De aanroeping (Du'aa) is dé aanbidding ('Ibada)

الد عاء هو العبادة

'De aanroeping is dé aanbidding'

Deze authentieke hadith,overgeleverd door Tirmidhi,is een bewijs dat de aanroeping(het smeekgebed) één van de belangrijkste vormen van aanbidding is.Net zoals het gebed niet gericht mag worden tot een profeet of heilige,mag ook het smeekgebed (de aanroeping) behalve tot Allah,niet tot een profeet of heilige worden gericht.

1. De moslim die zegt: 'O Profeet!' of 'O bovennatuurlijke mannen! Red mij,help mij�. Dit is een aanroeping en aanbidding aan iemand anders dan Allah,ook al is de intentie van de aanroeper hierbij dat Allah de Redder is.

In dit geval is deze persoon vergelijkbaar met iemand die Shirk (polytheïsme: het aanbidden van iets/iemand anders dan Allah) begaat en zegt: 'mijn intentie is dat er maar één God is'.Deze bewering wordt niet geaccepteerd,omdat zijn woorden tegenstrijdig zijn met zijn intentie.Daarom moeten woorden in overeenkomst zijn met de intentie en overtuiging.Als dit niet zo is dan begaat men Shirk of Kufr (ongeloof),die Allah alleen vergeeft indien men berouw heeft (Tawbah).

2. Indien deze moslim zegt:'Het is mijn intentie om hen (de Profeet of mensen met 'bovennatuurlijke gaven') als medium tot Allah te gebruiken,zoals iemand die niet bij een heerser binnen kan komen zonder tussenpersoon.Deze vergelijking is Kufr (ongeloof).Allah verheft Zichzelf,Zijn eigenschappen en Zijn daden, en zegt:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Niets is aan Hem gelijk.En Hij is de Alhorende,de Alziende
( 42:11)

Dus als het vergelijken van Allah met een rechtvaardig schepsel al Kufr en Shirk is,hoe zal het dan gesteld zijn met hem die Allah vergelijkt met een onrechtvaardig mens!? Allah is hoogverheven boven dat wat de onrechtplegers zeggen.

3. De Mushrikoen (polytheïsten) in de tijd van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) geloofden dat Allah de Schepper en Degene die voorziet in de levensbehoeften is.Ondanks dit aanbaden zij heiligen,waarvan beelden waren gemaakt,als middel om dichter bij Allah te komen.Echter,Allah aanvaardde dit middel niet en verklaarde hen tot ongelovigen.Hij zei tegen hen:

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

En degenen die naast Hem awliya (beschermers,helpers,heren,goden) nemen (zeggen 'Wij aanbidden hen slechts opdat zij ons dichter tot Allah brengen.'Voorwaar,Allah zal tussen hen rechtspreken over dat waarover zij van mening verschillen.Voorwaar, Allah leidt niet degene die een leugenaar is en een ongelovige is.
(39:3)

Allah is Dichtbij,Alhorend en heeft geen middel nodig.
Allah zegt daarom:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ

En wanneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) naar Mij vragen: Ik ben nabij
(2:186)

4. In tijden van nood richtten deze Mushrikoen (polytheïsten) hun gebeden tot Allah alléén.Allah heeft gezegd:

وَجَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ

En de golven van alle kanten tot hen komen en zij denken dat zij door hen zijn ingesloten,dan roepen zij Allah aan en maken hun geloof zuiver voor Hem alleen: 'Als U ons hieruit redt,dan zullen wij zeker tot de dankbaren behoren.'
(10:22)

Echter, in tijden van voorspoed aanbaden zij hun heiligen,voorgesteld door beelden.Daarom heeft de Koran hen als ongelovigen (Kuffar) betiteld.Hoe zal het dan gesteld zijn met sommige moslims die anderen dan Allah,zoals profeten en heiligen,aanbidden in voor -en tegenspoed!?!Hebben zij niet Allah's uitspraak gelezen:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ‏ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاء وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ

En wie is er verder afgedwaald dan hij die naast Allah afgoden aanbidt die hem,tot en met de Dag van de Opstanding,niet kunnen antwoorden?En zij zijn achteloos met hun aanbidding.En wanneer de mensheid bijeengebracht wordt,zullen zij voor hen vijanden worden en zullen zij hun aanbidding verwerpen
( 46:5,6)

5. Veel mensen denken dat in de Koran genoemde polytheïsten,hun aanroepingen richtten tot beelden van steen.Dit is niet juist,omdat de in de Koran genoemde beelden heilige mannen voorstelden.Al-Boechaarie heeft van Ibn Abbaas overgeleverd,wat betreft Allah�s woorden in Soerat Nuh (Noach):

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدّاً وَلَا سُوَاعاً وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْراً

En zij zeiden:'Verlaat jullie goden niet.Verlaat Wadd niet noch Soewaa�,noch Jaghoet,Ja'oek en Nasr.'
(71:23)

Ibn Abbaas zei:

'Dit waren namen van vrome mannen uit het volk van Noach.Toen zij stierven openbaarde de Satan aan hun volk om beelden te plaatsen op de plekken waar zij gewoonlijk zaten en deze beelden naar hen (de vrome mannen) te noemen.Hun volk deed dit,zonder de beelden te aanbidden.Maar toen dit volk dood ging en de kennis in vergetelheid raakte,werden de beelden aanbeden'.