullen er in iedere handvolle 'bijeengeschraapt' worden door de Genadevolle, Medelijdende, Genereuze Almachtige Heer? Wij vragen Allah om ons van dat aantal te maken.

Het tweede goede nieuws is dat het aantal Paradijsbewoners van deze Ummah twee derde zal zijn van het gehele aantal. Meer mensen zullen het Paradijs binnentreden van de Ummah van Mohammed, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, dan van alle voorgaande gemeenschappen verenigd. Dit goede nieuws komt van de Profeet, salla'Allahu 'alayhi wa salaam, in de h'adith dat zegt dat hij tegen zijn metgezellen op een dag zei, 'Zullen jullie tevreden zijn als jullie een kwart van de mensen van het Paradijs waren?' Zij zeiden, 'Ja.' Hij zei, 'Zullen jullie tevreden zijn als jullie één derde van de mensen van het Paradijs waren.' Zij zeiden, 'Ja.' Hij zei, 'Zullen jullie tevreden zijn als jullie een helft van de mensen van het Paradijs waren?' Zij zeiden, 'Ja.' Hij zei, 'Bij Degene in Wiens hand de ziel van Mohammed is, ik hoop dat jullie de helft zullen zijn van de mensen van het Paradijs. Niemand zal het Paradijs binnentreden behalve een moslim, en tussen de mensen van Shirk zijn jullie als een wit haar op de huid van een zwarte stier, of een zwart haar op de huid van een rode stier.' [Overgeleverd door al-Bukhari; 6047]

Het laatste deel van het goede nieuws komt in een andere sahih h'adith, waarin de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zegt: "De mensen van het Paradijs zijn 120 rijen, waarvan tachtig van deze Ummah zijn en de andere veertig van alle andere gemeenschappen.' [Overgeleverd door al-Thirmidi; 3469; hij zei dat dit een hasan h'adith is.] We prijzen Allah voor Zijn zegeningen en vragen Hem voor Zijn genade en barmhartigheid, en om ons te laten verblijven in het Paradijs door Zijn barmhartigheid en goedheid. Moge Allah onze Profeet Mohammed zegenen, salla'Allahu 'alayhi wa salaam.

Islam Q&A
    Sheikh Mohammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)

Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, mij vergeven bij de fouten die ik gemaakt heb tijdens het vertalen. Allahoemma amin.

Bron: http://63.175.194.25/index.php?ln=en...&QR=4203&dgn=4

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16
    [CENTER:fa86a4da7d]Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Hier is insja'Allah wat meer uitleg over de h'adith. Ik denk wel dat het nodig is, voor mij wel in ieder geval. Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, mij vergeven als ik fouten heb gemaakt bij het vertalen. Ghair insja'Allah.

Fie Aamanillah[/CENTER:fa86a4da7d]

Vraag:

Ik heb de volgende h'adith gelezen: Abu Umama, radya'Allahu anhoe vertelt: De Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei: "Allah heeft mij beloofd dat van mijn Ummah (70.000) mensen het Paradijs zullen binnentreden zonder afrekening of kwelling. En voor iedere (1000) toename, zal er (70.000) mensen zijn en buiten dit zal Allah mensen maken, gelijk aan driemaal van Zijn beide handen (palmen) samen gezet, het Paradijs binnentreden zonder afrekening." [Musnad Ahmad] Ik wil weten:

1] Is bovenstaande h'adith authentiek?
    2] Zijn er andere overlevering zoals deze overleverd in andere h'adithboeken?
    3] Wie zullen deze gelukkige mensen zijn?

Antwoord:

Alle lof aan Allah, de Heer der werelden; en moge Zijn zegeningen en vrede met de Profeet Mohammed zijn en met zijn familie en metgezellen.

De h'adith waarnaar wordt gerefereerd in de vraag is een authentieke, verteld door Imam al-Bukhari, Muslim, Ahmad, al-Baihaqi, Abu Ya'la, At-Tabarani, Ibn Hibban, Ibn Abu Shaibah, Al-Hakeem en anderen. En het is genoeg voor deze h'adith dat het van de hoogste graad van authenticiteit is. Het is een lange h'adith, overgeleverd door Ibn Abbas, radya'Allahu anhoe. Hier zullen we het deel uithalen wat het punt van de vraag is: De Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei: ...en er werd gezegd tegen mij, 'Kijk in deze en die richting van de horizon.' Ik keek en zag oneindige zwartheid de horizon vullen. Er werd mij verteld dat het mijn gemeenschap was (medemoslims) en dat zeventig duizend van deze gemeenschap toegelaten zullen worden in het Paradijs zonder afrekening. Na dat te vermeld te hebben, vroegen de metgezellen aan de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, over deze zeventig duizend. Hij antwoordde: Zij zijn degenen die geen Ruqya zoeken (behandeling voor fysische en psychische ziektes door zekere Qor'anische verzen te gebruiken of authentieke smeekbedes van de Sunnah) [m.a.w. zij verkozen geduldig te zijn bij beproevingen en testen boven naar behandeling te zoeken], noch praktiseren, of geloven in voorspellingen, noch uitbranding, eerder stellen zij hun vertrouwen in hun Heer. Deze mensen zijn de gelukkigen wiens beschrijvingen zijn vermeld door de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, als de hoofdoorzaak (op Allah's barmhartigheid na) om toegelaten te worden in het Paradijs zonder afrekening of bestraffing. De betekenis van 'geen Ruya zoeken' is dat zij niet naar anderen gaan om hen te behandelen met Ruqya (hierboven uitgelegd) om kwellingen zoals griep, epilepsie, jaloezi en tovenarij af te slaan. De betekenis van 'niet praktiseren of (geloven in) voorspellingen' is dat zij niet sommige dieren zoals de uil of sommige mensen of zekere dagen etc., aan slechte voortekenen linken. De zin, 'noch uitbranding gebruiken' betekent dat zij nooit uitbranding met vuur of elektriciteit als manier om ziektes te genezen gebruiken, hoe pijnlijk de ziekte ook mag zijn. 'Op hun Heer stellen zij hun vertrouwen' betekent dat zij hun zaken onderwerpen aan Allah boven oorzaken en rechtmatige middelen te hebben gevolgd. (?) Men moet weten, echter, Ruqya zoeken bij anderen is toegestaan en uitbranding gebruiken is ook toegestaan, maar enkel als uiteindelijke hulpmiddel. Maar zij die oplossingen zoeken, zullen niet horen bij hen, die vermeld staan in de h'adith (de zeventig duizend).

En Allah weet het best.

Bron: http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/S...Option=FatwaId

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    soubhana'allah ik verschoot effe toen ik vraag las maar gair inscha'allah!!

shokran voor deze info sami

Moge allah je hiervoo belonen Amien!!
    :djazak:

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Ja, maar het antwoord is echt masja'Allah, vind ikzelf. Ghair insja'Allah, is toch een antwoord op de vraag van Miss Smile, hoop ik. ops:

Wa iyaakie, Lieverd. En moge Allah, Subhana wa Ta'ala, jou rijkelijk belonen met een prachtige paleis in Zijn tuinen in Janna al-Firdaus, Allahoemma amin.
    Fie Aamanillah

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    18
    Salamou3alaikoum warhmatullah wabarakatuh

Djazaak allah ou gairan beste Samira...

Je bent echt een schattebout. moge allah je ervoor belonen insha allah....

Soukran.. bedankt voor antwoord op mijn vraag.

Wa3alaikoum salam warahmatullah wabarakatuh

ميسسميل
    K.S.M.
    Keep Smiling Missmile

Alhamdulilah hassan's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    20
    Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu,

Prachtig

Moge Allah oegt mOslima_Samira belonen voor deze vertaling en Moge Allah ons zonder rekenschap te hoeven afleggen Zijn Paradijs binnentreden bij Uwe Barmhartigheid Ya Rabi Al-3alamien

Amien

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    in de bergen tussen de koeien en de schapen, waar de zon schijnt en de bloemen bloeien, mmmm ik verl
    Reputatie Macht
    14
    Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
    Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, jullie belonen met Janna al Firdaus
    dyazakkallah o gayroen!
    ma3a salama!

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasil";p="12718
    Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu,

Prachtig

Moge Allah oegt mOslima_Samira belonen voor deze vertaling en Moge Allah ons zonder rekenschap te hoeven afleggen Zijn Paradijs binnentreden bij Uwe Barmhartigheid Ya Rabi Al-3alamien

Amien
    Allahoema Amien!

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Eerst en vooral hoop ik dat jullie in goede Imane en in goede Gezondheid verkeren, insja'Allah. Dzjazaka Allahu ghairan voor jullie positieve reacties, en Allahumma amin voor jullie masja'Allah du'as. Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, ons tot dit aantal mensen laten behoren zodat we zonder enige bestraffing in de vreselijke Djahannam onze tijd moeten besteden. Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, ons tot deze mensen met deze speciale eigenschappen en grote vertrouwen in Allah, Subhana wa Ta'ala, laten behoren, zodat wij op Yawma-al-Qiyamma hier beloond voor zullen worden. Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, tevreden over ons zijn, eeuwig en altijd, en ons vergeven voor alle zonden en fouten die we hebben begaan. Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, van ons houden, want wij hebben Zijn liefde nodig. Allahoemma amin.

Moge Allah, Subhana wa Ta'ala, jullie belonen met Janna al-Firdaus,
    Fie Aamanillah

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    18
    Amien Amien Amien, ya rabbi el3alamien voor je mooie dua zuster

moge allah je belonen voor al het goede dat je doet insha allah... Djazaak allah ou alfa gairan zuster

ميسسميل
    K.S.M.
    Keep Smiling Missmile

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Vrouwen zullen echtgenoten hebben in het Paradijs
    Door hassan in forum De vrouw in de Islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 01-08-07, 09:21
  2. Hoe kunnen wij het Paradijs binnentreden?
    Door Oem_Nisa in forum Hadith
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 25-06-07, 12:21
  3. De laatste die het Paradijs zal binnentreden
    Door Sayfoudien in forum Flash
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 12-02-07, 20:11
  4. Hoe kunnen wij het Paradijs binnentreden?
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Hadith
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 04-12-06, 18:34
  5. De laatste die het Paradijs zal binnentreden
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Hadith
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 21-04-06, 15:15

Bladwijzers

Forum Rechten